mån 28 dec 2015, 20:26#360694
Jag känner att jag behöver förtydliga mig lite vad gäller mitt val. Jag är den störste idolen av självförsörjning jag någonsin träffat. Vår familj består av två barn på hennes sida snart i tonåren samt våra två gemensamma på snart halvåret samt tre och ett halvt. Vi jobbar bägge två. Tiden är en bristvara till det man helst vill ha den till, vara med familjen och i skogen.
Att dra ned på ett redan halvtaskigt betalt jobb är inte aktuellt, hade jag varit ensam hade det gått men inte med ansvaret som kommer med barnen, det måste alltid finnas en stadig inkomst som kan bära även om tiderna tillfälligt blir sämre.
Fritiden får prioriteras och jag kapar i det som går och denna gång såg jag en möjlighet att få mera tid att disponera endera till familjen eller skogen eller båda delarna genom att ta bort daglig syssla med värmen samt den resurs och tid det tar att göra klar den för pannan.
Dock litar jag inte på att det alltid kommer att fungera och sparar kaminer inne både för fall av strömavbrott men även att spetsa med om/när det behövs för att spara in tid på elpatronen. Sparar även panna och dragning in om jag skulle ändra mig eller iaf för känslan att kunna göra det men jag kommer antagligen att plocka bort pannan och acktanken så småningom men spara dragningen i backen. Man blir aldrig eloberoende utan att leva utan och jag anser det i vilket fall inte fungera i det moderna samhället, även om jag själv älskar en par dagar i jaktkojor eller i tält osv. Barnen gör sina läxor via datorer, tvättning osv... elberoende är man redan oavsett uppvärmning.
Tiden jag sparar är att jag behöver inte hugga veden till pannan, den tiden kan jag ta att hugga leveransvirke istället, eller såga brädor, eller jaga eller kanske få komma hem utan att behöva göra något annat än att just komma hem. Skruvar och brännare kommer aldrig att krångla, sambon kommer inte behöva fylla pellets när jag glömt eller känna obehag att värmen har "stannat" mitt i vintern. Inte heller behöver man i dessa fall bli orolig att vattnet i pannrummet ska frysa.
Om det blir avbrott i strömmen eldar jag i kaminerna och kan på så sätt hålla värmen, laga mat osv så länge en vinter någonsin består. Inget av vattenrören finns ute i något garage där det kan frysa utan det enda som är utomhus är nere i backen och dessutom ej frysbart.
Samtligt av vår tid är fylld och det står oss att fördela den på det sätt som behagar oss bäst och detta är en del i det.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.