ATV och UTV i skogen

Variatorkit, vad ska man tänka på?

21 inlägg 20978 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#361929 Har idag en Yamaha 550 och har införskaffat deras eget variatorkit (består mestadels av metallbrickor och metallpackning.
Bild


Men ska man passa på och komplettera med variatorkit, där man byter både vikter och fjädrar, när man ändå håller på?
Bild

EPI verkar vara en av de vanligaste tillverkarna av sådana här kit bland svenska återförsäljare och då främst kitten Sport Utility och Utility. enligt texten hos Tommysmotor står följande:
När du väljer att använda större däck än original så kan det var bra, för att behålla kraften i din maskin, att växla ner din ATV med ett variatorkit från tex. EPI.

Sport Utility kitet kompenserar det förlorade gaspådraget vid användandet av större däck och är utmärkt för lite högre farter vid led/ vägkörning men fungerar även väl vid t.ex snöplogning. Ett mycket bra allround-kit.

Utility kitet är designat för att förbättra accelerationen på låg och mellanregistret och används med fördel när du använder din ATV för lite hårdare arbeten i skog och terräng.

Både Utility och Sport Utility är avsedda att användas med standardbestyckad motor och ljuddämpare.

Jag ämnar i första hand använda mskinen för jobb i skogen, men snöröjningsmöjligheten vill jag inte välja bort.

Kanske kan va svårt att ge ett bra svar på, men hur blir de båda kitten ihop? Sedan är jag intresserad av att höra hur ni som installerat dyliga variatorkit hur ni upplever maskinen vid gaspådrag före/efter bytet.

I tråden:FILMER - Mindre skogsmaskiner FILMER - Mindre skogsmaskiner
Fann jag detta svar (antar att det var det svenska kitten som Yamaha säljer):
Qkeeper skrev:Skillnade är enorm :) kör betydligt mindre med driften i nu mer :) det vissa kanske kan uppleva som irreterande till en början är väl att den blir ryckigare vid nöjesåkning eftersom den nyper till betydligt fortare :)




   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362176 Ingick det shims också i Yamahapaketet? På Suzuki King Quad kan man shimsa max 2mm. Det kan också vara ett komplement till att köpa ett variatorpaket. Jag har 27" däck på min Suzuki och funderar också på vilket variatorpaket man ska köpa.

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362186 Jag är lite osäker, men det som du ser på första bilden är det som ingick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362215

Hittade en video med byte av fjädrar. Där monterar dom även shims på 1 mm.

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362237 Hänger med två brickor, en på 1mm och den andra på 2mm och om jag fattar instruktionen rätt, ska den tjockare vara på första axeln och den tunna vara på kopplingsaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362261 SPOP säljer även 3 olika variatorkit. Fas 1-3. Dom är billigare än dom andra men med en väldigt luddig beskrivning. Hur stor är skillnaden mellan extrem och bättre dragkraft? Känns lite som man upplever saker. Någon som har provat dessa?

http://www.spop.se/shop/index.php?route ... path=25_35
http://www.spop.se/shop/index.php?route ... path=25_36
http://www.spop.se/shop/index.php?route ... path=25_44

Fas 1
• Reducerar eller total elimiminerar remslir, beroende fyrhjuling
• Bättre acceleration 0-80 Kmph
Bättre dragkraft och uppförs åkning
• Förbättrad gaspådrag tack vare mindre friktion
Tappar inte toppfarten

Fas 2
• Reducerar eller total elimiminerar remslir, beroende fyrhjuling
• Extreme acceleration 0-80 Kmph
Extreme dragkraft och uppförs åkning
• Förbättrad gaspådrag tack vare mindre friktion
Tappar toppfarten 5-10 Kmph// FÖRLORAR INTE TOPPFART VID STÖRRE DÄCK ALLTSÅ 27 INCH//

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362299 Inte lätt detta, men för min maskin hade de inte på den sidan.

Om man vill kolla i EPI:s katalog och se en uppsjö med olika kit.
https://drive.google.com/file/d/0B7JikLBymUO6aEgwc3ZVWll1U1E/view

Funderar om Sport Utility för 27-28", skulle ge en lite mer skogsanpassad maskin, då jag skaffat 26".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362431 Utan att ha provat men finns det inte en risk att den blir för vass? Anledningen att jag valde en 500 istället för 650 eller 1000 var just att den hade en så otroligt mycket finare avstämd variator för arbete. Däremot skulle jag vilja ha den mekaniskt lägre utväxlad låg. Ser att can am har detta till i år.

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Qkeeper  
#362438 Jag har en Grizzly 700 som används till 90% i skogen med kranman vagnen och jag har både EPI variatorkit och Yamahas egna och det tycker jag fungerar riktigt bra. Blir helt annorlunda i registret och varvar betydligt mer vid nöjesåkning men också betydligt mer dragvillig i skogen.

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362514
Qkeeper skrev:Jag har en Grizzly 700 som används till 90% i skogen med kranman vagnen och jag har både EPI variatorkit och Yamahas egna och det tycker jag fungerar riktigt bra. Blir helt annorlunda i registret och varvar betydligt mer vid nöjesåkning men också betydligt mer dragvillig i skogen.

Intressant, men vilket EPI-kit har du? Här i Sverige brukar de heta Sport Utility eller bara Utility, men i staterna heter de Sport Utility, Mud och Sand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

anersimyra  
#362545 Kolla på svenska ATV forum, där finns bra kunskaper i ämnet.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

axwell  
Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Qkeeper  
#362767
Hema skrev:
Qkeeper skrev:Jag har en Grizzly 700 som används till 90% i skogen med kranman vagnen och jag har både EPI variatorkit och Yamahas egna och det tycker jag fungerar riktigt bra. Blir helt annorlunda i registret och varvar betydligt mer vid nöjesåkning men också betydligt mer dragvillig i skogen.

Intressant, men vilket EPI-kit har du? Här i Sverige brukar de heta Sport Utility eller bara Utility, men i staterna heter de Sport Utility, Mud och Sand.


Om jag inte minns fel hette det Sport Utility. Monterade det kittet först och den drog betydligt bättre och blev vassare med det monterat men det gjorde inte så mycket på krypfarten där Yamahas egna kit gjorde betydligt större skillnad. Vet visserligen inte hur det hade blivit med bara Yamahas kit. Fungerade tidigare rätt dåligt att använda 27" däcken i skogen då hastigheten stämde dåligt med vagnen och den var otroligt klen på backen men det fungerar helt okej nu mer men med 25" med kedjor fungerar det som bäst.

Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362794 Ahh danke, mycket bra fakta där.

En sak jag är lite allergisk mot är eu-mopeder (scootrar med automatlåda likt ATV), som man får varva ganska mycket innan maskinen börjar röra på sig. Fast ibland får man offra vissa saker för att få en bättre maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Variatorkit, vad ska man tänka på?

Hema  
#362795 Kom på två frågor till. Har du märkt av en ökad bensinförbrukning, samt går det att snöploga väg, utan att varvet blir för onödigt högt? (Du nämnde märkbart högre varv vid nöjeskörning.)

Tack på förhand.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).