Motorsåg och handhållet

Aspen i Husqvarna 550 xpg

24 inlägg 14825 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen i Husqvarna 550 xpg

Nizze  
#368961 Har en 1 år gammal såg som bara krånglar, det är bytt förgasare och ändrat i luftning och filter av firman där köpte den. Nu går det att gasa utan att den dör efter att den gått på tomgång. Men dör den så får jag dricka kaffe innan den går att starta igen, nu börjar jag undra om jag måste köra på aspen för att den ska starta när den är varm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

tallen100  
#368963 Det ska väl inte spela nån större roll, har du bytt tändstift?

Avatar Fallback

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Nizze  
#368964 Har den inlämnad igen tar inte tillbaka den förrän den är testad och funkar, ev skulle de byta spole på den. Men jag struntar i vad de gör bara sågen går jag kan inte sitta i skogen och dricka kaffe medans sågen kallnar.Jag har med en 346 xpg och den går som den ska både varm o kall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

SawTroll  
#368971
Nizze skrev:Har en 1 år gammal såg som bara krånglar, det är bytt förgasare och ändrat i luftning och filter av firman där köpte den. Nu går det att gasa utan att den dör efter att den gått på tomgång. Men dör den så får jag dricka kaffe innan den går att starta igen, nu börjar jag undra om jag måste köra på aspen för att den ska starta när den är varm.


Hvis det hadde vært tilfelle, så ville den ha vært umulig å selge på betydelige markeder som USA....

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#368974 HVA kommer med nya förgasare till 550 om ca tio veckor, det är en ny konstruktion som förhoppningsvis löser alla problem som finns på dagens förgasare.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368986 Oj, det svider nog då det är som att erkänna att den tidigare inte håller måttet. Hur många är ute med dagens förgasare tro. Vad blir kriterierna för att få den utbytt?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Lindianerna  
#368989 Hej!
Har för mig jag läste någon stans att man va "tvungen" att köra på miljöbensin/Aspens för att garantin skulle gälla!
Försäljaren har inte sagt något om det??

Tycker det är konstigt krav om det är sant!

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369011 Det är mer sunt förnuft som får välja. HVA har tagit bort Aspen som bränsle att föredra och visar samtliga. Med krav/föreskrifter om bränslena och blandningar.

För mig är det ett sjävklart val att köra på Alkylat eftersom de funkar bättre för både såg och förare.

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Erre  
#369012
anersimyra skrev:HVA kommer med nya förgasare till 550 om ca tio veckor, det är en ny konstruktion som förhoppningsvis löser alla problem som finns på dagens förgasare.. :?:


Är det den det ryktas om som ska ha membran i metall?

Avatar Fallback

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

eqlazer  
#369020
anersimyra skrev:HVA kommer med nya förgasare till 550 om ca tio veckor, det är en ny konstruktion som förhoppningsvis löser alla problem som finns på dagens förgasare.. :?:

Har de röda sågarna (Jonsered) samma problem och kommer de isf med liknande åtgärder på dessa?

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369027
Erre skrev:
Är det den det ryktas om som ska ha membran i metall?

Hoppas inte de går på det igen...

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Erre  
#369055
Mange skrev:
Erre skrev:
Är det den det ryktas om som ska ha membran i metall?

Hoppas inte de går på det igen...

Vilka sågar har redan haft detta @Mange

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

traktorz  
#369064
Nizze skrev:Har en 1 år gammal såg som bara krånglar, det är bytt förgasare och ändrat i luftning och filter av firman där köpte den. Nu går det att gasa utan att den dör efter att den gått på tomgång. Men dör den så får jag dricka kaffe innan den går att starta igen, nu börjar jag undra om jag måste köra på aspen för att den ska starta när den är varm.

Klart till 100% att du ska köra på alkylat-bensin, dels främst för dig själv, dels för att minimera strul med 2T-motorer. Aspen Full Range Technology heter det visst.

Beträffande sågen, så gäller det att ha koll på hur det kombinerade choke/förhöjda tomgångsläget fungerar.

Blöter du t.ex. ner tändstiftet i onödan, ger det startproblem, så ett reservtändstift är alltid bra att ha till hands.

Gnistgallret bör du ta bort, för att ge bättre genomblås och mindre sotbildning, speciellt om du kört på fulsoppa, typ handelsbensin.

Ånglås i bränsletillförsel kan hända, så använd primerblåsan vid start! Fast en primerblåsa är nog inte längre nödvändig på en modern såg, t.ex. vår lilla MS201 har ingen sådan, medan däremot MS192/MS193 har kvar blåsan.

Vinterpluggen, låt den vara kvar! 2T-motorer ska ha bra kylning. Öppnar du pluggen, så kommer dessutom mer skräp in till förgasarutrymmet. Vid viss väderlek kan det isa till vid luftfiltret, men har du en XPG eller WH modell, så sitter ett värmeelement på förgasarens bränslepumpsida.

Vintertid vid kall väderlek, så får du acceptera att sågen måste få en minut på sig att bli varm, innan du släpper ner den på tomgång. Så är det med våra sågar med CarbControl/AutoTune & M-Tronic.

Trist med en såg som krånglar, och som fortsätter att krångla. Synd, eftersom 550XPG är en sån utomordentligt bra all round såg.

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#369109
Erre skrev:
anersimyra skrev:HVA kommer med nya förgasare till 550 om ca tio veckor, det är en ny konstruktion som förhoppningsvis löser alla problem som finns på dagens förgasare.. :?:


Är det den det ryktas om som ska ha membran i metall?
Det skulle om jag minns rätt vara " mer metall " och andra saker på de nya membranen, det blir även annan placering på bränsleledningen för att förhindra ånglås. Jag har tur och får den nya förgasaren monterad på min såg under nästa vecka.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Aspen i Husqvarna 550 xpg

Erre  
#369113
anersimyra skrev:
Erre skrev:
anersimyra skrev:HVA kommer med nya förgasare till 550 om ca tio veckor, det är en ny konstruktion som förhoppningsvis löser alla problem som finns på dagens förgasare.. :?:


Är det den det ryktas om som ska ha membran i metall?
Det skulle om jag minns rätt vara " mer metall " och andra saker på de nya membranen, det blir även annan placering på bränsleledningen för att förhindra ånglås. Jag har tur och får den nya förgasaren monterad på min såg under nästa vecka.. :smile:

Ahh, ok. Då får vi hoppas du får din såg att funka bra nu!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).