Öppna kategorin

jobbig granne och stort träd !

69 inlägg 24923 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373471
Sweden-viking skrev:
jannee skrev:NEJ. En privat väg är privat med allt vad det innebär. M.a.o olagligt att bortforsla stenar, förstöra/bryta sönder vägbommar eller liknande. Detta är intrång = olaglig åverkan = straffbart (om förövaren kan spåras), dock bryr sig varken polis eller åklagare om dessa s.k. bagatellbrott - egen erfarenhet :mrgreen:


Håller helt med !

Framgår inte om Isaksson har servitutsrätt till vägen??
Kan Isaksson bekräfta servitutsrätten?

Man måste först kolla om det finns ett giltigt officialservitut som är registrerat i fastighetsboken (eller avtalservitut/nyttjanderätt) med rätt att nyttja aktuell väg.
Finns det och träd ligger över vägen bör man prata med skogsägaren att han tar bort den , gör han inte det får servitutsinnehavaren flytta trädet så att vägen är farbar , men han kan inte fakturera kostnad att han flytat trädet.
Trädet är skogsägarens egendom, och får inte forslas bort eller behållas.

Finns inget servitut eller giltig nyttjanderätt att nyttja vägen då har man ingen rätt att köra på annans väg.
Då är det brottsligt enligt brottsbalken och kan föranleda rättsliga åtgärder och straff



den vägen som vi har öppnat igen, var den enda vägen in till fastigheten !

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373473
Isaksson skrev:
Sweden-viking skrev:
jannee skrev:NEJ. En privat väg är privat med allt vad det innebär. M.a.o olagligt att bortforsla stenar, förstöra/bryta sönder vägbommar eller liknande. Detta är intrång = olaglig åverkan = straffbart (om förövaren kan spåras), dock bryr sig varken polis eller åklagare om dessa s.k. bagatellbrott - egen erfarenhet :mrgreen:


Håller helt med !

Framgår inte om Isaksson har servitutsrätt till vägen??
Kan Isaksson bekräfta servitutsrätten?

Man måste först kolla om det finns ett giltigt officialservitut som är registrerat i fastighetsboken (eller avtalservitut/nyttjanderätt) med rätt att nyttja aktuell väg.
Finns det och träd ligger över vägen bör man prata med skogsägaren att han tar bort den , gör han inte det får servitutsinnehavaren flytta trädet så att vägen är farbar , men han kan inte fakturera kostnad att han flytat trädet.
Trädet är skogsägarens egendom, och får inte forslas bort eller behållas.

Finns inget servitut eller giltig nyttjanderätt att nyttja vägen då har man ingen rätt att köra på annans väg.
Då är det brottsligt enligt brottsbalken och kan föranleda rättsliga åtgärder och straff


den vägen som vi har öppnat igen, var den enda vägen in till fastigheten !


Du undvek att svara på om ni har rättighet att ta väg över andras fastighet.

Då kan det tolkas som att ni inte heller har rätt att köra där och då är det brottsbalken = "Tagande av olovlig väg", eller "egenmäktigt förfarande" som gäller och rättsväsendet som är skyldiga att lösa problemet.

Av bilderna att döma är det inne på någons gårdstomt ? är det skogsägarens gårdstomt ni är inne på??
Senast redigerad av Sweden-viking sön 14 feb 2016, 11:39, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Hema  
#373475 Samt ger bort stocken = stöld och sedan häleri. :???:

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373478 Vad jag undrade var väl mer om det går en väg mitt ute i skogen (eller i stan) som inte är skyltad på något sätt, varken som enskild, allmän eller GC-väg, och mitt på vägen ligger det en sten. Om jag passerar den stenen med exempelvis en motorcykel, har jag begått något brott då? Om jag inte upptäcker stenen utan kör rakt in i den med den på platsen gällande hastighetsbegränsningen och skadar mig och/eller fordonet allvarligt, bör det inte då vara personen som har lagt stenen där som har gjort sig skyldig till brott? Är inte det minsta man kan begära av ett hinder att det på något sätt är utmärkt?

