sön 14 feb 2016, 20:12#373622
Jag och frugan började jobba 75% när barnen började dagis och det är nu 8 år sen. Nu går barnen på mellanstadiet vilket innebär att jag är hemma själv en dag i veckan. Denna dag plus en av dagarna på helgen använder jag till gården/skogen. Jag skulle tjäna mer om jag jobbade 100%, men å andra sidan skulle jag få köpa en del tjänster eller lägga hela helgen på gården/skogen. Nån nämnde balans, och det tycker jag att jag funnit på hemmaplan med gården och familjen. Däremot kör det allt som oftast ihop sig på jobbet då jag har 100% arbetsuppgifter. Det är inte optimalt, men jag tycker att det är viktigare med balans på hemmaplan än på jobbet.
Från början var den långsiktiga planen att bygga upp en verksamhet och kundkrets för att kunna sluta som anställd, men jag fortfarande inte kommit på vad denna verksamhet skulle bestå av. Jag får jobba 75% i 2 år till, sen får vi se vad som händer, möjligen får jag fortsätta med 75% efter det.
Vi har alltså valt att leva på lite mindre, men har ingen långsiktig plan eller mål. Vi trivs med tillvaron och tycker oss ha råd med det vi behöver. Vi har inga dyra vanor som vi känner att vi måste avstå ifrån, utan rättar mun efter matsäcken tex genom att åka gamla bilar och nöjer oss med en vecka i Grekland varannat år istället för två veckor i Thailand varje år.
Deutz 7807c, Valmet 705, Patruuna 3200, Hakki Pilke 2x30, Hva 242, Hva 242 xp, Hva 254, 34 ha skog