Motorsåg och handhållet

Jag tror den skar...

38 inlägg 14162 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Jag tror den skar...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35041345an gav nog upp idag, nöp fast och blev helt stum :(

När den svalnat så gick det att starta och den går rätt bra men är väldigt svag, så det blir till att plocka av cylindern och kika lite.
Det är första haveriet jag varit med om, inget snack om att de moderna sågarna är driftsäkra.

Det jag tänkte först på var att jag har haft lite Aspen i en 4-liters plastdunk ett tag, det blev så när jag tömde ur det sista ur stordunkarna innan jag for och köpte mer. Det gick kanske ett par veckor innan jag kom ihåg den dunken och körde upp det som fanns i den, hällde över i en annan dunk och har kört minst 2 sågar med det bränslet...
Är det nån som har koll på om Aspen reagerar med plast, likadant som vanlig bensin? Kan dunken ha fällt ut och orsakat haveriet?

TS
Husqvarna motorsågar
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35045Det var som tusan. Vad var det för en dunk du hade bränslet i.
Hur gammalt är såget.

En annan fråga med vilka andra såg har ni.

Användarvisningsbild
#35048Dunken har det varit spolarvätska i.
Sågen är den nyaste jag har, köptes i Juli/aug -07. Garantin har precis gått ut :lol:
Om det visar sig vara nåt fabrikationsfel på sågen så får jag säkert den lagad, Hva åf här är väldigt bra. Men då skulle den aldrig ha hållit så länge i professionellt bruk.

Har 2st 345FXT och 2st 252RX

TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35051Kan vara annan anledning med till att den skar.

Fällningar från dunken tror jag knappt det kan vara.
Aspen kan man ha i vad som helst till skillnad från andra bränsle.

Att det är bränslet i sig sjölv tror jag inte, då hade de andra med skurit..

Är det duktiga killar berättar de vad som hänt.
Borde vara nåt...

Luft läcka?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Dunken har det varit spolarvätska i.
Sågen är den nyaste jag har, köptes i Juli/aug -07. Garantin har precis gått ut :lol:
Om det visar sig vara nåt fabrikationsfel på sågen så får jag säkert den lagad, Hva åf här är väldigt bra. Men då skulle den aldrig ha hållit så länge i professionellt bruk.

Har 2st 345FXT och 2st 252RX

Det verkar ju skumt i och med att den är så ny. Skall bli "skoj" att höra vad det är för fel.

Användarvisningsbild
#35416Det dröjer nog ett tag innan jag plockar isär den, hösten är "lite" hektisk, men jag kommer att lägga upp det jag hittar/kommer fram till.

Tydligen har den sågen bluddrat lite på avslag, medan den har gått ner i varv från fullgas. Den anställde har då justerat förgasaren och fått sågen att gå som den ska, sen gick den helt utan problem i några veckor innan den plötsligt skar så jag vet inte om det kan ha med justeringen att göra, kanske har han ställt den för magert men det tvivlar jag starkt på.
Kan även vara en liten luftläcka nånstans, men det konstiga är att sågen verkligen gått bra sista tiden, det har jag ju hört själv också.

Sågen var hyfsat ren, inte en massa barr mellan kylflänsarna, det vet jag eftersom vi tvättar/blåser ren sågarna varje vecka. Så det beror inte på utebliven kylning heller...

TS
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Det dröjer nog ett tag innan jag plockar isär den, hösten är "lite" hektisk, men jag kommer att lägga upp det jag hittar/kommer fram till.

Tydligen har den sågen bluddrat lite på avslag, medan den har gått ner i varv från fullgas. Den anställde har då justerat förgasaren och fått sågen att gå som den ska, sen gick den helt utan problem i några veckor innan den plötsligt skar så jag vet inte om det kan ha med justeringen att göra, kanske har han ställt den för magert men det tvivlar jag starkt på.
Kan även vara en liten luftläcka nånstans, men det konstiga är att sågen verkligen gått bra sista tiden, det har jag ju hört själv också.

Sågen var hyfsat ren, inte en massa barr mellan kylflänsarna, det vet jag eftersom vi tvättar/blåser ren sågarna varje vecka. Så det beror inte på utebliven kylning heller...

kall väder lek så skall man fetta på sågen
varm väderlek så kan man snålställa den mera
och är man riktigt van så märker man när den börjar att bli konstig i gången vid olika väder.

Användarvisningsbild
#35684Du menar att man ska gå och justera beroende på hur syremättad luften är? Kall luft, mer syre, fetare blandning.

Lite skillnad är det ju, jag justerade min såg för ett par dagar sen och nu är det 20grader kallare än när jag justerade den senast.

Men samtidigt så blir förbränningstemperaturen högre med mager blandning, så att snålställa när det är hett ute och motorn ändå går varmare är på gränsen till galenskap :lol:

TS
Palms skrev:Du menar att man ska gå och justera beroende på hur syremättad luften är? Kall luft, mer syre, fetare blandning.

Lite skillnad är det ju, jag justerade min såg för ett par dagar sen och nu är det 20grader kallare än när jag justerade den senast.