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373480
Tjita1 skrev:Vad jag undrade var väl mer om det går en väg mitt ute i skogen (eller i stan) som inte är skyltad på något sätt, varken som enskild, allmän eller GC-väg, och mitt på vägen ligger det en sten. Om jag passerar den stenen med exempelvis en motorcykel, har jag begått något brott då? Om jag inte upptäcker stenen utan kör rakt in i den med den på platsen gällande hastighetsbegränsningen och skadar mig och/eller fordonet allvarligt, bör det inte då vara personen som har lagt stenen där som har gjort sig skyldig till brott? Är inte det minsta man kan begära av ett hinder att det på något sätt är utmärkt?


Det är upp till dig att ta reda på vad som gäller först.
det är givetvis skiinad om det är mitt ute i skogen eller i stan.
I stan är det med 99% säkerhet komunen eller staten som är väg hållare och ansvarig om det är en väg.

Om det är en GC-väg får du inte köra med motorcykel där.

Är det mitt ute i skogen så kan det vara så att terrängkörningslagen gäller....

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373483
Sweden-viking skrev:
Det är upp till dig att ta reda på vad som gäller först.
det är givetvis skiinad om det är mitt ute i skogen eller i stan.
I stan är det med 99% säkerhet komunen eller staten som är väg hållare och ansvarig om det är en väg.

Fast om man kör på en till synes helt vanlig skogsväg och det mitt i vägen ligger en sten, vad menar du då att jag ska göra? Köra till lantmäteriet och köpa en fastighetskarta, kolla vad fastigheten heter, ringa kommunen och fråga vem som äger fastigheten, ringa nummerupplysningen och begära ett telefonnummer för att sist ringa fastighetsägaren och fråga om jag får passera? Så kan det inte fungera, ska man förbjuda någon att köra på en väg måste den såklart vara skyltad med förbudet. Stenen kanske bara har rullat ut från en bergsskreva intill, eller blivit tappad av en lastbil. Hur ska jag veta att det betyder "förbjuden motortrafik"? Och varför skulle det vara nån skillnad på om det är i stan, bara för att en kommun äger vägen istället för en privatperson gäller väl samma regler om att det måste vara uppmärkt om man får lov att köra där?
Sweden-viking skrev:Om det är en GC-väg får du inte köra med motorcykel där.
Men om det inte är skyltat vet jag ju inte om det är det.
Sweden-viking skrev:Är det mitt ute i skogen så kan det vara så att terrängkörningslagen gäller....
Terrängkörningslagen gäller aldrig nånsin på en väg. Traktorspår, stigar, visst, men nu pratar vi om vägar.

Ursäkta urspårningen TS, men jag tycker ändå det är lite relevant. Kan man verkligen bara blockera en väg med ett godtyckligt hinder utan att informera vad som gäller? "Hinder och fara kan förekomma" heter det väl förvisso på enskilda vägar, men jag minns inte från min senaste körkortsutbildning att det var samma sak som att "Hinder och fara betyder att du inte får passera eller röra hindret om det inte är uppmärkt". Rör man ett uppmärkt hinder däremot blir det ju helt plötsligt "Rubbande av trafikanordning"...

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373495
Tjita1 skrev:
Sweden-viking skrev:
Det är upp till dig att ta reda på vad som gäller först.
det är givetvis skiinad om det är mitt ute i skogen eller i stan.
I stan är det med 99% säkerhet komunen eller staten som är väg hållare och ansvarig om det är en väg.

