Gallring

Kranman P25 bärare med Stegmatare

89 inlägg 44390 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

550  
#374411 Ok, inte räckvidden egentligen, men styrkan + lastarean som du säger. Det kan bli många vändor. Vid ströträd som blåst ner är det förstås en fördel om man kan köra med fler fulla lass.

Har man råd med traktor och vagn också så gör det inte så mycket förstås. Vid grova vindfällen är det guld värt med en stor kran!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

loppan  
#374414 Att entrepenören är knuta till köparen gäller inte i dessa trakter,virkesköparna vill görna göra gällande så.
Antingen så ringer du direkt till någon med liten skördare eller så kommer du överens med virkesköpare om att
du skall ha liten maskin och vill skota själv.
Du bestämmer allt i din skog,inte virkesköparen!
Här i trakten skotas det i egen regi med allehanda maskiner,allt från förstagallring till slutavverkningar på 1000 fub

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

herjman  
#374428
herjman skrev:Kul med nya maskiner men:

Stegmatarlösningen är ju så hopplöst långsam att man somnar när man tittar på det.
Visserligen var det klen skog men den verkar också kvista dåligt?

Hypro satte ju ribban för ett gäng år sedan med deras bärare som hade riktig drivning, matarhjul och generellt var rejälare.
Nypriset då var väll runt miljonen(?) och såklart i en helt annan nivå men kunde dom gjort denna lite tyngre (stabilare), matarhjul, möjlighet att banda m.m. och hamnat runt halvmiljonen tror jag den hade blivit populär!


550 skrev:De inriktar sig väl mer mot självverksamma, som inte kör något hos andra. Jag tror att en halv miljon är alldeles för mycket för att ersätta motorsågen för den gruppen av användare. Hypros bärare är en helt annan nivå, en ren entreprenörsmaskin i mitt tycke. Stor kran och radiostyrning kostar för mycket pengar. Jag tycker det konceptet kändes lite farligt, tror att de körde med fällhuvud i kranen :?:


Hypron fanns både med och utan fällhuvud, liksom med rulldrift och riktig drift.

Folk med 20-30 ha kan lägga 200´:- på en fyrhjuling med hydraulvagn. Så om 500´:- nu hade räckt till att tillverka en bärare med något enklare koncept än Hypros för hade det nog blivit succe.
Man hade kanske kunnat nöja sig med något enklare kran, rulldrift, ingen fjärrstyrning av driften, endast 6wd?

En maskin som kan ta upp till 40cm går att ha till så mycket mer än klena gallringar, tex vindfällen.

Naturligtvis bör man ju ha lite skog för att ett sådant köp ska kunna motiveras men som sagt, folk kan lägga otroliga summor på maskiner med låg kapacitet

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

svampbob  
#374434
herjman skrev:
herjman skrev:Kul med nya maskiner men:

Stegmatarlösningen är ju så hopplöst långsam att man somnar när man tittar på det.
Visserligen var det klen skog men den verkar också kvista dåligt?

Hypro satte ju ribban för ett gäng år sedan med deras bärare som hade riktig drivning, matarhjul och generellt var rejälare.
Nypriset då var väll runt miljonen(?) och såklart i en helt annan nivå men kunde dom gjort denna lite tyngre (stabilare), matarhjul, möjlighet att banda m.m. och hamnat runt halvmiljonen tror jag den hade blivit populär!


550 skrev:De inriktar sig väl mer mot självverksamma, som inte kör något hos andra. Jag tror att en halv miljon är alldeles för mycket för att ersätta motorsågen för den gruppen av användare. Hypros bärare är en helt annan nivå, en ren entreprenörsmaskin i mitt tycke. Stor kran och radiostyrning kostar för mycket pengar. Jag tycker det konceptet kändes lite farligt, tror att de körde med fällhuvud i kranen :?:


Hypron fanns både med och utan fällhuvud, liksom med rulldrift och riktig drift.

