/Niklas
Palms skrev:Har sett varg två gånger, en gång i skogen på väldigt kort avstånd och en gång i utkanten av byn där gråben stod på en åker och glodde, ca 100m från mig.
Båda de gångerna var det lite häftigt att få se vargen, sättet de rör sig på utstrålar styrka, de vet att de är på toppen av näringskedjan och det syns.
Har tyckt att vargen kan få finnas så länge den håller sig i skogen, tycker fortfarande så men börjar bli lite orolig över deras beteende, de är alldeles för orädda och går omkring i byarna mitt på dagen, här har de tagit två sällskapshundar och en kviga och det är nya vargobservationer nästan varje dag.
Nån vecka efter min andra vargobservation togs grannarnas (några hus från mig) hund av vargen och den sprang med hunden i käften förbi vårt hus, då kändes det inte längre häftigt utan jag reagerade starkt och mådde nästan illa på kvällen. Jag tyckte att det var jäkligt intressant att jag reagerade så starkt för det visar på att det finns någon djup rädsla eller hat mot ulven långt inne i hjärnan, jag tolkar min reaktion som att jag kände ett hot mot hemmet, som ska vara en säker zon.
Intressant att man reagerar nästan tvärt emot det man annars tycker när det kommer så nära inpå
Uvskogen skrev:Jo, har också haft varg som passerat framför mig. Rädda ser de då inte ut i vare sig rörelser eller riktning. Inte som en älg som kastar, inget sånt.
Har sagts förut men kan sägas igen, fick vi hantera vargen lokalt så skulle vi ha både mindre problem och en tillräckligt bra mängd av dem.
Niking skrev:Jaktbesluten å varg kommer åtar att förhalas i långbänk. http://www.lantbruk.com/debatt/jaktbesl ... langbankar
/Niklas
Uvskogen skrev:Inte helt säkert att det betyder att FV har rätt! FV, förvaltningsrätten är ju endast en person som uttolkar lagen. Medcandra ord, den personens egna värderingar kanvfå stor påverkan på resultatet. Så om någon tror atr "juridisk kompetens " är det samma som absolut sanning så ska man nog fundera en vända till.