Hur ser det ut på ditt uttag till 6340 ? Den är ju bra mycket nyare än min och kanske har man jobbat bort dylika problem ?
husqvarna_med_sthil skrev:När jag bytte lamporna bak (arbetsbelysningen) så var det bränt runt kablaget på ett ställe. Vet inte när det hände eller varför men det var bränt i stoppningen. Kablaget verkar som det var utbytt/lagat. Har kollat där till och från men ingen varmgång. Jag har inget minne av att morfar hade problem eller min pappa men något har hänt någon gång och har fixats. Imorgon när jag kommer från jobbet ska jag titta lite närmare på säkringshållaren. Sitter på min traktor under plåten på höger sida från förarplatsen sett. Man tar bort plåten med ett vred. Där sitter också ett cigaretttändaruttag.
Hur ser det ut på ditt uttag till 6340 ? Den är ju bra mycket nyare än min och kanske har man jobbat bort dylika problem ?
rokon skrev:En sak som jag kom på att man bör se upp med i dessa Zetormodeller är säkringshållaren och dess kablar med anslutningar, kan vara oxider med åtföljande värmeutveckling där kabeln ansluter vid de mest belastade säkringarna. Jag såg det på min 4340 från 1994 att en några kablar till en säkring var starkt påverkad av varmgång. Jag gjorde rent samt bytte ut en extra strålkastare som var riktad som arbetsbelysning bak mot en LED 16W jag tyckte det blev ljusare och samtidigt mindre belastning. Har av samma skäl varit lite restriktiv med att ha all belysning på frammåt för långa stunder. På det internationella forumet läste jag för flera år sedan att det hade hänt bränder som uppkommit vid kabelstam pga överhettning vid säkringsplint. (där under ratten ett plåtsvep) Säkringsplinten är av undermålig öststatsmodell, själv har jag ingen lust nu att ge mig in där och böka utan tänker med sunt förnuft och nya hjälpmedel gå runt problemet, gärna finna lösningar framgent med utbyte av en del belysning mot LED med lägre strömåtgång. Alltså inte bara kräma på utan målsättningen bättre ljus med lägre strömåtgång.
husqvarna_med_sthil skrev:När jag bytte lamporna bak (arbetsbelysningen) så var det bränt runt kablaget på ett ställe. Vet inte när det hände eller varför men det var bränt i stoppningen. Kablaget verkar som det var utbytt/lagat. Har kollat där till och från men ingen varmgång.
husqvarna_med_sthil skrev:Haha ! Kanoners ! Den vyn känner jag allt igen, speciellt vad gäller mätartavlorna Tack ! Min Trulle har behagat stanna han... ska få lite välunt service så är problemen nog ur världen sedan !
Ingoberra skrev:Ta lös tanken å gör ren den med en hetvattentvätt. Har gjort det på kompisens 5245 med mycket bra resultat.
husqvarna_med_sthil skrev:Ingoberra skrev:Ta lös tanken å gör ren den med en hetvattentvätt. Har gjort det på kompisens 5245 med mycket bra resultat.
Hetvattentvätt.. räcker det att spola ur den med hetvatten eller är det några speciella grejer som måste till ?
Karlsson_98 skrev:Kom och tänka på att vi hade ett par gamla kedjor till den andra traktorn liggandes och som inte gjorde någon nytta.
Provade lägga på dom, och visst passade dom på bredden. Fick korta dom lite men nu sitter dom på skapligt.
Ganska slitna men lär väl dra/styra lite bättre än utan några kedjor alls
Ingoberra skrev:husqvarna_med_sthil skrev:Ingoberra skrev:Ta lös tanken å gör ren den med en hetvattentvätt. Har gjort det på kompisens 5245 med mycket bra resultat.
Hetvattentvätt.. räcker det att spola ur den med hetvatten eller är det några speciella grejer som måste till ?
Näe 80-90gr i kombination med 150 bars tryck gör en dieseltank plåtren.
rikard_e skrev:Karlsson_98 skrev:Kom och tänka på att vi hade ett par gamla kedjor till den andra traktorn liggandes och som inte gjorde någon nytta.
Provade lägga på dom, och visst passade dom på bredden. Fick korta dom lite men nu sitter dom på skapligt.
Ganska slitna men lär väl dra/styra lite bättre än utan några kedjor alls
Det kommer att dra och styra mycket bättre. 2 x ca 75 kilo blir ju ändå 150 kilo extra på framaxeln