Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45534 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373500 Just nu lever jag efter målet att bygga ekonomisk frihet. Vill kunna sluta jobba innan 65 års ålder.
Detta ska bli möjligt genom att sköta skogen väl och bygga upp värdet i fastigheten. Jobba hårt och investera avkastningen i trygga placeringar.

Samtidigt finns det ngt i mig som vill "leva mer på mindre"! Producera mer mat själv, inte vara beroende av en heltidsanställning. Vi har alla möjlighet att odla själva, jaga och fiska men elen ska betalas och bilen servas.

Har ett bra jobb och hyfsad lön men vill slippa "ekorrhjulet".

Känns som jag slits mellan ett kapitalistiskt tänk och gröna vågen!!!

Känner inget köpbehov men vill absolut kunna ha kvar det jag har vilket har hunnit blivit lite saker.

Tankar och funderingar mottages tacksamt!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Fredrik Reuter  
#373504 Spännande!
Såg på ett program på tv där de intervjuade en av killarna i Swedish House Mafia. Han sade något i stil med att han har aldrig mått så bra som när han inte tjänade pengar. Det berömda ekorrhjulet alltså. Blev som en bubbla som kan vara svår att komma ur.

Tror personligen det sliter enormt på kropp och själ att tjäna "storkovan" på arbete. I alla fall i majoriteten av fallen.
Även om man haft tur så får man pressen på sig när "man blivit nåt" ...

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#373506 Jag valde det senaste alternativet och idag ångrar jag mig inte för en sekund. Känns väldigt lugnt och tryggt att vara ekonomiskt oberoende. :mrgreen:
Mitt mål var att vara SKULDFRI innan jag fyllt 50 och lyckades. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

JensSkoog  
#373508 Det där är val man måste göra, och det är inte bara pängar eller prylar som gör livet värd att leva :wink: .

Slutade i jobbet själv på 64, och på dom snart tre åren har jag väl "förlorat" i utbetald lön en
summa som skulle köpt mig en ny bil, men det skiter jag i. :lol:

Det fria livet som pensionär skulle jag aldrig varit förutan, och senn är det bara att inte
använda pängar man inte har :mrgreen:

Men frihet kan inte mätas i pängar eller i säkerhet i bank, egedom eller aktier. Den kan bara mätas genom
att man griper den och använder den till att göra vad man gillar. :-BD

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373511 Skulder har jag inga men inte så mkt pengar att jag kan sluta jobba helt och hållet.
Så frågan är om man ska ge järnet 10 år till och vara fast i ekorrhjulet och därefter hoppas man har hälsan att leva gott??
Mina föräldrar blev 58 resp 67 år gamla så lite är det ju så att man vill leva nu och inte sedan.

Finns en viss trygghet att veta att lönen kommer den 25e varje månad, inte tänka ekonomi när man ska sova.
Ju tidigare man ger upp sin inkomst desto sämre pension får man ju också om det överhuvudtaget finns några pensionspengar kvar den dagen det är dags?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

husqvarna_med_sthil  
#373515 Själv ska jobba till efter 50, rimliga arbetstider med möjlighet att jobba mindre vissa perioder. Mellan 50-60 ska jag ha tillräckligt med lösningar för att kunna sluta hade jag tänkt alternativt gå ner rejält i tid. Håller förövrigt på att skriva en bok om självförsörjning, statens och kapitalets stora skräck och ständiga skugga. Den ska förstås baseras helt på egna erfarenheter från jakt, odling och skogsbruk samt kommer ta minst 10-15 år att få klar, har precis börjat med insamling av det jag redan skrivit från dagböcker och annat samt bilder. Än så länge är det mest jakt och odling av kryddor och grönsaker.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

svampbob  
#373517 Jag gillar att jobba men är livrädd för fasta anställningar. Jag var 40 första gången jag skrev på en riktig anställning och det kändes inte bekvämt. Sedan 5 år driver jag eget och tar de uppdrag som jag känner för. De gånger jag har känt mig less på att jobba så har jag tagit några månader i skogen tills lusten att jobba kommer tillbaka.

Det är mitt recept på frihet och försörjning.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373519 Tror på modellen att ha en del fast inkomst, i varje fall 50% när man ska trappa ned. Tänkte själv göra så om något år.
Precis som du satsar vi på att odla allt mer själva, och jag försöker få till mer jakt och fiske. Skuldfri kommer jag nog inte bli men väl inte större skulder än vi kan hantea med små inkomster. Det hänger ihop med att jag tror på att låna är ibland bra för att investera i sånt som ökar i värde. På så sätt kanske mina barn kan komma närmare att bli ekonomiskt friare. :smile:

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373524
husqvarna_med_sthil skrev:Själv ska jobba till efter 50, rimliga arbetstider med möjlighet att jobba mindre vissa perioder. Mellan 50-60 ska jag ha tillräckligt med lösningar för att kunna sluta hade jag tänkt alternativt gå ner rejält i tid. Håller förövrigt på att skriva en bok om självförsörjning, statens och kapitalets stora skräck och ständiga skugga. Den ska förstås baseras helt på egna erfarenheter från jakt, odling och skogsbruk samt kommer ta minst 10-15 år att få klar, har precis börjat med insamling av det jag redan skrivit från dagböcker och annat samt bilder. Än så länge är det mest jakt och odling av kryddor och grönsaker.