Fast om man kör på en till synes helt vanlig skogsväg och det mitt i vägen ligger en sten, vad menar du då att jag ska göra? Köra till lantmäteriet och köpa en fastighetskarta, kolla vad fastigheten heter, ringa kommunen och fråga vem som äger fastigheten, ringa nummerupplysningen och begära ett telefonnummer för att sist ringa fastighetsägaren och fråga om jag får passera? Så kan det inte fungera, ska man förbjuda någon att köra på en väg måste den såklart vara skyltad med förbudet. Stenen kanske bara har rullat ut från en bergsskreva intill, eller blivit tappad av en lastbil. Hur ska jag veta att det betyder "förbjuden motortrafik"? Och varför skulle det vara nån skillnad på om det är i stan, bara för att en kommun äger vägen istället för en privatperson gäller väl samma regler om att det måste vara uppmärkt om man får lov att köra där?


[youtube-klipp]Vad jag undrade var väl mer om det går en väg mitt ute i skogen (eller i stan) som inte är skyltad på något sätt, varken som enskild, allmän eller GC-väg, och mitt på vägen ligger det en sten. Om jag passerar den stenen med exempelvis en motorcykel, har jag begått något brott då? Om jag inte upptäcker stenen utan kör rakt in i den med den på platsen gällande hastighetsbegränsningen och skadar mig och/eller fordonet allvarligt, bör det inte då vara personen som har lagt stenen där som har gjort sig skyldig till brott? Är inte det minsta man kan begära av ett hinder att det på något sätt är utmärkt?[/youtube-klipp]


Sweden-viking skrev:Om det är en GC-väg får du inte köra med motorcykel där.
Men om det inte är skyltat vet jag ju inte om det är det.
Sweden-viking skrev:Är det mitt ute i skogen så kan det vara så att terrängkörningslagen gäller....
Terrängkörningslagen gäller aldrig nånsin på en väg. Traktorspår, stigar, visst, men nu pratar vi om vägar.

Ursäkta urspårningen TS, men jag tycker ändå det är lite relevant. Kan man verkligen bara blockera en väg med ett godtyckligt hinder utan att informera vad som gäller? "Hinder och fara kan förekomma" heter det väl förvisso på enskilda vägar, men jag minns inte från min senaste körkortsutbildning att det var samma sak som att "Hinder och fara betyder att du inte får passera eller röra hindret om det inte är uppmärkt". Rör man ett uppmärkt hinder däremot blir det ju helt plötsligt "Rubbande av trafikanordning"...


Det beror givetvis på vilka omständigheterna är det är givetvis olika från fall till fall.
I tätbebyggt område så lägger många kommuner eller bostadsrättsföreningar ut stenar som markering att det är förbjudet att köra oftast runt parkeringar eller på/mot G-C vägar. Det är inte alltid förenat med skyltar där det ligger stenar.

Om man kör mitt i skogen och inga trafikmärken överhuvudtaget finns hur vet du då vilken hastighetsbegränsning som gäller?
För min del ringer det varningsklockor om jag kör mitt i skogen och det finns inga skyltar på något sätt och dessutom ligger en stor sten där.
Mitt sunda förnuft säger då att det inte är någon allmän väg och troligtvis inte tänkt för avsett för motortrafik överhuvudtaget.
Men som sagt det beror på så många andra ledtrådar som kan finnas. är det väldigt smalt kan det troligtvis vara en privat skogsväg eller gångstig som inte är för trafik- typ.

Du bör ladda upp lite fotografier så går det lättare att göra bedömningar, svårt när det är motsägande uppgifter....

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373499 Vi ska nog avsluta diskussionen där om din kunskap om trafikregler är så dålig att du inte ens vet vilken hastighetsbegränsning som gäller när det inte är skyltat. Har du körkort?

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373501 Allmän väg är väg som drivs av stat eller kommun. Enskild eller privat väg är den väg som drivs av någon annan. Tex alla vägar där det är skyltat med gul skylt och röd rand, är privata.

En skylt privat väg betyder inget för trafikanter.

