mån 22 sep 2008, 08:58#35777Palms skrev:Jag är medveten om att luftens densitet ändras beroende av bla temperatur, har dels läst en hel del aerodynamik och även trimmat lite bilar...
Men jag menar ändå att det är galenskap att magra blandningen när sågen ändå redan går varm, det är som att be om hål i kolven.
Jag menar alltså att det på varma dagar är bättre att ligga liite på den feta sidan och hålla tempen på rimlig nivå än att sträva efter max effekt och ligga på gränsen för EGT.
För vedkapare....
Ställ sågen så den går rätt oavsett temperatur så får man mest effekt ur den.
Att ställa efter ett visst varvtal funkar, men man har då dolda resurser som inte används i stock.
De flesta såg vill takta markant utan belastning på fullvarv för att leverera max.
Går de magert blir de för varma o kostnader kommer som ett brev på posten.
Bränslet har flera funktioner o är en viktig del i motorns funktion.
Ju mer man kan få i den destu bättre är det... Det finns naturligtvis gränser för detta med...
Effekten i motorn har inte mycket med hur högt varv den har.
Det kommer av hur mycket bränsle man kan få att expandera och tätheten mellan expansionerna.
Varvet är för kedjehastighet. Man kan få mycket varv på lite effekt, men det blir inget kul när den kommer i stock då, den går ner för mycket i varv o blir överbelastad. Allt detta avvägs o testas för att hitta en optimal kompromiss.
Att det hela tiden tjatas om hk/rpm och bränsle hit o dit är för att det hänger ihop alltsammans o man får göra en avvägning vilket som passar just då..
Tillverkaren ska ta hänsyn till emmisioner o regler hit o dit vilket gör det svårt o få till det optimalt ur vår synvinkel sett. Datastyrda förgasare o tändningar etc är inga nyheter i såg längre..
Att höra skillnad på taktning och när sågen slår mot varvtals regulator är skitsvårt, ännu svårare när man inte kan justera så man hör skillnader i olika inställningar.
Gråa kolvar ser jag för ofta o då med kolvar som har mist sin yta på sidorna....
Dessa har blivit för varma helt enkelt...
"Spikning" som det skrivs om förekommer i sågmotorer som till exempel blivit för varma. Inget särskilt ovanligt, men mer sällan nu än tidigare eftersom bränsle o oljor blir bättre o kunskap hos användare är lättare o få....
När bränslet sjävantänder (spikning) o då ofta tidigare än det ska ter det sig inte normalt o effekten minskar. På motorer med tubo etc där förekommer detta då kompressions volymen inte räcker till o temp blir för hög innan antändning.
Vissa beläggningar på kolv, stift o cylinder topp kan vara så pass varma att de agerar som glödstift.