tis 01 mar 2016, 19:28#377876
Nu hade jag bara tänkt tala om att det alltså finns ytterligare möjligheter att skydda skog permanent utan risk för avverkning eller framtida försäljning genom att överlåta mark (genom försäljning, donation eller testamente) till Naturarvet. Jag hoppas att detta uppsakattas...
När det gäller Tåndemålas inhopp angående statistiken så medger jag att det inte är lätt att tyda den. T.o.m. i Skogsstatistisk årsbok 2014 uppges motstridiga uppgifter i olika tabeller. En del av förvirringen skapas av att man t.ex. inte tar med skyddad skog i statistiken för den produktiva skogsmarken i övrigt. När man alltså kollar uppgifter om hur mycket skog som är gammal (d.v.s. >120 år i södra halvan av landet) så gäller de siffrorna den oskyddade produktiva skogsmarken. I alla fall utgick jag från denna årsbok när jag jämförde siffror med hur mycket skyddad skog som finns och hur mycket ej skyddad skog som finns.
Tabell 5.1 visar följande:
I Södermanland finns det t.ex. ca 7 000 ha gammal skog med strikt skydd mot skogsbruk som då utgör ca 2% av den totala produktiva skogsmarken om ca 350 000 ha. I Kronoberg finns ca 10 000 ha gammal skog med strikt skydd, vilket utgör 1,5% av den totala produktiva skogsmarken om ca 650 000 ha.
Tabell 3.4 visar följande:
I Södermanland är andelen oskyddad gammal skog (>120 år gammal) 12 000 ha, vilket utgör 3,4% av den produktiva skogsmarken. I Kronoberg är andelen oskyddad gammal skog 9 000 ha, vilket utgör 1,4% av den produktiva skogsmarken.
Räknar man alltså samman andelen skyddad och oskyddad gammal skog i Kronoberg blir totalen mindre än 3% av all produktiv skogsmark. Frågan är hur detta ska räcka som underlag att ens nå upp till 5% skyddad skyddsvärd skog de närmsta 10 åren. En vidare fråga är om det egentligen räcker för att upprätthålla livskraftiga stammar av de flesta av arterna som är knutna till gammal skog. Med dessa förutsättningar lär vi nog inte se en minskning av antalet arter på rödlistan.
När det gäller anslutningen till Kometprogrammet i Kronoberg var den faktiskt lägst just där i jämförelse med andra delar av landet under pilotfasen. Det kom in 14 intresseanmälningar per 1 000 markägare! Kometprogrammet är bra på många sätt. Det har lett till att ytterligare ca 750 ha i Kronoberg kan få skydd och bland de anmälda skiftena var ca 1/3 av värdekärnorna tidigare okända (alltså inte nyckelbiotop eller naturvärdesområde). Länk till utvärderingen
http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=13341Min analys bygger alltså på faktiskt skyddad produktiv skogsmark och inte på det som man kallar för skogsmark (utan ettiketten "produktiv") undantagen från skogsbruk. För det är en helt annan sak. Och medge att ordet "frivillig" inte kan intecknas som "skyddad".
Min propå gällde alltså att erbjuda möjlig överlåtelse av skyddsvärd gammal skog till Naturarvet och på så sätt säkra den marken från skogsbruk för all framtid. Finns det ett intresse? Kanske ska göra en egen tråd av det?
Lo Jarl
Verksamhetsledare
073-109 95 12
lo@naturarvet.se
Naturarvet
Tillsammans bevarar vi Sveriges gammelskog!
www.naturarvet.se