#35420Har du funderat på hydrostatdrift via kraftuttaget/drivhjulsberoende?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
#35434Köpte du vagnen också? Personligen så gillar jag halvbandare. Man kan köra efter vägen också. Perfekt för eget bruk, kranen kommer du att ha stor nytta av. Det är roligare att köra fram virke själv än att leja bort det
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit . Rädda skogen ät en bäver!
T24X4 skrev:Köpte du vagnen också? Personligen så gillar jag halvbandare. Man kan köra efter vägen också. Perfekt för eget bruk, kranen kommer du att ha stor nytta av. Det är roligare att köra fram virke själv än att leja bort det
#35731Ett mkt intressant utgångsläge, har du nån övergripande plan?
Ungefärligt budgetspann?
Blir det modernisering eller ska du bara få allt att rulla?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Slurfi skrev:Blir det modernisering eller ska du bara få allt att rulla?
Allt fungerar, motorn går fint startar lätt, toppen är renoverad.
Batteri var dåligt, men jag satte dit mitt 80A batteri funkar så länge det inte är för kallt.
Blir en rullande uppfräschning, rengöring, olje & filterbyten, ska fixa lite skönhetsfel, skrapa ytrost, grundfärg och målning. Bytaersätta några bultar
Ev byta till växelströmsgenerator, fixa bättre belysning Fixa sidorutor/plexi eller troligvis galler för sidorutor.
Ska byta bensinledning,.
Finns några hydralslangar som kan behöva bytas också men än håller de.
Vinchen är väl det som inte fungerar, kraftuttagsaxeln är av.
Ev servostyrning eller orbitrol kan bli aktuellt sedan. då den är tungstyrd med kranen framåt, kan dock hjälpa till med styrbromsarna.
med kranen hängande bak eller last på vagnen så är den lättstyrd.
Sen tänkte jag att ev fixa trepunktslyft till den, för att köra i potatislandet !!.
bifogar bild på vagnen...
PS: ska fixa/byta några gummibälgar också..
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
#35735Härligt med ett sånt projekt på gården.
Posta bilder så man får se framstegen.
#35736Jag har själv ett gammalt lik med Simson Junior, din kran
verkar vara längre bom på och kraftigare lyftkolv. På min
är det två klena kolvar till lyften. Det var Hultdins verkstad
i Malåträsk som tillverkade dessa kranar, som verkar vara
rätt så vanliga.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).