Skördare

Cranab Access

28 inlägg 12521 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35873 Brorsan åkte med en som körde 911an på visningen i Luvdika igår. Han hade kört en del med access. Tyckte att visst var den smidig när man skulle ta vissa träd,men nån 20% produktionsökning var det inte frågan om..

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35930 borde väl ge lite på skotarn oxå med access.bör ju bli mindre andel småhögar i gallringarna

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35941 Det med småhögar är väl förarberonde. Många "lyfter" ju ut de flesta träden innan man lägger ikull dem och kvistar i samma hög...

Avatar Fallback

access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35945 Tror inte heller på någon 20%produktionshöjning, men tycker man får ett fint flyt i körningen i speciellt gallring, når fler trän vid samma uppställ utan att behöva flytta maskinen fram och tillbaka för att nå rätt trän.
Just nu kör vi en konserveringsgallring i mycket brant terräng, där kompenserar man lutningen med vikarmen och får bättre ork i svängen. Använder accessen vid sortimentbyte och flyttar snabbt aggregatet i sidled mellan högarna.....
Jag tror dom flesta Valmetskördarpiloterna som skulle få prova accessen några dagar, aldrig skulle vilja byta tillbaka till en "stel" kran! :wink:
mvh/Matsimon

Avatar Fallback

Re: access

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35962
matsimon skrev:Tror inte heller på någon 20%produktionshöjning, men tycker man får ett fint flyt i körningen i speciellt gallring, når fler trän vid samma uppställ utan att behöva flytta maskinen fram och tillbaka för att nå rätt trän.
Just nu kör vi en konserveringsgallring i mycket brant terräng, där kompenserar man lutningen med vikarmen och får bättre ork i svängen. Använder accessen vid sortimentbyte och flyttar snabbt aggregatet i sidled mellan högarna.....
Jag tror dom flesta Valmetskördarpiloterna som skulle få prova accessen några dagar, aldrig skulle vilja byta tillbaka till en "stel" kran! :wink:
mvh/Matsimon


Kom precis hem från Valmetvisningen i Vaggeryd. Till oss sa dom 6-7% produktionsökning med accessen. Låter mer rimligt, även om jag tror det är överkant.
Skulle vilja se det i gallring, i vaggeryd körde de bara grov skog med 901:an när vi var där.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36020
Engstrand skrev:Det med småhögar är väl förarberonde. Många "lyfter" ju ut de flesta träden innan man lägger ikull dem och kvistar i samma hög...

just det och med access leden tror jag att man kan samla högarna snabbare när man slipper ödsla tid på att "lyfta in" träd utan kan mata dom under armen runt träd med hjälp av extra leden

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#37664 I dagens ATL kan man läsa att Cranab troligen ska börja göra Access även till Eco-log!?
Hade för mig att det stod att de levererat ut 30st Access till Valmet hittills.

Merkostnaden, tror det var 60.000 ska vara inkörd på första året.

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37671 Kommer eco-log att sätta på cranabkranar på skördarna då alltså eller ?? Skotarna har väl kommit med cranab nu.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#37674 Tjena,
Ja, så stod det i artikeln...

Och vidare var det 20st levererade, en rättning från min sida alltså, jag var tvungen att dubbelkolla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cranab Access

finskpinne  
#117676 Tänkte blåsa lite liv i en gammal tråd... Är det någon som har skaffat sig lite mer erfarenhet med Access kranen?? Tycker denna kran skulle vara väldigt bra i gallringarna som jag håller på med, speciellt då man har så stenig terräng att det inte alltid är ett alternativ att flytta maskinen dit man vill!

Nu har dom ju funnits nått år så då borde man ju veta lite mera om hållbarheten och så. Erfarenheter???

Användarvisningsbild

Re: Cranab Access

Skogshuggarninorr35  
#117689 Dom var ute från cranab förra vintern och mätte på 1170:n för det hade varit prat om access på JD också.
Har inte hört något mer så det kanske inte blir något, men det spelar ingen roll för vi tiltar ju bara kranen framåt eller bakåt på JD:n så det blir samma sak. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Cranab Access

finskpinne  
#117691 Men om man gör instick i gallringarna så måste man ibland ta träd rakt fram och då har man ju ingen nytta av tilten! Själv använder jag ju självklart också tilten om man arbetar åt sidorna...

Avatar Fallback

Re: Cranab Access

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117790 Jag brukar nivelera maskinen åt sidan när man ska ta ett träd bakom ett annat. Men det är ju få tal maskiner med nivelering. Kör själv en rottne 2004.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).