Men samtidigt så blir förbränningstemperaturen högre med mager blandning, så att snålställa när det är hett ute och motorn ändå går varmare är på gränsen till galenskap :lol:

jag vet att det låter galet att man skall magra på sågen när det är varmt men då är syre molykylerna mera aktiva än vad dom är under den kalla tiden.
släng in en pet flaska i frysen så skall du se vad som händer med den då förstår du vad jag menar med att en såg skall ha mera bränsle när det är kallt .

sen hänger det på tempraturen, höjden det, atmosfäriska trycket
och i regel så behövs det endast en justering på lågvarvet .

Användarvisningsbild
totte  
#35708För att komplettera, om luften är kall är den tyngre och kompaktare, dvs du får helt enkelt in mera luft i cylindern än när det är varmt. Alltså måste du också ha lite mer bränsle för att få samma blandning när det är kallt. Och du får därmed också en aning högre effekt.

Det är därför som man använder laddluftkylare på t ex högpresterande turbomotorer, för att få in mera luft och därmed kunna få ut mer effekt.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35726Vilken tur man har :D Mina gamla sågar har aldrig vad jag vet brytt sig om några temperaturer 8)

Användarvisningsbild
#35754Jag är medveten om att luftens densitet ändras beroende av bla temperatur, har dels läst en hel del aerodynamik och även trimmat lite bilar...
Men jag menar ändå att det är galenskap att magra blandningen när sågen ändå redan går varm, det är som att be om hål i kolven.
Jag menar alltså att det på varma dagar är bättre att ligga liite på den feta sidan och hålla tempen på rimlig nivå än att sträva efter max effekt och ligga på gränsen för EGT.

TS
Palms skrev:Jag är medveten om att luftens densitet ändras beroende av bla temperatur, har dels läst en hel del aerodynamik och även trimmat lite bilar...
Men jag menar ändå att det är galenskap att magra blandningen när sågen ändå redan går varm, det är som att be om hål i kolven.
Jag menar alltså att det på varma dagar är bättre att ligga liite på den feta sidan och hålla tempen på rimlig nivå än att sträva efter max effekt och ligga på gränsen för EGT.

hål i kolven det får du om tändningen är käpprätt åt skogenoch att inte tändförställningen inte funkar som den skall inte av att du magrar upp sågen sen kan man få en gråaktig yta på kolven men tror inte att en m-såg spikar så hög compresion har den inte.

jag har mina sågar snålställda under den varma årstiden och ingen har skärt och jag andvänder dom hårt men andväbnder man bara sågen till att såga ved med då kan man köra den lite fetare sen i regel i dag så går det inte att få då högt varv på sågarna då dom i regel är spärrade i tändmodulen

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Jag är medveten om att luftens densitet ändras beroende av bla temperatur, har dels läst en hel del aerodynamik och även trimmat lite bilar...

För vedkapare....

Ställ sågen så den går rätt oavsett temperatur så får man mest effekt ur den.
Att ställa efter ett visst varvtal funkar, men man har då dolda resurser som inte används i stock.

De flesta såg vill takta markant utan belastning på fullvarv för att leverera max.

Går de magert blir de för varma o kostnader kommer som ett brev på posten.
Bränslet har flera funktioner o är en viktig del i motorns funktion.
Ju mer man kan få i den destu bättre är det... Det finns naturligtvis gränser för detta med...
Effekten i motorn har inte mycket med hur högt varv den har.
Det kommer av hur mycket bränsle man kan få att expandera och tätheten mellan expansionerna.
Varvet är för kedjehastighet. Man kan få mycket varv på lite effekt, men det blir inget kul när den kommer i stock då, den går ner för mycket i varv o blir överbelastad. Allt detta avvägs o testas för att hitta en optimal kompromiss.

Att det hela tiden tjatas om hk/rpm och bränsle hit o dit är för att det hänger ihop alltsammans o man får göra en avvägning vilket som passar just då..
Tillverkaren ska ta hänsyn till emmisioner o regler hit o dit vilket gör det svårt o få till det optimalt ur vår synvinkel sett. Datastyrda förgasare o tändningar etc är inga nyheter i såg längre..

Att höra skillnad på taktning och när sågen slår mot varvtals regulator är skitsvårt, ännu svårare när man inte kan justera så man hör skillnader i olika inställningar.

Gråa kolvar ser jag för ofta o då med kolvar som har mist sin yta på sidorna....
Dessa har blivit för varma helt enkelt...

"Spikning" som det skrivs om förekommer i sågmotorer som till exempel blivit för varma. Inget särskilt ovanligt, men mer sällan nu än tidigare eftersom bränsle o oljor blir bättre o kunskap hos användare är lättare o få....

När bränslet sjävantänder (spikning) o då ofta tidigare än det ska ter det sig inte normalt o effekten minskar. På motorer med tubo etc där förekommer detta då kompressions volymen inte räcker till o temp blir för hög innan antändning.
Vissa beläggningar på kolv, stift o cylinder topp kan vara så pass varma att de agerar som glödstift.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35790Om min motor nu har skurit och jag tänkter göra något åt det.
vad gör jag då?

Kan jag knacka ut kolven och köpa ny kolv och ny Cylinder?
Kan jag "slipa om" cylindern?
Kan jag använda kolven igen om den ser bra ut?

Om jag inte får ut kolven ur cylindern kan jag då kapa av vevstaken och ersätta vevstaken?
Hur får jag lättaqst isär delarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).