Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35388 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355010 Anledningen är inte direkt angenäm men det får bli en egen tråd om stormen Helga som ska drabba främst västra Götaland imorgon f.m.
Det blir renodlat med en egen tråd efter att vi diskuterat November stormen Gorm 2015 .
Vi håller tummarna att det inte blir så farligt. Rapportera gärna läget för dig här i tråden.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraft ... er-sverige



   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355017 Kollar man på DMI:s väderkarta ser det inte så illa ut. Men det är kanske medelvinden de visar. Jaja, om 12 timmar vet vi.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Seb macahan  
#355018 Eftersom det inte är lönande att varken hugga manuellt eller skotamed egen traktor så är det tur att det blåser lite så man får användning av sina redskap och maskiner. Den sanna optimisten.....

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

axwell  
#355020
Mangan skrev:av Mangan » 28 min
Kollar man på DMI:s väderkarta ser det inte så illa ut. Men det är kanske medelvinden de visar. Jaja, om 12 timmar vet vi.


Prognosen pekar väl på att Helga blir värre lite längre norrut än i dina trakter.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355051 Än så länge har inte någon stor fördjupning blivit av så vi får hoppas på det bästa. Min gissning är att Billingen och norra Vättern får mest skogsskador. Men jag måste erkänna att jag känner dåligt till hur skogen i Dalsland ser ut och även topografin spelar roll där.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

stegmaster  
#355054 Blåser rett friskt här Sör/Vest i Norge idag (storm enligt YR.no), men nu blir det runde på vedbacken endå. 8)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355056 Ytterligare en sak som oroar är att lågtrycks passagen sker långsammare än vad prognoserna först sa. Vilket ger längre tid för hårda vindar?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355057 Idag kommer vi få ser personskador för folk vill inte tro/förstår inte att man ska hålla sig från väggar och jobb ute. Det gör ont att nicka en takpanna i storm!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355066 Hej,
Jag försökte nu på morgonen leta mer info om vart Helgas "epicentrum" kommer vara, någon som har koll?
Här i Värmland varnas det för starka vindar, men "bara" en klass 1 varning.
Inre Dalsland ska ha en klass 2 dock. Hur ser det ut längre söderut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355068 Här är lite bilder tagna från SMHI och YR nu på morgonen.
Kan man anta att där öppet hav finns, där skapas korridorer med högre luftflöden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Vardon  
#355069 http://www.vaderprognosen.se/vader/prog ... =th1&test=

Där kan se lite vindutvecklingar

Annars wetterzentrale.de brukar man även kunna hitta lågtryckskartor och med isobarer utritade.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355070 Enligt de bilderna blir man skonad igen. 🙏

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355071 Ett stråk Stenungsund - Sollebrunn verkar kunna få det värst i så fall.

Men vi får hoppas att det inte blir så farligt.
Här i Säffle har det knakat till några gånger i huset nu när mindre vindkulor drar förbi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

loppan  
#355072 Blåser redan som f-n här i södra skaraborg och kulmen lär vara först vid ett- två tiden.
Redan ett gränsfall om man vill vara kvar med traktorn i skogen :sad:
Blött är det med i förstagallringen jag är och kör i.
Markerna börjar redan bli mättade.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355074 Tror inre Västergötland och södra Närke där det finns mycket skog och lite storm på senare år. Lika med skog som glömt att blåsa ner. I Småland har skogen kommit ihåg det så där får det ta i om det ska hända något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).