Motorsåg och handhållet

Husqvarna som strular.... Tips önskas.

18 inlägg 8430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Magnus Skog  
#355296 Hej alla!
Det är som så att jag har en fin, äldre Husqvarna 50 och den går bra och sågar fint. MEN.. Problemet är att den är omöjlig att starta om man har sågat ett tag, stänger av sågen och väntar ett par minuter. Stänger jag av och startar igen "direkt" går det bra, men inte om det får gå ett tag. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Vad kan det vara för fel?

Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355305 Har också märkt av detta på sågar som gått ett tag. Kan det inte vara sliten cylinder som växer lite när den blivit varm och då håller den inte tätt mellan cylinder och kolv varpå inget vacuum bildas och då sugs inget bränsle in i förgasaren. Prova att sakta dra i startsnöret på din gamla såg och jämför kompressionen (motståndet) med en ny såg. Om kolv/cylinder är slitna går det mycket lättare på din gamla.

Yea vad amatörmässigt jag förklarar, men jag har precis nyligen förstått hur kompression, värme, bränsletillförsel hänger ihop. Kul kunskap!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

totte  
#355310 Har den dålig kompression är det knappast cylindern som är sliten utan kolvringen. Men då borde den också tappa orken när den blir varm. Och i så fall bör det kännas en märkbar skillnad i motståndet när man skall starta den kall eller varm.

Om det nu inte har nåt med kompen att göra så är det väl den vanliga trallen att gå igenom. Börja med att byta tändstift. Om det inte hjälper så är det en ordentlig genomgång av bränslesystemet som är nästa steg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355327 Är det en nyare eller äldre 50? Har den vit toppkåpa?

Om du startar den varm i startgasläget brukar det bli lättare. Är allt ting rätt så funkar det.
De äldre med vit toppkåpa spärras genom att gasreglage med gas spärren. De nyare med att dra ut choke och föra in den igen.

Prova det först, funkar inte det så är det nog nåt fel som behöver letas upp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

jannee  
#355330 Är det inte någon typ av ånglås som bildas, haft en Jonsered som fungerat likadant. Gick inte att starta om förrän den svalnat och ingen visste hur man skulle lösa problemet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355332
David S skrev:Har också märkt av detta på sågar som gått ett tag. Kan det inte vara sliten cylinder som växer lite när den blivit varm och då håller den inte tätt mellan cylinder och kolv varpå inget vacuum bildas och då sugs inget bränsle in i förgasaren. Prova att sakta dra i startsnöret på din gamla såg och jämför kompressionen (motståndet) med en ny såg. Om kolv/cylinder är slitna går det mycket lättare på din gamla.

Yea vad amatörmässigt jag förklarar, men jag har precis nyligen förstått hur kompression, värme, bränsletillförsel hänger ihop. Kul kunskap!


Cylindrar slits inte normalt sett, de kan skadas, men inte slitas för det ytskikt som är i loppet är otroligt hårt.
Kolv, kolvring däremot kan slitas med fasligt mycket körning eller om det blivit skada pga av nåt fel.
Jag har startat o kört såg utan kolvring, utan impuls och en gång med en förgasare som låg lös vid hålet utan att vara bultad ens. Det gick inget vidare och inte länge, men ändå... Helt otroligt.

Impulsen skapas av kolvens rörelse som då ökar eller minskar vevhusvolymen. Det är alltså både över och undertryck som behövs. Otätt vevhus ger svagare impuls och även felaktig bränsle/luft blandning.Detta öppnar och stänger en bränslenål som släpper bränsle in till förgasarhusets justernålar.

Ånglås kan det bli, om det vibrerar mycket och det är en sågkropp med vevhus och tank i ett stycke. Även om bränslet inte tål de förhållande den är i. TEX om det är av dålig kvalisort eller gammalt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Brumsten  
#355367 Hej, kolla huvudmembramet, eller reglermembramet som en del kallar det.
Om det är stelt surar den ner sig.
Det kan även bero på dålig kompression pga, sliten kolv och cylinder.
Ställ kolven i toppläge och se om du kan vicka den i sidled i cylindern.
En ny kolvring är ingen hjälp i en sliten cylinder, det blir kompressionsgenomslag i varje fall.
Ha de.
Senast redigerad av Brumsten lör 05 dec 2015, 17:31, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

röjar kalle  
#355374 Jag skulle nog lägga pengarna på vevhus tätningarna hade P523 som var exact som du beskriver efter packbox byte gick som en klocka. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

anersimyra  
#355382 Det låter ju som en jävla klippo.. :x :lol: :x

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Brumsten  
#355388 Ställ undan lördagslitern Anders, det räcker nu! =)) :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

röjar kalle  
#355399 =))
Brumsten skrev:Ställ undan lördagslitern Anders, det räcker nu! =)) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

anersimyra  
#355402 Här dricks bara Ale av olika slag.. :grin: men faktum är att sågen har samma problem som min gamla klippo, den jävla skiten vägrade starta efter att första tanken var slut, man fick tanka det jävla skrället i " flykten ".. :shock:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

jannee  
#355405 Exakt så fick jag göra med min Jonsered, köra i 35 minuter, lägga den på sidan och tanka, för att sedan fortsätta. Eller köra en tank med såg 1 därefter en tank med såg 2 o.s.v.
MEN det kunde även hända att sågfan startade direkt efter att jag tankat - lite som att spela på ett lotteri :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

Göt  
#355407 sådär var min Jonsereds röjsåg ~X( blev en gåva till grannens motorsågsmuseum :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna som strular.... Tips önskas.

anersimyra  
#355413 Jag minns nu att en HVA 254 jag hade uppförde sig på ett liknande sätt, varm gick den enbart att starta på full gas.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).