Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173969 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Stegskördare  
#369632 Hej, Jag är Stegskördaren och tillika JOBO:s fader. Vill bara rätta till en felaktig uppgift, JOBO ST75B har 8st fövallängder som du själv kan justera. Vi vill hålla en enkel produkt och har däför undvikit dator med kubikering etc.
Men med längdvalet har du automatisk matning. En nakdel med Narvan är att du inte har kontroll på enskilda funktioner.
Sedan en intressant nyhet vi nu kommer med. Vi har en lösning med rullar tillsammans med stegmatning. Fungerar så att man väljer tex. stegmatning och ser att rullmaningen klarar stammen håller man matningsknappen och rullarn tar över om det blir stopp (som är vanligt med rulle) släpper man knappen och steget tar över, mycket effektiv "Combi" modell om ja får skryta litet.
Om den verkar klen så är den ju lättare än Tapio 350 iaf. med rullar monterade är den 290kg. Men vi har möjlighet till 16in svärd och har nu åxå stubbehandling inbyggd, bli obligatoriskt i Finland från i vår.
Rullarna kommer som option så alla maskiner vi nu bygger är förberedda för att montera rullar i efterhand då du tröttnat på att se på det "långsamma" steget.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#369687
Stegskördare skrev:. En nakdel med Narvan är att du inte har kontroll på enskilda funktioner.

Du får vara mere eksakt, men antar att du menar Naarva S23, med S25 er det inget problem att köra enskilda funktioner, då detta har kabel ut til aggregatet.

Funkar det fortfarandet med lågt hydraulikflöde med dessa ruller ni monterat på JOBO`n??



Ska jag säga va jag tror, så har jag tro på detta aggregatet til Tapio (350) som Seb har köpt.
Att dom gått ner från 1m steg til ca 70-80cm(eller va det var), ser jag som positivt, då jag tycker Naarvan jag har blir veldig lång/hög.
Fordeler som lägre vikta, och enklare att styra inn aggregatet på stammen, när det blir kortare,
Skulle egentlig villa sett en stegmatare med nedre kvistknivar ochså, för even om griparmerna rivar av något, så bli det inte riktig bra, tycker jag.
Ska bli interessant och följa dig Seb med ditt nya aggregat. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Stegskördare  
#369714 Det är klart Naarva S23 jag kommenterar. Rullen fungerar nog vid 50-70 l/min, gärna litet högre tryck än med enbart steg (190-200bar).
Tapio 350 är säkert ett bra aggregat, gjort för litet grövre än JOBO ST75, men så är priset åxå betydligt högre.
Nedre kvistknivar är det nog många som önskar.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#369747 @stegskördare, jag tycker ert aggregat är både prisvärt och verkar bra, men blir det så mycket dyrare o göra det så det klarar lite grövre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Tornas  
#369792 @Stegskördare Jag har en Tapio 400 idag och den fungerar perfekt men jag saknar dimensionsmättning. Lurar på att bygga om längden och sätta på dimension samtidigt. Har du tips om vart jag kan inskaffa lägesgivarna. Har tittat i Elga katalogen men vet inte om det finns några andra med.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369801 Sådant har jag handlat genom jobbet på oemautomation, vet dock inte de går att handla dom privatperson där

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#370301 Nu har jag klurat lite och har en ideé.
Projektet kräver en del arbete och jag är inte 100% att jag tänker helt rätt här. Någon som har bra fantasi och kan försöka föreställa sig lösningen jag har "skissat" i paint. 3D ritningen är fästanordningen nere vid hitchen.
Ställ gärna motfrågor så ska vi se om min teori håller.
Problemet med kranen i armarna nu är att varje litet glapp blir ganska stora slag. Tanken är att försöka "spänna" allt på plats. Skulle kunna gjorts med kätting och vantskruv men jag behöver ändå göra rejäla fästen för kättingen i lyftarmar o dyl. Tänkte därför göra kraftiga armar med vantskuv (ev hydraulkolvar) i så jag kan spänna ner alla laster och vikter. och flytta så mycket kraft som möjligt mot hitch kroken. De röda stagen har bygda öglor med bultförband runt lyftarmarna och öglorna i hitchfästet har jag inte ritat in än.
Är det någon som förstår?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

valtra a 72  
#370348 Jag tror att det är en bra ide att flytta så mycket av krafterna som möjligt till hitchkroken, men det kommer nog att bli stora påfrestningar på toppstångsfästet också som du skulle försöka avleda eller förstärka.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#372277 Jaha, projektet går frammåt. Jag har fixat fästen och kabel o slang (krankabel). Börjat förbereda joystickar inne i hytt o lagt ut och klammrat "robot slang" för installation av styrkabel. Fästet för hitch är omritat och blev en enklare variant, dock ej klart. Aggregatet är levererat från Finland och på väg hit, kanske fredag eller början av nästa vecka. Hoppas inte det kommer på fredag (ska på svågerns 35års fest på lördag i Malmö, och vill inte uppleva känslan av att det skulle vara tråkigt o dricka öl :lol: ).
Har bytt ut min retur från kranen till kopplingar med spärr ring. Nu letar jag efter ett 24-poligt Harting kontaktdon och kabeldon. Vill gärna ha det som till kranen. Där sitter det ett 24poligt Harting. Robusta och bra kontaktdon, någon som vet var man kan köpa dessa till vettigt pris? Ahlsell var uppåt 2000kr komplett, Elfa i Sverige 1200kr, Elfa i Finland 1600kr. Men detta är ju vanliga kontakter, sitter på var och varannan lastbil och maskin. Tips mottages gärna

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372284 Att Ahlsell var dyrast när du frågar som icke elfirma är föga förvånande
Om du inte kan köpa dom genom en elfirma typ som är jag tveksam om du hittar dom billigare än elfa.
Var observant att dom finns i mer än en serie typ med skruvanslutning el krimpstift, de senare måste de till nya stift om den behöver skarvas om.
Hm med vår rabatt(35%) kostar dom 575:- på oemautomatic....

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372295 Hur många delar krävs det för en komplett koppling?
Kollade på Ahlsell, förstod jag rätt att det krävs chassiekåpa, kopplingskåpa och insatser hane och hona?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#372296 Det stämmer bra det, sen vill jag gärna ha skyddslocken också. Bara dom kostar väl runt 200kr st. Jag vet att de finns i flera utföranden men det är med skruvanslutning som jag tittat på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372300 1124:- verkar jag kunna köpa för men då tillkommer lock och förskruvningar så det är ungefär samma pris som du har fått.
Lock hittar jag inte ens på Ahlsell.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372307 Ja locken är förhållandevis dyra 990:- sammanlagt insatser kåpor och lock, på Oemautomatic,har dock inte haft lock på mina nångång vare sig när jag hade 24polig eller som nu mer 10polig

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Huggar Herman  
#372615 För mig var det här en av de mest intressanta trådarna jag läst på länge här.
Jag står själv i begrepp att köpa ett aggregat som främst är tänkt för förstagallring och ju mer jag googlar och läser, ju mer osäker blir jag på vad jag vill ha.

Stegmatat? Rullmatat? Traktorhängt, Kranhängt? Monterat på huggarvagnen? Köpa mindre grävare och hänga det på?
Beslutsångest och många frågor, men få svar.

Ser fram emot att läsa Seb's erfarenheter kring detta projekt och att de kanske kan få mig att bestämma mig tillslut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).