Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35381 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hanatorp  
#355311 Jag var ute i förmiddags och kunde inte hitta några vindfällen. Jag hade en känsla av att det inte var så farligt då vinden verkade vara huvudsakligen västlig. Det hade varit värre med nordväst eller nordan. Gormstormen var lite vassare, men bara två vindfällen och två toppbrott på granar som tidigare brutits och fått en ny topp från sidoskott.

:smile:

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355318 Låter bra, det! :-BD

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355331 Nästan så man skäms, inte funnit ett endaste träd som påverkats av blåsten (har bara 12ha). Det fortsätter dock att blåsa en hel del ihop med regn. Riktigt skitväder om det inte vore för att det faktiskt är rätt varmt, ca 9 grader.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

sundelius  
#355335 Har precis varit ute och rensat vägar.
Klarat mig skapligt, lite ströträd här och där. Dock är det inte över än, blåser kraftigt fortfarande.
Utmed grannens hygge låg det ett femtiotal granar, något jag misstänker att jag får frågan om att åtgärda :roll:

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

80-90  
#355339 Har gått runt kanterna på det ena skiftet å ha fått ca 30 nya vindfall å det blåser friskt i byar än så mera blod det som välter :sad:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

T Landström  
#355341 Har precis varit ute och kollat av kanske 95% av skogen och vi klarade oss oxå rätt bra även denna gången...
Kanske 10 vindfällor... Mest klenare träd... Så lite pyssel blir det ju att städa upp dessa... Ska passa på att plocka bort lite skadade träd när jag ändå är igång...

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355360
Röjkvist skrev:@ lfq Hur ser det ut i norra Småland? Har fastighet i södra Östergötland utanför Kisa.


Det såg bra ut , bara en tall som blåst ner ca 12 km från min skog (ca 50 km S om Kisa). Jag har kört röjning men höll mig en bit från storskogen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik N  
#355371 Här i västra Värmland har det blåst rejält även idag. Själv har jag inte varit ute och tittat över skogen än. Ska göra det i morgon. Var hos grannen och tittade på en rotvälta som bestod av en björk och en skaplig stor gran, och båda låg över uthuset men hade fasnat i en ek på andra sidan, utan att landa på taket. :roll: :roll: än. En intressant poblematik att lösa.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

loppan  
#355375 Kom att tänka på en del bravader vi hade efter Egon i vintras.
Granarna var ca 50 cm i brösthöjd och för tunga för 1170n.
Jag fick lyfta ned dom med grävmaskin.
Ladugården klarade sig bra,vindskivorna gick bytas.


1449331986_dsc_0235.jpg

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Midgård  
#355396 Helga var har varit lite busigare än Gorm. Dock hittills inga fällda träd, men det friskar fortfarande i lite då och då nu kl 19:00. Norra Kalmar Län.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

kungsis  
#355400 Här i norra Motala i höjd med toppen på vättern friskade det i regält och gav utdelning. Har bl.a några riktigt stora granar som lagt sig in i en plantering/gallring och förstört. Det dj... är att de är så stora, så jag kan inte lyfta bort dem med hydralkran. Får nog t.o.m blocka för att vajerkranen ska klara 3m bitar. Har hållit på hela dagen och i morgon ska jag plocka fram stora motorsågen, för att nå igenom de stora och sedan får jag försöka få bort dem, förhoppningsvis utan att något mera blir förstört. Pratade även med en granne som var så bedrövad att han inte ens gått över marken. Är värre än efter Gudrun på hans mark, som ligger högt mot Vättern. Jo, nog fick vil utdelning och behöver inte ha fritidsproblem :cry:

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

SkotareEmil  
#355403 Södra Kronoberg cirka 20m/sek. Gorm var värre med orkanbyar som Stormen Per!

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Bm350boxer  
#355419 Ute o kollade lite noggrannare idag. Ca 80 träd på drygt 30 ha. Lite tufft kan man tycka, men mogen skog som ramlat. Värre för er som får gallringar förstörda. :cry:

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

kungsis  
#355439
Bm350boxer skrev:Ute o kollade lite noggrannare idag. Ca 80 träd på drygt 30 ha. Lite tufft kan man tycka, men mogen skog som ramlat. Värre för er som får gallringar förstörda. :cry:


Det kan väl diskuteras. Inte vidare att få slutavverkningsbar skog sönderbruten och kanske vid ett olämpligt tillfälle :cry: . På en gallring så står det ju iaf träd som förr eller senare ska bort och har man lite tur så kanske det finns tillräckligt så att det klarar sig. Hur är era erfarenheter av inköpare när något som detta hänt. Är de "fula" och utnyttjar tillfället eller kan man räkna med samma betalning som vanligt?

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Bm350boxer  
#355448 Jo iofs. Men ska väl inte diskutera vilket som är värst pest eller kolera. Man försöker väl trösta sig med att det finns alltid de som har det värre. :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).