Arbetskläder för skogen

Köpa huggarstövlar

18 inlägg 11765 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa huggarstövlar

Sandström87  
#360678 Någon som prövat nå olika fabrikat
Har haft husqvarnas light 24 och varit nöjd med dom men de finns ju andra på varknaden också. Vil



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

uffejohan  
#360691 Jag har övergett stövlar till förmån för Husqvarnas kängor. Helt suveräna! Använder bara stövlar i blötmarkerna. Tänk bara på att smörja kängorna ofta med riktigt fett.

Användarvisningsbild

Re: Köpa huggarstövlar

T Landström  
#360695 Jag har oxå övergett stövlarna... Enda gången jag använder stövlar är om jag ska gjuta...

Användarvisningsbild

Re: Köpa huggarstövlar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360715 Jo, stövlarna har man ju övergivet sedan länge, till förmån för Meindl Timberking. Mycket trevligare med kängor trots att jag hade Husqvarnas svindyra protech-stövlar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

Sandström87  
#360718 Frågeställningen gällde ju stövlar men jag antar att de flesta övergått till kängor.
Dock så försök ja hålla nere kostnaderna för sådant som inte höjer min produktion. Tycker det funkar bra med stövlar i skogen

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360720 Jag kör också stövlar. Det brukar vara blött när jag hugger...

Användarvisningsbild

Re: Köpa huggarstövlar

loppan  
#360725 Jag har fastnat för Nokian Eurologger,dyr men bra.
Kängor är uteslutet då knappt stövelskaften räcker ibland i blötan.

1451334459_ae.png

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

tyke  
#360729
valtra a75 skrev:Frågeställningen gällde ju stövlar men jag antar att de flesta övergått till kängor.
Dock så försök ja hålla nere kostnaderna för sådant som inte höjer min produktion. Tycker det funkar bra med stövlar i skogen

Faktum är att kängor ökar sannolikt din produktion. Stövlar känns som otympliga blyklumpar jämfört med med mina kängor från Stihl. Så pröva du ett par kängor du kommer inte att ångra dig. OBS med väl infettade kängor är du torr hela dagen.

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

Sandström87  
#360731 Har vanliga kängor sen förut och vet hur det är att gå i dom och jag betvivlar att huggarkängor är nå lättare än dom och efter många mil i skogen och en hel del gallring så tors då jag dra slutsatsen att kängor ökar inte produktionen inte i mitt fall iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

tyke  
#360737
valtra a75 skrev:Har vanliga kängor sen förut och vet hur det är att gå i dom och jag betvivlar att huggarkängor är nå lättare än dom och efter många mil i skogen och en hel del gallring så tors då jag dra slutsatsen att kängor ökar inte produktionen inte i mitt fall iaf.

Allt är ju en smaksak och det är ju tur att vi är olika annars skulle det vara slut på kängor i butikerna. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

huggarstövlar & sågskyddskängor

traktorz  
#360753
valtra a75 skrev:Någon som prövat nå olika fabrikat
Har haft husqvarnas light 24 och varit nöjd med dom men de finns ju andra på varknaden också. Vil


Bland stövlar är vår erfarenhet att huggarstöveln från Jonsered/Husqvarna är bekvämast och lättast. Dess tidigare modell hade visserligen ett något för bra hälgrepp, så en medhjälpare kunde behövas, för att ta av de efter arbetsdagens slut.

Sågskyddskängor använder vi för det mesta numera, vintertid emellertid alltid.

Ref:
♦Tips på bra huggarkängor (Mitt slutliga val bland tre kandidater)
traktorz - Tips på bra huggarkängor

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#360777 Har kvar mina stövlar från Tretorn. Använder dem sällan numer men tycker att de har varit ok. Ser att liknande modell finns idag. Får för mig att skaftet är lite högre jämfört med en del andra stövlar men det kanske är inbillning. Jag hade ofta svårt att få över sågskyddsbyxan så kanske är de lite vida i skaftet.

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

fax  
#360848 Håller med alla kängfrälsta! Sedan jag bytte till kängor kan jag inte förstå varför jag så länge gick omkring med dessa otympliga gummiblock på fötterna.

Avatar Fallback

Re: Köpa huggarstövlar

kalabe  
#621820 Jag har ett par gamla huggarstövlar som jag antar att är Norge tillverkade, eftersom på skaftet står det bl.a. "Vern mot kjedjesag". De är av KL. 3 och är av läderkvalitet. Typf: Alfa 010. Är det nån som har erfaren het av dessa? De är av läder. Antar att läderstövlar har blivit alltför dyra att tillverka, eftersom inga dylika finns på marknaden längre. Mina första huggarstövlar som jag köpte på 70-talet var av märke Raket. De var också av läder. Har dem ännu i sommarstugan. Har ni några synpunkter? Förr använde jag läderstövlarna när det blev alltför kallt med gummistövlar. Numera verkar vintrarna bli så varma att dylika inte behövs längre. Jag har så gott som pensionerat mig från skogsjobbet och hjälper sonen så länge jag blir accepterad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa huggarstövlar

Grålle52  
#621838
Sandström87 skrev:Har vanliga kängor sen förut och vet hur det är att gå i dom och jag betvivlar att huggarkängor är nå lättare än dom och efter många mil i skogen och en hel del gallring så tors då jag dra slutsatsen att kängor ökar inte produktionen inte i mitt fall iaf.


Kanske inte, men iaf jag blir mkt smidigare på foten i kängor. Sen slipper jag skavsår på underbenen av kanten på stövlarna. Enda gången jag kan överväga stövlar är på sågbacken där jag slipper gå och röra mig så mkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).