Verkstan

ledarmaturer till garage

9 inlägg 4824 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ledarmaturer till garage

Träförädlare  
#356410 Vart hittar man ledarmaturer till såghuset till vettigt pris.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: ledarmaturer till garage

Fredrik Reuter  
#356527 Hej,
Bra fråga!
LED borde ju även fått genomslag på 230V nu för tiden.

Jag vet inte själv något om detta. Gjorde en googlesökning och förstasidan var ju fullsmetad med företag som vill sälja så det är inte lönt att utan grund lägga in några random länkar.

Avatar Fallback

Re: ledarmaturer till garage

Henrik Petersen  
#356558 Hej
Det finns ju LED rör som ersättning for vanliga t8 ljusrör, annars finns 230v 30w strålkastare hos tex. ryberg5

Henrik

Avatar Fallback

Re: ledarmaturer till garage

Fredrik N  
#356575 Hej. Alla större tillverkare har LED- armaturer idag.
Men dom brukar bli mycket dyrare än lysrörsarmaturer.
Är det ute och kallt så tar det tid för lysrör att bli varma och leverera den mängd ljus som dom är tänkta att göra.
Armaturer med T5- rör och HF-don är lite dyrare än armaturer med T8-rör och glimtändare.
Där i mot är T-5 rör på lite lägre wattal och drar mindre ström, men levererar lika mycket ljus.

Avatar Fallback

Re: ledarmaturer till garage

axwell  
#356601 T5-armaturer kostar en hel del, kanske ändå bästa alternativet de närmaste 10-15 åren.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000032662/

Kostnaden för T5-rören tillkommer, 22-40 kr/st, nästan halva priset av det vid 25 rör/frp.

IP-65 = duger bra i garaget.

Användarvisningsbild

Re: ledarmaturer till garage

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356602
Bild

http://www.tradera.com/item/342977/2462 ... lvitt-ljus

Beskrivning

En LED-strålkastare på 20W som är lämpad för utomhusbruk. Den ger ett mycket klart och tydligt ljus och eftersom det är en eko-lampa drar den mindre ström än vanliga strålkastare. Ljuset uppelvs som ca 100W jämfört med den tidigare ofta använda halogenlampann. LED-diodens hållbarhet för att lampan håller för kraftiga vibrationer och stötar. Livslängden är upp till hela 50.000 timmar!

Användningsområden: Skyltbelysning, fasadbelysning, parkeringsplatser, garageuppfart eller gårdsplan

Specifikationer:
- Lamptyp: LED-strålkastare
- Watt: 20 watt LED
- Spänning: 230 volt
- Ljussken: Kallvitt
- Ljusvinkel: 120° (flood)
- Ljusflöde: 1800 lm
- Beräknad livslängd: upp till 50 000 timmar
- Vikt: 600 gram
- Mått: 22.5x20.5x25cm
- CE-märkt
- RoHS-märkt

249:- ink moms


Den här sorten har jag i såghuset, funkar bra till rätt pris.
Det finns fler säljare på Tradera och priset kan variera där det är auktion.
Bla är det flera säljare som säljer i flerpack och de blir ju billigare.

Användarvisningsbild

Re: ledarmaturer till garage

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356605
2 st 20w LED


Såhär ser det ut med två 20w LED rakt ovanför sågen.

Användarvisningsbild

Re: ledarmaturer till garage

Vardon  
#356613 Jag har 2 liknande liknande Led-strålkastare fast 50W, varmvitt ljus för cirka 400 kr på tyska ebay. Provade även en från Swedol, ska testa och se vilka som är vettigaste.

Avatar Fallback

Re: ledarmaturer till garage

Klanten  
#366707 Om du har lite fritid till övers och lödpenna m.m. så kanske den här armaturen vore något att bygga?
Några sådana i såghuset/garaget/verkstan så har man nästan sommar året om solceller o batteri läggs till kanske man kan ställa upp sågverket mitt i skogen och köra dygnet runt oavsett årstid....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).