Folk med 20-30 ha kan lägga 200´:- på en fyrhjuling med hydraulvagn. Så om 500´:- nu hade räckt till att tillverka en bärare med något enklare koncept än Hypros för hade det nog blivit succe.
Man hade kanske kunnat nöja sig med något enklare kran, rulldrift, ingen fjärrstyrning av driften, endast 6wd?

En maskin som kan ta upp till 40cm går att ha till så mycket mer än klena gallringar, tex vindfällen.

Naturligtvis bör man ju ha lite skog för att ett sådant köp ska kunna motiveras men som sagt, folk kan lägga otroliga summor på maskiner med låg kapacitet


Att dom har låg kapacitet är en sida men en annan är att dom används så väldigt få timmar.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Seb macahan  
#374444 Det ligger i att man vill göra så mycket som möjligt själv, och ibland när det gått bra försöker man hitta lösningar som möjliggör ännu mer självverksamhet. Det kan nog verka som en fjantig tröst för alla er som sitter i riktiga maskiner till yrket. Men det är en magisk känsla att få gjort den där gallringen själv tex. Vi har nästan alla mycket å stå i så det man hinner manuellt blir för fjuttigt när man vet vad en riktig maskin presterar. Att prylarna är dyra i förhållande till nyttjandegrad beror på hur man ser det. 1:a argument för investeringar är att dessa "skogsleksaker" står högt på önskelistan hos en kategori köpare med stark kassa vilket gör ett bra 2:a hands värde. Du kan nästan alltid räkna med minst 50%värde oavsett hur länge du använder och behåller det. Nästa argument för är att riktiga skogsmaskiner är så pass dyra att man får vara onödigt stadd i kassan för o ut o leka. Begagnat som kommit ner i pris räds många pga ovilja och okunskap om den avancerade tekniken. Ja eftersom det inte finns något mellansegment i maskinväg så blir det dessa lösningar man tittar åt. Detta är nog oundvikligt och en trend som växer, fler vill köra så skonsamt som möjligt. Entreprenörer och uppköpare måste nog hitta en väg in och inte blunda o jämföra Detta med konventionella maskiner. Jag tror stenhårt på en marknad för detta. Det är väl Malwa, Vimek, Kranmans, Hypro, Niaben mfl ett bevis för. Alla dessa är från början små idérika företag som har lyckats bygga från botten o expandera och leva kvar trots finanskriser o annat.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

herjman  
#374490
svampbob skrev:
herjman skrev:
herjman skrev:Kul med nya maskiner men:

Stegmatarlösningen är ju så hopplöst långsam att man somnar när man tittar på det.
Visserligen var det klen skog men den verkar också kvista dåligt?

Hypro satte ju ribban för ett gäng år sedan med deras bärare som hade riktig drivning, matarhjul och generellt var rejälare.
Nypriset då var väll runt miljonen(?) och såklart i en helt annan nivå men kunde dom gjort denna lite tyngre (stabilare), matarhjul, möjlighet att banda m.m. och hamnat runt halvmiljonen tror jag den hade blivit populär!


550 skrev:De inriktar sig väl mer mot självverksamma, som inte kör något hos andra. Jag tror att en halv miljon är alldeles för mycket för att ersätta motorsågen för den gruppen av användare. Hypros bärare är en helt annan nivå, en ren entreprenörsmaskin i mitt tycke. Stor kran och radiostyrning kostar för mycket pengar. Jag tycker det konceptet kändes lite farligt, tror att de körde med fällhuvud i kranen :?:


Hypron fanns både med och utan fällhuvud, liksom med rulldrift och riktig drift.

Folk med 20-30 ha kan lägga 200´:- på en fyrhjuling med hydraulvagn. Så om 500´:- nu hade räckt till att tillverka en bärare med något enklare koncept än Hypros för hade det nog blivit succe.
Man hade kanske kunnat nöja sig med något enklare kran, rulldrift, ingen fjärrstyrning av driften, endast 6wd?

En maskin som kan ta upp till 40cm går att ha till så mycket mer än klena gallringar, tex vindfällen.

