Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87288 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

valberga  
#356127 Nu har jag äntligen fått tag i en verkstad som är villig att erskänna att det fel jag skrev om är känt. Det om att den vägrar att starta efter tankning. Det finns ett servicemeddelande från husqvarna som verkstadskillen skrev ut o visade mig. Det står: Vecka 201244 återupptogs produktionen av 550xp. Produktionen stoppades vecka 1235 på grund av återstartsproblem. Återstartsproblemen orsakades av otillräcklig luftningsfunktion i bränsletanken.

Tändmodulen har dessutom en ny förbättrad funktionalitet. Ombyggnadskitet, artikelnummer 581 75 66-01, gäller därför inte från och med nedanstående serienummer

550xp 20124400001
545 20124400001

intressant att få veta. Jag har nöjt mig med att bygga om bränsletanken. En enkel åtgärd. När jag menade att det var ett känt fabriksfel och borde gå på garantin även om "normal" garanti gått ut. Verkstaden gjorde bytet gratis och jag betalade bara för matrialet till tanken 68kr kostade det. Nu återstår det att se om det hjälpte

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#357653 Om problem med tankluftningen så är det väl bara att öppna locket emellanåt. T ex på vår gamla CS2152, så pyste det till när vi öppnade locket. Brorsan, vän av ortodoxa metoder, borrade helt sonika ett litet lufthål i gamla tanklocket, sen gick sågen som den ska.

550XPG har ju en primerblåsa mot ånglås-problem.

Hoppas din såg går som den ska numera.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357688 Oftast är det tryck i tankarna som pyser, helt i sin ordning. Det är bra med ett litet övertryck. Undertryck blir inte alls bra.
Kruxet med hål i tankar är att det inte blir rätt tryck och ofta läckage när allt är rätt..

Primer blåsan drar fram bränsle, men tar inte bort ånglåsproblem i sig. De kommer direkt igen om det är det som är bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

halvproffs  
#357694
traktorz skrev:Om problem med tankluftningen så är det väl bara att öppna locket emellanåt. T ex på vår gamla CS2152, så pyste det till när vi öppnade locket. Brorsan, vän av ortodoxa metoder, borrade helt sonika ett litet lufthål i gamla tanklocket, sen gick sågen som den ska.


Så gjorde jag på gräsklipparen också. Blev det inte ett läckage på motorsågen?

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#357698
halvproffs skrev:Så gjorde jag på gräsklipparen också. Blev det inte ett läckage på motorsågen?


- Jo, om man lade den på sidan med bensinlocket nedåt. Borrade två 1.0 mm hål och drog en 0.8mm svetstråd genom vardera. Tankventilationen fungerade kanske lite för bra.

Har nu bytt vyon-plugg för ventilation i tanken, samt ersatt tanklocket med Husqvarnas nya vridlock med klaff. Gillar det nya locket, inte enbart för att det är tätt igen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

valberga  
#357760 det med att lossa tanklocket vad det första jag gjorde. Så så enkelt var det inte. efter att ha haft den på verkstad och åtgärdat tankluftningen fungerar nu sågen perfekt. har försökt o skannat in servicemeddelandet från husqvarna men lyckas inte 😈

Användarvisningsbild

HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#357908 Gott att höra att sågen går som den ska. Bra också att höra att det sker en kontinuerlig produktförbättring, framför allt eftersom en 50-kubik såg nog är den modell som säljs mest.

Även reservdelslistan IPL som man kan ladda hem, revideras visserligen, men den kan ge viss insikt i detaljer som förbättrats.

Ref:
http://m.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI20 ... 015-10.pdf

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

FoppaHasselbol  
#366673 Hade samma problem med en av mina 550 sågar, den stannade vid gaspådrag om det gått på tomgång en liten stund.
Av en slump så testade jag att byta tändstift, nu stannar den inte vid gaspådrag efter tomgång.
Kört runt 10st tankar och den har inte "tjuv" stannat en enda gång.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#437400 Köpte en begagnad går dåligt, efter 5 minuter går den på tomgång sen den blivit varm går den bra. Ska man starta den varm måste man fullgas starta den. Den första hand hva handlaren sa att endast går att nolla datan, troligtvis ny förgasare 2000:- med jobb. Andra hva handlaren sa att man kunde göra typ uppdatering se fel så jag lämnade in sågen hos han.
Någon som vet vad man kan göra med förgasaren. Den skulle haft lite mer på lågmunstycket så går den bra

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#437496 - Är det någon skillnad mellan alkylatbränsle och egnblandad 98-oktanig dito?
- Nytt tändstift med max 0.5 mm elektrodavstånd?
- Borra upp vinterluckan, men tejpa igen den sommartid, ty tvåtaktare gillar inte att bli överhettade. Borde snabba på uppvärmningen.
- Ta bort gnistgallret, sota avgasporten. Koks kan ha bildats eftersom den inte går optimalt medan den blir tillräckligt varm.
- Har du gjort kompressionsprov?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#437514 Endast tändstift, på om två dagar har den varit en vecka hos handlaren.
Men undrar om det går att programmera om förgasaren eller om man bara kan nolla den.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#437516 Tändstift hade fin färg snarast för snålt ställt, svår startad som fan varm. Ja provat att öppna tanklock verkar som förgasaren även provat pumpat lite på blåsan. Den nya jag köpte går som tåget inga problem

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#437517
Astrix1 skrev:Tändstift hade fin färg snarast för snålt ställt, svår startad som fan varm. Ja provat att öppna tanklock verkar som förgasaren även provat pumpat lite på blåsan. Den nya jag köpte går som tåget inga problem


- Bra att den nyköpta sågen går bra, då har du något att jämföra den gamla emot!

Vitsen med AutoTune är ju att förgasarjusteringen anpassar sig adaptivt till rådande miljövariabler såsom temperatur, lufttryck, samt till bränslets oktankvalitet. Även om du "resettar" förgasaren, så kommer den att ställa in sig optimalt till rådande förhållanden.
Det kan ta en del tankningar i tid, beroende på yttre parametrar och sågens belastning, men rådet är att ge det lite tid, samtidigt som du med ditt musiköra torde kunna bekräfta förändringar.

Nyaste förgasaren i 550 är idag en ZAMA AT12, tidigare har de hetat AT7A, AT7, AT1A. Uppdaterade firmware-revisioner har givetvis följt med. Kanske finns en ny och förbätrad firmware-version till just din sågs förgasarvariant? Skadar inte att prova, för att se om eventuell förbättring kan ske.

Men det kan mycket väl vara andra triviala orsaker till sågens problematik, såsom tankventilationen eller otäta bränsleslangar. Inte alltid det är den obskyra nykomligheten som återkopplad förgasare, som är roten till problemen.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

lars11  
#437519 Läskig tråd. Motorsågstillverkarna verkar vara de enda som lyckas få elektroniskt styrda motorer att gå Sämre än de gamla. Tänk er att säga till en bilköpare att köra fullgas en kvart varje gång dom tankat på en annan mack eller att tempen ute ändrats? Det är ju precis sånt som borde -funka- med elektronisk motorstyrning, och i nära realtid. Jä----t märkligt. Eller har dom nån bonnlösning utan sensorer?
Sen är det ju beige att problemen blandas upp med läckande vevhus och smuts....
Som referens går gamla hva 40 med plastvevhus och 30 år på nacken till soppan tar slut på tomgång...

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

johan eriksson  
#437523 Dom har bonnlösning med en elektroniskt styrd förgasare som saknar referensvärde på dels hur mycket luft den får i sig och utan återkoppling på hur det som har kommit in har förbränts. En luftmassemätare och lambdasond skulle nog behövas för att det ska fungera tillfredsställande.
Bara mina tankar runt det hela.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).