Men ska man passa på och komplettera med variatorkit, där man byter både vikter och fjädrar, när man ändå håller på?
EPI verkar vara en av de vanligaste tillverkarna av sådana här kit bland svenska återförsäljare och då främst kitten Sport Utility och Utility. enligt texten hos Tommysmotor står följande:
När du väljer att använda större däck än original så kan det var bra, för att behålla kraften i din maskin, att växla ner din ATV med ett variatorkit från tex. EPI.
Sport Utility kitet kompenserar det förlorade gaspådraget vid användandet av större däck och är utmärkt för lite högre farter vid led/ vägkörning men fungerar även väl vid t.ex snöplogning. Ett mycket bra allround-kit.
Utility kitet är designat för att förbättra accelerationen på låg och mellanregistret och används med fördel när du använder din ATV för lite hårdare arbeten i skog och terräng.
Både Utility och Sport Utility är avsedda att användas med standardbestyckad motor och ljuddämpare.
Jag ämnar i första hand använda mskinen för jobb i skogen, men snöröjningsmöjligheten vill jag inte välja bort.
Kanske kan va svårt att ge ett bra svar på, men hur blir de båda kitten ihop? Sedan är jag intresserad av att höra hur ni som installerat dyliga variatorkit hur ni upplever maskinen vid gaspådrag före/efter bytet.
I tråden:FILMER - Mindre skogsmaskiner FILMER - Mindre skogsmaskiner
Fann jag detta svar (antar att det var det svenska kitten som Yamaha säljer):
Qkeeper skrev:Skillnade är enorm kör betydligt mindre med driften i nu mer det vissa kanske kan uppleva som irreterande till en början är väl att den blir ryckigare vid nöjesåkning eftersom den nyper till betydligt fortare