Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68617 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377579 Jag kör med ungefär det du beskriver, N163 med det mesta i utrustningsväg. En palms 12D med 840 kran o navmotorer bakom, heltidsanvändning men inte skotning som huvudsyssla.... klipper energived några hundra timmar om året, resterande tid körs med tippflak på den. Total investering ca 2 miljoner.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#377588 Till sånt är ju en jordbrukare lysande den är ju allsidig, men är skotning huvudsyssla så är nog en skotare det enda vettiga.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377590 Medeltal på 5 år är ca 1300 Tim/år, sista halvåret blev det 1000 Tim.... Min idé är inte att vara bättre än en skotare, men jag flyttar snabbt själv o brukar få såna uppdrag som ingen verkar vilja ha.... Oftast lider ja inte brist på jobb o har väldigt få döda perioder på året, en kollega / konkurrent som hade en ponnse dual med klipp på sa vid nått tillfälle att jag var hans värsta konkurrent! Trots samma timpenning:-)

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

stegmaster  
#377600 Finns en som kör med et sånt här ekvipage i Norge.
Vet dock inte om man ska kunna kalla det ett traktorekvipage?? :???:
Vil minnas han betalte 2,4mille för det.
Ganska heftig tycker jag.
Flytter sig i 50km/t.


Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Umea  
#377610 På Anders skördares hemsida har det tidigare stått om en familj i Norrbotten som vad jag minns köpte ett ekipage

något liknande det du önskade få information om.

Någon i den familjen kanske är med här på forumet eller någon som känner dom och kan förmedla uppgifter om vad dom tycker.

Anders skördare har även en Facebook sida där det kanske finns information att inhämta.

Jag är inte med i Facebook så jag kan inte kolla. Någon som är med i Facebook kanske kan kolla.

Ha en trevlig dag !

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#377620 Jag resonerar så här:
När vi "målade" ladugården nyttjade vi en spruta, målade huset, breda penslar men när tanten penslar bullarna använder hon en brödpensel.
Inte skulle jag bara tänka tanken att måla ladugården med en brödpensel 😈
M.o.a. rätt sak på rätt plats (tillfälle) :grin:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377629 Men ni målade själva med egna verktyg, istället för at hyra in en rödfärgsentreprenör med proffsspruta a la brandbil?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

klunseduns  
#377640 (Brukar mest läsa på detta forumet, men tänkte bli mer aktiv i skrivandet.)

Tycker det har lite med att situationen att göra.
Första man borde tänka på är:
1.Är jag entreprenör, stor skogsägare, liten skogsägare, jordbrukare med skog eller en mix av div olika alternativ?
2.Vad ska jag använda maskinen till?
3.Kommer jag ha använda maskinen till olika sysslor eller till en huvudsyssla?

Sen utav det, kan man räkna ut hur effektivt det kan bli.

Men om det bara gäller i skogen med kuperad mark?
Då vinner skotaren, för att den är byggd för att köras i skogen.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377645 Hade jag ett fint kontrakt med nått bolag så skulle ja köpa en skotare, men ja vet inte om ja vill köra för skitpengar med så dyra grejer.. med traktor o bra skogsvagn kan ja göra mycket annat än bara vara i skogen. Ekonomin för mig går ihop för ja kör så pass mycket, skulle ja köra mindre än 1000 Tim /år så blir det minus i kalkylen!

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#377646
johan n123 skrev:Det är det här jag inte förstår med att folk säger att skotaren är effektivare för att det är väll knappast så stor skillnad mellan anderskördare aplha vagnen å en skotare?? Då säger nu skotaren är ju smidigare o bättre framkomlighet med vad gör det i längden?? Kapaciteten på lastningen ör ju densamma?? Å det ör prisis så som aqualize sa om att skotaren å traktorn inte tävlat på riktigt på länge för att en 10 Tonns huggarvagn med fem spak räknar jag knappast som en kunkurent mot en skotare

Jag har skrivit det förut i denna tråd !! en skotare är helt överlägsen en traktor och vagn. Jag vet inget om Alpha vagnen men den är ju trots allt bara en vagn. Min gamla skotare från 70 talet levererar 260 lit/min konstant trycksystem och har en kran som flyttar det mesta. Den räknas som en liten/ medelstor skotare som ditt exempel med traktor och vagn du jämför med. Och som sagt den är från 70 talet!! dagens skotare är hundra gånger bättre.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#377650 Om man bara är ute efter pengar och struntar i hur det ser ut efteråt vinner naturligtvis den största och tyngsta skotaren, Men varför håller man då på i skogen. Då är det ju effektivare att bli bankrånare, dieseltjuv eller spekulera med bostäder i Stockholm.

Avatar Fallback

Re: Sv: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377656
Camwood skrev:
johan n123 skrev:Det är det här jag inte förstår med att folk säger att skotaren är effektivare för att det är väll knappast så stor skillnad mellan anderskördare aplha vagnen å en skotare?? Då säger nu skotaren är ju smidigare o bättre framkomlighet med vad gör det i längden?? Kapaciteten på lastningen ör ju densamma?? Å det ör prisis så som aqualize sa om att skotaren å traktorn inte tävlat på riktigt på länge för att en 10 Tonns huggarvagn med fem spak räknar jag knappast som en kunkurent mot en skotare

Jag har skrivit det förut i denna tråd !! en skotare är helt överlägsen en traktor och vagn. Jag vet inget om Alpha vagnen men den är ju trots allt bara en vagn. Min gamla skotare från 70 talet levererar 260 lit/min konstant trycksystem och har en kran som flyttar det mesta. Den räknas som en liten/ medelstor skotare som ditt exempel med traktor och vagn du jämför med. Och som sagt den är från 70 talet!! dagens skotare är hundra gånger bättre.

Ja tror att alphavagnen ekipaget har 360 l/min totalt, 8hjulsdrift, o steglös drivning och en 9,2 m kran. Lastar 16 ton, så den är nog tillräckligt bra för att konkurrera med en 70 tals skotare... Vet man för lite så Läser man på, båda varianterna har sina fördelar så man behöver inte förkasta nån av dom....

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#377675 16ton men ändå "bara" 3,4 m2 grindarea...

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

väghultarn  
#377680 Jag tänker såhär.om man istället för en ombyggd 2 miljoners bonnhjuling,för samma pengar köper en bättre begagnad skotare tex en jd 810 som dessutom redan är byggd för skogsbruk.vi låter dessa två åkdon köra varsin stickväg huggd av en gallringsskördare så kommer skotaren först ut med lass.varför? Jo för att skotaren är en bättre maskin i skogen än en traktor. Den har större rutor och därmed bättre sikt, och man slipper titta över ett 38" däck varje gång man griper efter något på sidan. Den går mjukare fram tackvare hydrostatdrift och att det är boggi på traktordelen. Den svänger i midjan istället för på framhjulen, spårar exakt utan att behöva en extra led.detta är bara några av anledningarna, listan kan göras längre,så mitt svar på trådskaparens fråga är nej,en traktor kan och inte bli lika effektiv som en skotare under normala drivnings former.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377683 Visst är det underligt att skogsvagnarna verkar ha väldigt liten lastarea per ton? Har funderat på vad det beror på, ja har en "12 tons" palms med 2,5 m2 grind. Man kommer nog kanske upp i 8 ton som bäst tror ja, med flaket på så kan man ju komma upp i maxlasten o då känns det väldigt tungt......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).