sön 14 feb 2016, 17:01#373547
Tjita1 skrev:Sweden-viking skrev:Tjita1 skrev:Vi ska nog avsluta diskussionen där om din kunskap om trafikregler är så dålig att du inte ens vet vilken hastighetsbegränsning som gäller när det inte är skyltat. Har du körkort?
Ja jag har körkort.
Om man kör i skog och det finns inga skyltar över huvudtaget då gäller inga trafikregler. Där gäller terrängkörningslagen speciellt om det ligger stenar .......
Du är fruktansvärt fel ute. Trafikreglerna gäller överallt. Faktum är att trafikreglerna tillochmed gäller där terrängkörningslagen gäller (högerregeln gäller exempelvis även mitt i skogen). Terrängkörningslagen, vilken för övrigt inte gäller på preparerade vägar avsedda för fordonstrafik. Inte ens om det ligger en sten mitt på vägen. Angående hastighetsgränser så gäller 70 utanför tättbebyggt område och 50 i tättbebyggt område om inget annat anges.
Men till ursprungsfunderingen då. Betyder ett godtyckligt hinder mitt i vägen automatiskt "motortrafik förbjuden", oavsett enskild eller allmän väg, eller är det fritt fram att passera om man kan, och finns det vidare nån lag som säger att det är förbjudet att flytta på stenen/trädet/vad-det-nu-är som ligger mitt i vägen när det inte är uppmärkt som en trafikanordning, för att möjliggöra passage om man inte annars kan passera? Man får inte rubba en trafikanordning, men jag betvivlar att en sten eller ett träd kan anses vara en trafikanordning i lagens mening...
Tror förbanne mig att jag ska skriva till myndigheten och fråga.
Det är förarens ansvar att ta reda på vad som gäller på den enskilda vägen.
Om den enskilda vägens ägare förbjuder körning på den, skall förbudet märkas ut med vägmärke
eller på annat tydligt sätt. Annat tydligt sätt kan vara vägbom, träd över vägen eller sten.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM