sön 12 feb 2017, 09:42#437517
Astrix1 skrev:Tändstift hade fin färg snarast för snålt ställt, svår startad som fan varm. Ja provat att öppna tanklock verkar som förgasaren även provat pumpat lite på blåsan. Den nya jag köpte går som tåget inga problem
- Bra att den nyköpta sågen går bra, då har du något att jämföra den gamla emot!
Vitsen med AutoTune är ju att förgasarjusteringen anpassar sig adaptivt till rådande miljövariabler såsom temperatur, lufttryck, samt till bränslets oktankvalitet. Även om du "resettar" förgasaren, så kommer den att ställa in sig optimalt till rådande förhållanden.
Det kan ta en del tankningar i tid, beroende på yttre parametrar och sågens belastning, men rådet är att ge det lite tid, samtidigt som du med ditt musiköra torde kunna bekräfta förändringar.
Nyaste förgasaren i 550 är idag en ZAMA AT12, tidigare har de hetat AT7A, AT7, AT1A. Uppdaterade firmware-revisioner har givetvis följt med. Kanske finns en ny och förbätrad firmware-version till just din sågs förgasarvariant? Skadar inte att prova, för att se om eventuell förbättring kan ske.
Men det kan mycket väl vara andra triviala orsaker till sågens problematik, såsom tankventilationen eller otäta bränsleslangar. Inte alltid det är den obskyra nykomligheten som återkopplad förgasare, som är roten till problemen.