Skall man sätta upp bom eller hinder, så går det bra på privat väg OM man inte får bidrag för vägen av stat/kommun för då brukar motkravet vara att alla får åka där. Givetvis får man inte hindra delägare i vägen eller de som har sevitut att köra där.

Hinder på väg (Sten, bom) måste kunna upptäckas i tid. Max hastighet om inget annat skyltas utanför tätbebyggt är 70 km/h. Om det är en bättre kostig där hastigheten är kanske 10 km/h, behöver man sannolikt inte skylta hinder lika väl som om det är en fin grusväg.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373505
Tjita1 skrev:Vi ska nog avsluta diskussionen där om din kunskap om trafikregler är så dålig att du inte ens vet vilken hastighetsbegränsning som gäller när det inte är skyltat. Har du körkort?


Ja jag har körkort.
Om man kör i skog och det finns inga skyltar över huvudtaget då gäller inga trafikregler. Där gäller terrängkörningslagen speciellt om det ligger stenar .......

Håller med en helt meningslös diskussion

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

svampbob  
#373507 Nu när vi ändå är inne på ämnet. Om man är med i en samägd skogsväg och har sitt skifte längs in efter vägen. Har man då rätt att sätta en bom i rågången mot den näst innersta fastighetsägaren?

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373509
svampbob skrev:Nu när vi ändå är inne på ämnet. Om man är med i en samägd skogsväg och har sitt skifte längs in efter vägen. Har man då rätt att sätta en bom i rågången mot den näst innersta fastighetsägaren?


Tror inte det om den är samägd har delägarna rätt att nyttja hela den samägda vägen
Var finns vändplan?
Möjligt kan vara att sätt upp en vägbom men de andra fastighetsägarna måste ha tillgång till kodlås och eller nyckel till ev lås.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

elis  
#373516
Mangan skrev:Allmän väg är väg som drivs av stat eller kommun. Enskild eller privat väg är den väg som drivs av någon annan. Tex alla vägar där det är skyltat med gul skylt och röd rand, är privata.

Vet inte vad du menar med privat men så väldigt privat är det ju inte alltid. Ofta har samfälligheten statsbidrag till skötseln och då är vägen till allmänhetens förfogande.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373518
Sweden-viking skrev:
Tjita1 skrev:Vi ska nog avsluta diskussionen där om din kunskap om trafikregler är så dålig att du inte ens vet vilken hastighetsbegränsning som gäller när det inte är skyltat. Har du körkort?


Ja jag har körkort.
Om man kör i skog och det finns inga skyltar över huvudtaget då gäller inga trafikregler. Där gäller terrängkörningslagen speciellt om det ligger stenar .......

Du är fruktansvärt fel ute. Trafikreglerna gäller överallt. Faktum är att trafikreglerna tillochmed gäller där terrängkörningslagen gäller (högerregeln gäller exempelvis även mitt i skogen). Terrängkörningslagen, vilken för övrigt inte gäller på preparerade vägar avsedda för fordonstrafik. Inte ens om det ligger en sten mitt på vägen. Angående hastighetsgränser så gäller 70 utanför tättbebyggt område och 50 i tättbebyggt område om inget annat anges.

Men till ursprungsfunderingen då. Betyder ett godtyckligt hinder mitt i vägen automatiskt "motortrafik förbjuden", oavsett enskild eller allmän väg, eller är det fritt fram att passera om man kan, och finns det vidare nån lag som säger att det är förbjudet att flytta på stenen/trädet/vad-det-nu-är som ligger mitt i vägen när det inte är uppmärkt som en trafikanordning, för att möjliggöra passage om man inte annars kan passera? Man får inte rubba en trafikanordning, men jag betvivlar att en sten eller ett träd kan anses vara en trafikanordning i lagens mening...

Tror förbanne mig att jag ska skriva till myndigheten och fråga.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Göt  
#373535 Tjita det är det här som gäller http://www.naturvardsverket.se/Var-natu ... skild-vag/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).