Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68610 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Vilsten  
#375780
Botvig skrev:Har egentligen inget med rubriken att göra, men att grensla skogsdiken vid skotning är väl att fördärva syftet med diket. Då man packar dikeskanterna väldigt hårt och vattnet klarar inte att tränga igenom.

Antar att det i tråden menas att man har gränslat de djupa körspår/diken som tidigare tyngre maskiner har orsakat.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

axwell  
#375793
Botvig skrev:Re: effektivitet skotare vs traktor
av Botvig » Idag, 08:49
Har egentligen inget med rubriken att göra, men att grensla skogsdiken vid skotning är väl att fördärva syftet med diket. Då man packar dikeskanterna väldigt hårt och vattnet klarar inte att tränga igenom.


Nja, vattnet tar sig fram på ett eller annat sätt.
När trycket blir tillräckligt högt pressas dikesbanken här och var ner i dikets mitt, sen rinner vattnet allt sämre i den nu igenslammade fåran.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra mega  
#375796
Botvig skrev:Har egentligen inget med rubriken att göra, men att grensla skogsdiken vid skotning är väl att fördärva syftet med diket. Då man packar dikeskanterna väldigt hårt och vattnet klarar inte att tränga igenom.

Var väl machonisti som skrev om att grensla skogsdiken och nästa åtgärd är troligen att dika skogsdiken

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Botvig  
#375803 Vad jag menade var att om man gör som Machonisten skrev " gränsla dikena när man skotar", pressar man ihop dikeskanterna och vattnet tar en annan väg än ut i diket. Dikena är väl till för att dränera området och inte bara för att leda vattnet från en plats till en annan.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

axwell  
#375819
Botvig skrev:Vad jag menade var att om man gör som Machonisten skrev " gränsla dikena när man skotar", pressar man ihop dikeskanterna och vattnet tar en annan väg än ut i diket. Dikena är väl till för att dränera området och inte bara för att leda vattnet från en plats till en annan.

Ett väl känt problem även bland bolagsfolk, i sina privatägda skogar vill dom, jag känner, inte ha några tunga grenslande maskiner.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#375841
johan n123 skrev:Men en skotare kostar tror jag 6000 kronor om dan är det nån som vet hur mycket skotaren drar ut om det är hyfsat bra mark å köra på tänket mig en 10 -12 Tonns skotare och om vi då tar en valtra och en 14 Tonns huggarvagn på samma mark vad är kostnaden och hur mycket drar han ut tänker mig två hyfsade förare .


Jag hade ett mindre hygge på 0,5ha runt 500-700m till avlägg. En rutinerad skotarförare tippade att han hade ungefär 1dag på o skota det som låg där. Med min traktor och vagn skotade jag ut det på runt 16 effektiva arbetstimmar. Då är det en modern 4WD traktor med omvänd stol, ny 12t vagn med drift och elservo, kran på 7,2m. Total tid så gjordes skotningen på 3dagar. Nån dag lossnade en slang osv nån dag körde jag bara 4timmar. Dessa siffror är inte exakta åt något håll men det är en ungefärlig jämförelse. Och hygget är lika fint som efter skördaren (på blötmark).
Det kanske inte är fog för o investera i dyra maskiner, men om man ändå ska ha en vagn till traktorn kan det vara rätt trivsamt o kunna skota lite mindre objekt själv eller där man absolut inte vill ha skotarna.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Umea  
#375856 Om du väljer traktor med vagn så rekommenderar jag att vagnen ska kunna lasta ett ordentligt lass för att undvika att

behöva köra så många varv fram och tillbaka ( transporter tar mycket tid ).

Vagnen bör ha :

Vagnsdrift
( när vagnen själv hjälper till att driva ger ekipaget trots full last minimala markskador )

Ramstyrning
( ger ett smidigt ekipage i skogen)

Stödben


En traktor kan användas till annat och andra hands värdet på en traktor finns kvar medan en skotare inte har så många andra användnings områden än skotning.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#375889
Botvig skrev:Har egentligen inget med rubriken att göra, men att grensla skogsdiken vid skotning är väl att fördärva syftet med diket. Då man packar dikeskanterna väldigt hårt och vattnet klarar inte att tränga igenom.

Frusen dikeskant är att föredra. Annars misslyckas dikningen när kanterna väller in. Men hur gör man då enda stället som bär är ett fruset dike. Försöker man bredvid kör man igenom likaså mellan dikena.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375916 Kanske någon är intresserad av mina siffror på kapacitet? Jag körde 2014 och 2015 ut två slutavverkningar på 1300 resp 1500 m fub med traktor A95 och 9+ tons vagn Patruuna 4169. Detta för att undvika körskador. Som gammal pensionär kör jag bara 5 tim/dag. Mitt genomsnitt är 12 mfub/tim, med ca 500 m till avlägg. En stor skotare ville ha ca 40:-/mfub för motsvarande körning, så jag hade 480:-/tim plus bonus med att inte få körskador. Vid skotning av vidfällor blir kalkylen med jämförelsen väldigt mycket roligare.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#375923 Ser ut som ett rejält överlass hlb, får du inte mera på reparationskontot framöver? Skulle inte våga ha så där i mina värsta utförbackar. :surp:
Var och tittade på en gammal skotare med driven vagn av fabrikat Hägglund, vagnen hade klarat sig faktiskt, men den gamla kranabkranen var svetsad otal gånger skotaren också midjan mm och han var känd för rejäla lass, fast han höll inte på så många år. Så trodde jag maskin och kran skulle vara bättre, Han hade ju bara fortsatt med lite egen körning plus lite ved åt andra.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375942 @rokon, då skulle du se mina rundbalslass på sommaren. Patuunavagnarna verkar hålla om man smörjer boggi mm.
Detta är min tredje sedan mitten på 80-talet, och den är precis inkörd. De begagnade har jag vågat sälja till vänner och släktingar och de är fortfarande i drift.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

alias  
#375946
hlb skrev:Kanske någon är intresserad av mina siffror på kapacitet? Jag körde 2014 och 2015 ut två slutavverkningar på 1300 resp 1500 m fub med traktor A95 och 9+ tons vagn Patruuna 4169. Detta för att undvika körskador. Som gammal pensionär kör jag bara 5 tim/dag. Mitt genomsnitt är 12 mfub/tim, med ca 500 m till avlägg. En stor skotare ville ha ca 40:-/mfub för motsvarande körning, så jag hade 480:-/tim plus bonus med att inte få körskador. Vid skotning av vidfällor blir kalkylen med jämförelsen väldigt mycket roligare.


@hlb:
Hur många m³fub får du på varje lass?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra mega  
#375948 Håller inte med om att patruunavagnarna håller har en 9+tons vagn balkdelen som går mellan boggivaggorna gick av så jag fick en ny på garanti när den också gick av så förstärkte vi den så nu har den hållit bara själva boggivaggorna som börjat ligga snett så de fodrat lite reparation också

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376025 Jag lastar 4 mfub med 3-meters massaved och 5-6 mfub med timmer beroende på längd. Satsar man hårt i stenklämmor kan man nog förstöra allt. Valtra A95 är ju heller ingen jättetraktor, den passar fint till vagnen.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra a 72  
#376040 På tal om markskador.Får man inte lägre marktryck på en skotare med band på boggin än på en traktor med smala och små hjul på både vagn och traktor,plus att man kanske måste köra minst två-tre lass med traktorn för att få ut samma mängd virke.Rätta mig gärna om jag har fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).