mån 22 feb 2016, 14:16#375841
johan n123 skrev:Men en skotare kostar tror jag 6000 kronor om dan är det nån som vet hur mycket skotaren drar ut om det är hyfsat bra mark å köra på tänket mig en 10 -12 Tonns skotare och om vi då tar en valtra och en 14 Tonns huggarvagn på samma mark vad är kostnaden och hur mycket drar han ut tänker mig två hyfsade förare .
Jag hade ett mindre hygge på 0,5ha runt 500-700m till avlägg. En rutinerad skotarförare tippade att han hade ungefär 1dag på o skota det som låg där. Med min traktor och vagn skotade jag ut det på runt 16 effektiva arbetstimmar. Då är det en modern 4WD traktor med omvänd stol, ny 12t vagn med drift och elservo, kran på 7,2m. Total tid så gjordes skotningen på 3dagar. Nån dag lossnade en slang osv nån dag körde jag bara 4timmar. Dessa siffror är inte exakta åt något håll men det är en ungefärlig jämförelse. Och hygget är lika fint som efter skördaren (på blötmark).
Det kanske inte är fog för o investera i dyra maskiner, men om man ändå ska ha en vagn till traktorn kan det vara rätt trivsamt o kunna skota lite mindre objekt själv eller där man absolut inte vill ha skotarna.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem