. Och dika lite? Grävmaskiner
Gräva skogsväg
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 29 jul 2015, 08:24#337892Vad säger ni att man ska ha för maskin om man ska gräva skogsvägar och lite sten ur skogsmaskinsvägar? och då är det ju större sten som menas
. Och dika lite?
. Och dika lite? TS
ons 29 jul 2015, 08:55#337896
Det brukar talas om 12-14ton och uppåt, samt kortrumps-modell.
sakkis10 skrev:Vad säger ni att man ska ha för maskin om man ska gräva skogsvägar och lite sten ur skogsmaskinsvägar? och då är det ju större sten som menas. Och dika lite?
Det brukar talas om 12-14ton och uppåt, samt kortrumps-modell.
//Henke månskensskogsbonde
ons 29 jul 2015, 16:14#337939Det beror väl lite på om du bara skall köra på egna marker eller om du kör åt andra.
Är det bara lite småkörning här och där och tidsåtgången/meter inte spelar så stor roll så kan en maskin upp till 14 ton vara nog så bra.. Fördelen med en sådan liten maskin är att det blir mycket smidigare (och billigare) att flytta mellan objekten då det räcker med bara en lastbil istället för en trailer.
Är det bara lite småkörning här och där och tidsåtgången/meter inte spelar så stor roll så kan en maskin upp till 14 ton vara nog så bra.. Fördelen med en sådan liten maskin är att det blir mycket smidigare (och billigare) att flytta mellan objekten då det räcker med bara en lastbil istället för en trailer.
ons 29 jul 2015, 19:49#337958Hur långt är ett snöre? Du får ju många tankar i tråden på Maskinisten också.
Själv använder jag en 3,5 ton för ändamålet. Behöver inte riva ned halva skogen för att maskinen ska komma fram. Flyttar med traktorkärra. Stenarna som finns (många) grävs inte upp utan ned så det blir andvändbart material att terrassera med.
Själv använder jag en 3,5 ton för ändamålet. Behöver inte riva ned halva skogen för att maskinen ska komma fram. Flyttar med traktorkärra. Stenarna som finns (många) grävs inte upp utan ned så det blir andvändbart material att terrassera med.
mån 11 jan 2016, 15:29#364958
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 11 jan 2016, 16:21#364973Helproffsigt eller hur? Skämt åsido vi har aldrig snålat med vägarna och gjort rejäla vändplaner för timmerbilarna. En chaufför tyckte att våra vägar borde uppvisas vid någon skogsdag
. Vi har även en bra styrelse med engagemang och dito traktorchaffis med vägskrapa.
. Vi har även en bra styrelse med engagemang och dito traktorchaffis med vägskrapa. Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 11 jan 2016, 16:27#364979Menar trådskaparen skogsBILväg eller en skogsväg för traktor. Typ en bättre basväg som inte är full med stubb, surhål och sten.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
mån 11 jan 2016, 17:03#364993Jag la asfalt på ett par kilometer härom året
Jag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 11 jan 2016, 19:17#365026
Det är inte alla som har asfalterad skogsväg!
svampbob skrev:Jag la asfalt på ett par kilometer härom åretJag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
mån 11 jan 2016, 19:28#365033
Lyxgubbe
machonisti skrev:svampbob skrev:Jag la asfalt på ett par kilometer härom åretJag hade då kontakter så att jag kunde köpa uppfräst ABT (toppen på vägbeläggningen) bitvis har fräsmassorna tagit ihop igen så att det ser ut som en asfalterad väg.
Lyxgubbe
Jack of all trades, master of none!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).