Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35377 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Simon.M  
#355536 Blåste ordentligt inatt här o blåser skapligt nu med var en ihängande blåst detta. Gubben jag ska hjälpa med vindfällen sa att det åkt ner ett gäng träd till nu idag. Har själv inte vart o inspekterat mitt eget då det nästan är för farligt att ge sig ut

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

stegmaster  
#355539
Amatörhuggare 62 skrev:Och ikväll kommer det mera !!!
Och stackars Norrmän, dom skall det tydligen dränka. 200 mm regn !



Jo här flöder det bra. En massa broer som knäckt i hop, väger som er stängdet.
Blant annat har E39 varit stängd i snart et dygn. :shock:
Blev rekord på mätningen i dag, 110mm senaste dygnet (gamla rekordet var 104mm), sen kom 60mm dagen före, och 56mm för 2 dager sen.
Så 226mm regn dom senaste 3 dager.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355548 Jag var ute och orienterade i förmiddags, blåsten hade sansat sig men det var nog mer översvämmat än jag sett tidigare. Gångbroar och cykelbanor under vatten.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Karlsson_98  
#355557 Hann ut i skogen innan regnet kom, cirka 15 vindfällen som ligger utspridda och besvärligt till. Det mesta måste köras ut med Järnhäst.
Nu har man jobb några helger framöver..

Användarvisningsbild

Re: ekstremväderet "synne" 4-5 des 2015

stegmaster  
#355586 Några bilder som jag just vore ute och knippsat.
Vannet går ca 3m högre enn normalt.

1449413893_p1020424.jpg
1449413884_p1020420.jpg
1449413876_p1020416.jpg
1449413851_p1020411.jpg
1449413864_p1020401.jpg
1449413876_p1020391.jpg
1449413895_p1020378.jpg
1449413893_p1020369.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355609 Det där såg inge vidare ut :surp:
Jag har vart runt idag o kollat mitt, ca 50-60 träd ungefär.
En del skapliga timmergranar, så nu vet man vad man ska göra framöver.
På ett ställe var det ett skapligt hål med 30 träd på en liten yta.
Blåsten ökade på nu på eftermiddan igen o 1 gran hade ramlat på vägen in medans jag höll på.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

T Landström  
#355617 En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner? ;)

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik N  
#355618 Var ute och kollade på förmiddagen innan det började regna. Och till min förvåning så hittade jag inga vältor alls.
Det var skönt, men det är inte över än.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355631 Var lite ängslig tidigare idag, yngsta sonen var ute på kite-brädan utanför Varberg. Men det gick bra.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

skogsjan695xl  
#355634
T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner? ;)


Jag var och högg upp en sån hänsynsyta som blåst ner i våras.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

T Landström  
#355638
skogsjan695xl skrev:
T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner? ;)


Jag var och högg upp en sån hänsynsyta som blåst ner i våras.


Våran mark gränsar mot Bergviks mark och där ser man fullt med vindfällor just vid sådana områden...och det är rätt många kubik som ligger där...
Hade jag haft bättre att köra med hade jag nog ringt och fråga om jag fått köpa dom ;)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

BjörkenPer  
#355642 Helga var lite lugnare än Gorm, men visst, huset knackade några gånger.
Men hellre blåst under en natt än översvämning i ett par veckor med dränkta maskiner, träd, fastigheter m.m som följd.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

halvproffs  
#355678 Hur olika vädret kan slå. Här i Gävle kommun ska vi spara på dricksvattnet för grundvattnet i åsen är så lågt att kommunen pumpar vatten från Gavleån upp till åsen för rening och påfyllning. Tur har vi haft som kommit undan vindarna helt än så länge. Ta i trä. Lider med er ska ni veta!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355682
T Landström skrev:
skogsjan695xl skrev:
T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner? ;)


Jag var och högg upp en sån hänsynsyta som blåst ner i våras.


Våran mark gränsar mot Bergviks mark och där ser man fullt med vindfällor just vid sådana områden...och det är rätt många kubik som ligger där...
Hade jag haft bättre att köra med hade jag nog ringt och fråga om jag fått köpa dom ;)



Det är det bäst betalda virket en markägare kan få!!! Tänk en slutavverking på 1000 m3fub areal 4 ha. Skolstyrelsens krav ligger på att hänsynsytor och kantoner ska sparas vid avverkning. Certifierings kraven säger samma sak men om du lämnar de får du en Certifierings lekvid på tio eller tjugo kronor beroende på var du har din skog.
Certifierings kravet säger att du ska lämna samma hänsyn som Skogsstyrelsen ställer. Nämligen 10 gröna träd och lämna hänsynsytor kantoner imp och fornlämningar orörda.
Där är kraven samma. I snitt lämnas 18,6 gröna träd/ha på certifierad areal och 15 gröna träd på de dito. Högstubbar är samma vilket som vilket även gäller död ved..

Så de 3,6 träden som skiljer certifierad skog och skogstyrelsens lagkrav ger om varje träd är en kubik 5000 kronor kubiken!!! Måste man hugga det?

Avatar Fallback

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355684
skogsjan695xl skrev:
T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner? ;)


Jag var och högg upp en sån hänsynsyta som blåst ner i våras.


De skall väl lämnas om de blåser ner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).