Grävmaskiner

Gräva skogsväg

13 inlägg 11564 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräva skogsväg

sakkis10  
#337892 Vad säger ni att man ska ha för maskin om man ska gräva skogsvägar och lite sten ur skogsmaskinsvägar? och då är det ju större sten som menas :). Och dika lite?



   TS
Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

Hema  
#337896
sakkis10 skrev:Vad säger ni att man ska ha för maskin om man ska gräva skogsvägar och lite sten ur skogsmaskinsvägar? och då är det ju större sten som menas :). Och dika lite?

Det brukar talas om 12-14ton och uppåt, samt kortrumps-modell.

Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

tallen100  
#337926 Ska du göra skogsbilsvägar bör maskinen vara 20-25 ton, om det ska bli hyfsat effektivt.

Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

jannee  
#337929 Håller helt med Tallen, den som byggde (banklade) mina skogsbilvägar hade en H16D, Den var INTE för stor inte.
Bra räckvidd när massor behövd flyttas + kraft att flytta stora stenar

Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

zeetorg  
#337939 Det beror väl lite på om du bara skall köra på egna marker eller om du kör åt andra.

Är det bara lite småkörning här och där och tidsåtgången/meter inte spelar så stor roll så kan en maskin upp till 14 ton vara nog så bra.. Fördelen med en sådan liten maskin är att det blir mycket smidigare (och billigare) att flytta mellan objekten då det räcker med bara en lastbil istället för en trailer.

Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

ÅsaNisse  
#337958 Hur långt är ett snöre? Du får ju många tankar i tråden på Maskinisten också.
Själv använder jag en 3,5 ton för ändamålet. Behöver inte riva ned halva skogen för att maskinen ska komma fram. Flyttar med traktorkärra. Stenarna som finns (många) grävs inte upp utan ned så det blir andvändbart material att terrassera med.

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

halvproffs  
#364958
1452522296_nov2015_065.jpg

Avatar Fallback

Re: Gräva skogsväg

isteskog  
#364965 Så ska det se ut, halvproffs :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

halvproffs  
#364973 Helproffsigt eller hur? Skämt åsido vi har aldrig snålat med vägarna och gjort rejäla vändplaner för timmerbilarna. En chaufför tyckte att våra vägar borde uppvisas vid någon skogsdag :-BD . Vi har även en bra styrelse med engagemang och dito traktorchaffis med vägskrapa.

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

machonisti  
#364979 Menar trådskaparen skogsBILväg eller en skogsväg för traktor. Typ en bättre basväg som inte är full med stubb, surhål och sten.

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

svampbob  
#364993 Jag la asfalt på ett par kilometer härom året :grin: Jag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

machonisti  
#365026
svampbob skrev:Jag la asfalt på ett par kilometer härom året :grin: Jag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.

Det är inte alla som har asfalterad skogsväg!

Användarvisningsbild

Re: Gräva skogsväg

JensSkoog  
#365033
machonisti skrev:
svampbob skrev:Jag la asfalt på ett par kilometer härom året :grin: Jag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.

Det är inte alla som har asfalterad skogsväg!

Lyxgubbe :-BD :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).