Naturligtvis bör man ju ha lite skog för att ett sådant köp ska kunna motiveras men som sagt, folk kan lägga otroliga summor på maskiner med låg kapacitet


Att dom har låg kapacitet är en sida men en annan är att dom används så väldigt få timmar.


Använder man maskinerna så få timmar ska man nog hålla sig till motorsåg. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

herjman  
#374493
Seb macahan skrev:Det ligger i att man vill göra så mycket som möjligt själv, och ibland när det gått bra försöker man hitta lösningar som möjliggör ännu mer självverksamhet. Det kan nog verka som en fjantig tröst för alla er som sitter i riktiga maskiner till yrket. Men det är en magisk känsla att få gjort den där gallringen själv tex. Vi har nästan alla mycket å stå i så det man hinner manuellt blir för fjuttigt när man vet vad en riktig maskin presterar. Att prylarna är dyra i förhållande till nyttjandegrad beror på hur man ser det. 1:a argument för investeringar är att dessa "skogsleksaker" står högt på önskelistan hos en kategori köpare med stark kassa vilket gör ett bra 2:a hands värde. Du kan nästan alltid räkna med minst 50%värde oavsett hur länge du använder och behåller det. Nästa argument för är att riktiga skogsmaskiner är så pass dyra att man får vara onödigt stadd i kassan för o ut o leka. Begagnat som kommit ner i pris räds många pga ovilja och okunskap om den avancerade tekniken. Ja eftersom det inte finns något mellansegment i maskinväg så blir det dessa lösningar man tittar åt. Detta är nog oundvikligt och en trend som växer, fler vill köra så skonsamt som möjligt. Entreprenörer och uppköpare måste nog hitta en väg in och inte blunda o jämföra Detta med konventionella maskiner. Jag tror stenhårt på en marknad för detta. Det är väl Malwa, Vimek, Kranmans, Hypro, Niaben mfl ett bevis för. Alla dessa är från början små idérika företag som har lyckats bygga från botten o expandera och leva kvar trots finanskriser o annat.



Jag jobbar inte i maskiner överhuvud taget men jag har ögon att se med och jag har gått manuellt bredvid maskiner, tex hypros bärare.

Sen håller jag med dig, jag tror också på en marknad för mindre maskiner såsom, Hypro, woodtiger, malwa, vimek, mfl

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374496
Seb macahan skrev:Kör lite i din skog med Malwan innan du bestämmer dig. Manuellt arbete finns det så det räcker i skogen ändå. Med kranhängt aggregat hugger, kvistar och apterar du på tiden det tar o hantera vinschen och vajern på Kranmans processorn. Håller med att Malwan förtjänar bättre än stegmatare men stegmatare jämfört med o hugga o vinscha är ju ganska stor skillnad. Och med rullmatat blir det dyrt och avancerat.


Jag har inte tänkt att göra någon mer investering just nu men kan ju inte låta bli att kolla på att höja produktivitet på avverkningssidan också.

loppan skrev:Att entrepenören är knuta till köparen gäller inte i dessa trakter,virkesköparna vill görna göra gällande så.
Antingen så ringer du direkt till någon med liten skördare eller så kommer du överens med virkesköpare om att
du skall ha liten maskin och vill skota själv.
Du bestämmer allt i din skog,inte virkesköparen!
Här i trakten skotas det i egen regi med allehanda maskiner,allt från förstagallring till slutavverkningar på 1000 fub


Att knyta kontakt med en entreprenör med gallringsskördare är definitivt prio ett just nu. Hoppas jag och Malwan ska bli kompisar nästa säsong när jag skotar ut min stora förstagallring :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

550  
#374519 Vill man flytta maskinen med en bil så är det bra med låg vikt. Visst går det att flytta med traktor, men då tror jag man måste kunna lasta på huggarvagn annars tar det för mycket tid att koppla. Många som bara har en traktor.

