tor 25 feb 2016, 21:30#376702
Snyggt!!
Eftersom man har de grejor man har så brukar nästan alla med lite kunskap i skog förklara hur olönsamt det är o pyssla med det jag gör. Och visst det kan det nog vara.
Men jag tycker det är roligt o skota ut virke. Det har jag alltid tyckt. Har man prylar som underlättar arbetet så blir det ännu roligare. Jag skulle utan o blinka skota hyggen från 0 upp till 1000-1200fub. Om jag har tid vill säga. Jag gör ju detta på min fritid. Mycket roligare än o glo på tv och dessutom blir det ett bättre netto. Ska man räkna in alla parametrar blir det ju skitdyrt. Men då o andra sidan är det inte lönande o röja eller ta hand om vindfällor heller om man ska räkna på det viset.
Givetvis är en skotare mer effektiv i hänseendet mest virke utkört på kortast tid. Men hur ska vi räkna effektivitet? Kostnad, markskador, framkörningsavgift, volym och terrängförhållande?
En traktor kan vara effektivare enl mig. Små poster på bra mark. Då kan det vara så att bara framkörningsavgiften på skotaren täcker både diesel och timpeng till traktorföraren. Men slutavverkningar på >1000fub ja då är nog svaret ganska givet. Annars hade nog alla skogsentreprenörer kört traktor i stället för en dyr skotare.
Sen hade jag tyckt det hade varit kul o jämföra en t ex Valtra N Hitech med omvänd förarplats med Y-drag och full driven kärra 12-14t med en Cranab FC45dt med riktiga minispakar med Parker EHC. Det är ett dyrt ekipage men det ska inte skilja massor jämfört med en skotare i samma storleksklass?? Det hade varit kul o kalkylera på med mindre bränsleåtgång billigare service etc. För ni får ändå hålla med om att de RIKTIGT fina grejorna börjar närma sig skotar-standard.
Finnarna skotar ju mycket med traktor, varför? Nån Finne som vet?
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem