Föryngring

Plantering av gammal mossodling

80 inlägg 36251 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering av gammal mossodling

Matz H  
#129817 Jag har två gamla mossodlingar 5,4 ha (2,7+2,7). De har legat i träda i 30 år. Ett försök att
plantera björk gjordes då med uselt resultat.

Jag har nu rensat alla ursprungliga diken med grävmaskin och på så sätt skapat bättre förutsättningar
för föryngring.

Hur gör jag nu?

Högläggning?

Vad skall planteras?

Tacksam för goda råd och synpunkter!!!!



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

halvproffs  
#129868 Vad är en mossodling? Odla dom mossa där? :wink: Har aldrig hört uttrycket ens.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

BM 35  
#129910 Det är väll ställen som brutits torv han menar efter som det legat i träda i 30år utan att något vuxit där,,,inte änns björk

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Danne  
#129912 Svartgran kanske kan funka?

Högläggning är väl att föredra på mosse för gräs och frostens skull.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129920
halvproffs skrev:Vad är en mossodling? Odla dom mossa där? :wink: Har aldrig hört uttrycket ens.


Mossodling (eller mosskultur) är uppodling av mossar och kärr (efter föregående torrläggning). Fenomenet tog fart i slutet på 1800-talet, när befolkningen började växa och lagarna blev betydligt gynnsammare än dagens idiotiska markavvattningsförbud...

Då dessa jordar består av torv, så bröts torven successivt ner, markytan sjönk och försumpades, s.k. bortodling, varför en ny utdikning fick utföras för att återställa markens odlingspotential.

Lite lästips http://www.bokus.com/bok/9789185205974/ ... 1750-2000/ och http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mossa ... 249931.svd

Ett tag fanns det även en särskild mosskulturförening med säte på Flahult utanför Taberg http://runeberg.org/sverig01/0562.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Ängagärdet  
#366694 Har det blivit något planterat, och vad blev det för resultat? :-\

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Sture Andersson  
#366719 Plantera på två olika mossar i våras som har varit odlad fram till 1960-70 talet.Tog grävmaskin och vände

upp en torva och plantera uppe på den.Det växste gräs i somras så jag fick trammpa ett par gånger och tänkte

det här kommer aldrig gå.Men när hösten kom och gräset visnat ner blev jag förvånad vad fina planterna såg

ut .Gröna och fina ,men sen tänkte jag får nog spruta planterna mot rådjur,men tyverr på ena stycket var det

för sent nästan hundra prosent avbitna planter ,men det andra stycket orört .Jag kommer nog göra ett nytt

försök till våren med ett nytt stycke ,och vara tidigare med att spruta ,och även använda haggel mer :cry:

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

torpöbo  
#366780 Var i landet ligger din mossodling belägen? Vad planterar du med?
Har köpt 10 ha gammal mossodling i Norrbotten, som jag funderar på att plantera igen.
Då det i dag räknas som åkermark går jag i tankarna om att köra på kalkhygeniserat slam för att göja ph och får lite extra fosfor, innan jag jag planterar igen det hela.
Vad tror ni om idén?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Plantering av gammal mossodling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366796
torpöbo skrev:Var i landet ligger din mossodling belägen? Vad planterar du med?
Har köpt 10 ha gammal mossodling i Norrbotten, som jag funderar på att plantera igen.
Då det i dag räknas som åkermark går jag i tankarna om att köra på kalkhygeniserat slam för att göja ph och får lite extra fosfor, innan jag jag planterar igen det hela.
Vad tror ni om idén?


Lägg gärna på rejäl med aska också, så kan det nog bli riktigt bra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 09 jun 2017, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Ängagärdet  
#366820 Mina försök med plantering på mossodlingar har fallit ut enligt följande
1. Markberett med fläckmarkberedare efter traktor, planterat med södraplantan, kraftig avgång pga frost. (Lite otur med flera dagar solsken i mars följt av minusgrader)
2. Samma men planterat med lilla istad, klarat frosten men betat av rå vilket gett gräset övertaget.
3. Markberett med grävmaskin och tilltryckt omvänd torva ca 1x1m. Planterat med lilla istad, klarat frosten bra, mindre gräsuppslag och nästan ingen betning.
Samtliga var snytbaggebehandlade, mitten av Småland ca 290möh.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484005 Hur ser det ut med era mossodlingar? Vi har idag avslutat avverkningen av ett ca 2 ha stort området, huvudsakligen björk men också en del gran, framförallt längs de gamla dikena. Totalt 200 fub, avverkat med en Malwa-skördare, skotning också med Malwa. Flöt fram bra på den lilla risbädd som fanns. Idag är alla diken nästan helt igenvuxna och det står vatten ända upp i gräset. På blötaste stället var det 8 meter ner till fast botten. Min tanke är att rensa minst ner till gammal dikesbotten och ev dra upp nya stråk, lägga grävmassorna i mitten. Året därefter höglägger jag med grävmaskinen och planterar på den nedtryckta torvan. Mossen kan nog vara frostlänt. Är det möjligt att plantera gran och få nån fart, eller ska jag fundera på andra träslag? Området ligger på Småländska Höglandet, 310 möh. Nedströms mossen är det bra fall, så får jag bara tillräckligt djupa diken, blir jag av med vattnet.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484044 Har du ställt någon skärm kvar?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#484045 Mycket intressant har gjort en liten slut avverkningen på en sån gammal odling har blivit rekommenderar att höglägga och sen har jag tänk att få tag i stora barrotplator och plantera. Man får sen var med att stampa ner gräs för det kommer nog bli mycket av det. Vi har gräs här som dom gamla kallar för nöttja gräs och det kväver gran plantor

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484049 Nej, jag har tagit soprent. Kanske var dumt men björken var delvis rätt grov med bhd upp emot 30 cm och undervegetationen var mycket sparsam

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#484058 jag rensade mitt också men det är inte mer än 0.5 ha och har björk runt om

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).