Det känns som att marknaden för småskalighet har ökat, och att många tvekar inför att släppa in skördare i gallringarna. Både för breda vägar, och körskador är skäl nog för många. I mitt tycke så är det svårt att slå en manuell gallring, men med mindre maskiner så kan man komma närmare.

Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374522 Alla dessa små maskiner hamnar så småningom i "det vore bra att ha lite bättre xxx", och så kostar de vips en halv miljon eller tom en hel.

En begagnad traktor som skall gå 50-100 timmar om året kostar inte särskilt mycket, om man bara skall ha en bärare. Om alternativet är att gå efter kanske man inte behöver AC eller luftfjädrad stol.

Jag vet inte hur mycket kräm en sådan där processor behöver, men en enaxlig kärra med processor på, driven via kraftuttaget? Slipper man ha en tung traktor, bara för att viktfördelningen skall bli OK. Svårt kanske med att hålla emot vid vinschning? 30-40hk räcker?

Spånar lite, hoppas det är OK.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

stegmaster  
#374532
Seb macahan skrev:Parallellt med tråden Kranmans självgående processor så har jag funderat lite. Helt klart är jag mäkta imponerad att dom kan bygga o sälja denna för 200'. ...

Ja det där var nästan så man inte kunne tro det var sant, när man ser til va skogutrustning brukar kosta. :surp:
Sånn rent spontant skulle jag gissa typ 500tkr. :???:

Såg någon skrev att niab-5-15 låg på 210tkr i Sverige. Här i Norge er det 250tkr nu för billigaste modell utan längdmätning. (När jag köpte Naarva`n i 2005 var det 165kr för Niab`n vil jag minnas)
http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=71130203

Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Hema  
#374550 Iom att bäraren var ifrån 1750-vagnen, så borde det gå att få de större hjulen och då borde det gå att använda band, för att få både bättre markfrigång, och bärighet i terrängen. Sedan om processorn var något större (men kanske tänker fel), så hade den kunnats användas i en andragrallring. Men då kräver det att man apterar rotstocken och sedan drar fram resterande del av trädet till stegmatarn. När sedan trädet upparbetas, drar man fram rotstocken till "stickspåret". Sedan är det dax för nästa träd... Om man ska ha stegmataren på en Bison, så skulle jag då vilja ha trådlös styrning av kran (om detta bestäms för tillverkning, så handlar det om en merkostnad på ca 30.000:- (finns någon tråd om det)), och Bisonmaskinen vilket går och demonstreras i detta klipp:

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

sundelius  
#374556
Mangan skrev:Alla dessa små maskiner hamnar så småningom i "det vore bra att ha lite bättre xxx", och så kostar de vips en halv miljon eller tom en hel.

En begagnad traktor som skall gå 50-100 timmar om året kostar inte särskilt mycket, om man bara skall ha en bärare. Om alternativet är att gå efter kanske man inte behöver AC eller luftfjädrad stol.

Jag vet inte hur mycket kräm en sådan där processor behöver, men en enaxlig kärra med processor på, driven via kraftuttaget? Slipper man ha en tung traktor, bara för att viktfördelningen skall bli OK. Svårt kanske med att hålla emot vid vinschning? 30-40hk räcker?

Spånar lite, hoppas det är OK.


Spåna är bra :grin:

Jag vet bara att Åkes tanke med denna lösning är att smidigt kunna flytta ekipaget för att komma i rätt läge vid vid vinschning och slippa hoppa ut och in i en traktor. Det går ju att lösa som kärrabol med fjärrstyrning av traktorn

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374561 Är det så bökigt med att flytta traktorn? För att få ihop ett lass(3 fub), så flyttar jag traktorn ca 3 gånger när jag vinschar. Vinschar man stammar blir det kanske oftare, men hur ofta?

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

sundelius  
#374580
Mangan skrev:Är det så bökigt med att flytta traktorn? För att få ihop ett lass(3 fub), så flyttar jag traktorn ca 3 gånger när jag vinschar. Vinschar man stammar blir det kanske oftare, men hur ofta?


Vid vinschning av helstam i första gallring skulle jag säga väldigt ofta :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).