johan n123 skrev:Det är det här jag inte förstår med att folk säger att skotaren är effektivare för att det är väll knappast så stor skillnad mellan anderskördare aplha vagnen å en skotare?? Då säger nu skotaren är ju smidigare o bättre framkomlighet med vad gör det i längden?? Kapaciteten på lastningen ör ju densamma?? Å det ör prisis så som aqualize sa om att skotaren å traktorn inte tävlat på riktigt på länge för att en 10 Tonns huggarvagn med fem spak räknar jag knappast som en kunkurent mot en skotare
Camwood skrev:johan n123 skrev:Det är det här jag inte förstår med att folk säger att skotaren är effektivare för att det är väll knappast så stor skillnad mellan anderskördare aplha vagnen å en skotare?? Då säger nu skotaren är ju smidigare o bättre framkomlighet med vad gör det i längden?? Kapaciteten på lastningen ör ju densamma?? Å det ör prisis så som aqualize sa om att skotaren å traktorn inte tävlat på riktigt på länge för att en 10 Tonns huggarvagn med fem spak räknar jag knappast som en kunkurent mot en skotare
Jag har skrivit det förut i denna tråd !! en skotare är helt överlägsen en traktor och vagn. Jag vet inget om Alpha vagnen men den är ju trots allt bara en vagn. Min gamla skotare från 70 talet levererar 260 lit/min konstant trycksystem och har en kran som flyttar det mesta. Den räknas som en liten/ medelstor skotare som ditt exempel med traktor och vagn du jämför med. Och som sagt den är från 70 talet!! dagens skotare är hundra gånger bättre.