Skogsmiljö och Trädlära

Avverka Naturområden?

17 inlägg 8404 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka Naturområden?

wigge  
#35827 Får man avverka Naturområden?

Är intresserad av en fastighet där de mesta som går att avverka direkt är just naturområde. Tänkte vars man skall lägga ribban på priset.

Tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#35829 Hej,
Vad jag vet är det inte olagligt att avverka nyckelbiotoper. Däremot är det svårt att få sålt virket genom att köparen allt som oftast är certifierad genom antingen FSC eller PFEC och får genom detta inte förädla virke från just nyckelbiotoper.
Hur det är med andra klassade områden kan jag inte.

Avatar Fallback
wigge  
#35830 Hej ! vad jag kan utläsa så är det inte en nyckelbiotop, men området är märkt naturområde. Vad jag har hört så märker dom områden kring bäckar och vattendrag till naturområden och att det kan vara svårt att får tillstånd att avverka på sånna ställen.

Nån som vet nått om det?

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35839 Vad menar du med att det är märkt naturområde? Om det är reservat eller natura2000 område är avverkning förbjuden. Om det endast är en grön skogsbruksplan som anger att det är naturområde, brukar märkas NO, så är det bara en rekommendation från den som gjort planen. Tror att du kan avverkningsanmäla den, men Skogsstyrelsen kan kräva större hänsyn jfm generell hänsyn. Om det är såkallade S3-områden så får de avverkas att spara dem är enbart en rekommendation, dock brukar de ibland tendera att vara tekniska impediment så avverkning blir ej genomförd av praktiska orsaker.

Avatar Fallback
wigge  
#35849 jo det är märk NO på planen, S2 område är det..
Okej tänkte man är ju lite ute å cyklar om man räknar med att få avverka å så får man inte det..:)

Tack för snabba svar!

   TS
Användarvisningsbild
Golddigger  
#35889
Skogsante skrev: Om det är reservat eller natura2000 område är avverkning förbjuden


Natura 2000 får visst avverkas men däremot så skall Länsstyrelsen godkänna det samt dom ger speciella avverkningsdirektiv

Avatar Fallback
wigge  
#35891 Okej men hur är det med NO område då?
Är det alls nå restriktioner? 8)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35895 Nej, det är bara planläggarens syn på det hela, det skall väl vara 5% som är NO i snitt. Sen kan det vara allt från nyckelbiotop till en mosse där det ändå växer dåligt.

Avatar Fallback
wigge  
#35896 Okej Tack Mangan! :)

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35919
Mangan skrev:det skall väl vara 5% som är NO i snitt


Vad menar du? skall siffran grunda sig på skogsbruksarean, virkesvolymen eller skogsbruksvärdet.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35923 Har förstått att skopgsplanerarna gärna avsätter en visa andel av skogsarean som NO, om det går.

Avatar Fallback
wigge  
#35954 Var i kontakt med skogsstyrelsen idag och dom sa att det är helt förbjudet att avverka 10-15m från bäckar och vattendrag... Sen för det övriga området så är det från fall till fall, vissa får direktiv hur det skall avverkas och en del får inte röra en pinne.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35993
wigge skrev:Var i kontakt med skogsstyrelsen idag och dom sa att det är helt förbjudet att avverka 10-15m från bäckar och vattendrag... Sen för det övriga området så är det från fall till fall, vissa får direktiv hur det skall avverkas och en del får inte röra en pinne.


Ett litet klargörande: skogsstyrelsen är ingen dömande myndighet och kan ej på egen hand bestämma något alls.
Rätt nyligt "bestämde" de att markägare skall avsätta upp till 5% av virkeslikviden till naturvård vid varje avverkning. En del tror detta är lag,vilket SS förstås gärna ger sken av.
Jag har fått dessa 5% i ansiktet från triumferande naturvänner som tror de fått en större klubba att svinga,men det är alltså trams tills miljödomstolen sagt sitt. Min tro är att de aldrig i livet får igenom ett prejudikat för ngn ny 5%-regel.

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35994 Tidigare (och enl mig nuvarande) praxis är att 2% av volymen skall man tåla att avsätta utan ersättning.
Nu vill man ändra detta till 5% av virkeslikviden,vilket blir stor skillnad i valet av sparade träd.

/Nisse

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36012 Jag avverkar mot vattendrag och avsätter inget av likviden till naturvård. Jag är ingen miljöbov. Miljön värnar jag om på andra sätt. Lämnar mot vattendrag där det passar och tar allt där det passar. Det är bara att följa SS råd om avverkning mot vattendrag. Finns i häfte på SS. Där är det helt okej att ta rubbet i vissa fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).