Hör av dig när den är klar så köper jag ett ex!

   TS
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373525 Att odla, jaga och fiska är inte enbart en ekonomisk aspekt. Jaga är ganska dyrt även om man har allt som behövs, även fiske kräver lite saker som båt, nät mm. Mitt största problem med att köpa mat är att det snart inte går att lita på livsmedelsproducenterna.
Kostnaderna här hålls ner av att vi alltid lagar mat från grunden, inga halvfabrikat och alltid matlåda till jobbet.
Tror ökad självförsörjning av mat är mer en känsla av att reda sig själv samt att det är nyttigare än att det går att spara jättemkt pengar.
Självklart skulle den egenodlade potatisen bli billigare utan traktor och potatisupptagare men traktorn behövs ju till att sköta det övriga med också!

   TS
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373530
Uvskogen skrev:Tror på modellen att ha en del fast inkomst, i varje fall 50% när man ska trappa ned. Tänkte själv göra så om något år.
Precis som du satsar vi på att odla allt mer själva, och jag försöker få till mer jakt och fiske. Skuldfri kommer jag nog inte bli men väl inte större skulder än vi kan hantea med små inkomster. Det hänger ihop med att jag tror på att låna är ibland bra för att investera i sånt som ökar i värde. På så sätt kanske mina barn kan komma närmare att bli ekonomiskt friare. :smile:

Man kanske skulle gasa i några år till, spara så mkt som möjligt. Börja bearbeta arbetsgivaren att till en början gå ner till 80% för att senare gå ner på halvtid. Tror arbetsgivaren skulle ha svårt att gå med på 50% för min del isf skulle dom nog byta ut mig men man kanske skulle kunna göra ngt annat sista åren. I en annan tråd har jag beskrivit att jag skulle vilja omskola mig till maskinförare av skogsmaskiner men har börjat inse att min kropp inte skulle hålla för det. Skulle dessutom få gå ner ganska mkt i lön som maskinförare så målet till ekonomisk frihet skulle vara mkt längre bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#373539 Det går nog att leva ett riktigt bra liv på lite inkomster om man väljer bort mycket av de egentligen onödiga köpen,
bara en sådan sak som att lägga ner lite tid och tankeverksamhet när det ska handlas, hålla koll på extrapriser och verkligen göra mat från grunden. Inte köpa en dyr splitterny Volvo bara för att grannen......
Fiska odla potatis elda med ved m.m.
Se bara till att ha en buffert om något händer, sen går det väl även att ta lite ströjobb om det kniper.
Tror att många egentligen tänker i dina banor men inte vågar prova, fler skulle nog passa på att leva NU innan det är försent.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

totte  
#373544 En plan och nån slags översiktlig budget är väl första steget. En investeringsplan först tror jag, dvs vilka behov av större inköp kommer att dyka upp på lite längre sikt. Vilka investeringar i redskap, maskiner och annat behövs för att kunna göra det som minskar levnadskostnader, t ex för odling? Hur ser det ut med reparation och underhåll av byggnader? Och sen att så länge de större inkomsterna finns kvar försöka skaffa så mycket som möjligt av det som kostar. Det handlar alltså redan långt innan att dra ner löpande levnadskostnader, så man kan förbereda ett sparsammare liv framöver.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

molnia  
#373545 Vet detta ämne varit uppe tidigare med flera kloka svar här på sfo. Vad kan den tråden heta..?

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373546 Välkommen i klubben med arbetsskygga! :)

Har inte förstått poängen med att vara skuldfri. Studielånet hat hängt med i 20 år nu, utan att jag funderat närmare på det. Kunde betala av huslånet för drygt 10 år sedan, men köpte skog istället. :) Köpte till senare, och nu är det allt några miljoner.

Har jobbat som konsult senaste 12 åren, vissa år har det varit fullt, andra år väldigt lite. Och i båda fallen var gräset snart grönare på andra sidan. På kontoret tjänar man pengar så man kan köpa skog, resa och inte snåla. I skogen får man nästan inga pengar,och får leva på besparingar och frun. Så antingen har man råd att köpa maskiner, eller tid att använda dem. Aldrig samtidigt. 8)

Sedan ett halvår tillbaka har jag lyckats jobba 60% som konsult, och 40% o skogen (eller sofflocket/orienteringsträning/surfträsket). Skulle kunna tänka mig detta tills vidare, men om fem år när jag fyller 50 hoppas jag att mina barn flyttat till universitetet, och jag kan sälja huset och flytta ut i skogen. Nåja, man kan drömma.

Alternativt, så jobbar man järnet ny, så när granngårdens 200 ha kommer ut på marknaden så är man redo. :ugeek:

Det är inte lätt. Jag tar det som det kommer. Funkat bra i 45 år, förhoppningsvis funkar det 45 år till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).