ons 02 dec 2015, 10:25#354689
Hej,
Det är riktigt intressant detta och jag hoppas det kommer fram mer information om maskinen Sveaskog har.
Även om jag håller med er ovan i resonemanget så är jag fortsatt skeptisk till maskinen.
Varför jag hoppas att det kommer fram mer information är om Sveaskogs maskin är specialbyggd. Tittar man på specarna så är det inte några märkvärdiga boggies, och jag tycker inte filmen visar på det heller. Det verkar till och med så att ex Komatsu 895 (Komatsus största skotare för slutavverkning), med band, har större bäryta än Timberpron. Lennart Hult säger i videon att det är 5 kvadratmeters bäryta på Timberpron, har man band och 780 hjul på 895:an så är det 5,5 m2 på denna (såvida jag inte räknat fel).
Jag ser tyvärr inte heller i videon något anmärkningsvärt med varken lastrede eller midja som revolutionerar lastfördelningen, är dock intresserad och öppen för lösningar som Sveaskog kanske inte berättat om ännu.
Det tål att kollas vidare på, men det känns som att 75% viktfördelning för en vanlig skotare, det tror jag då i så fall är en medelstor skotare som går med långa medellängder timmer.
Det kanske låter krasst, men låt oss hoppas jag har fel, men det känns som att om man tog ex exemplet med 895:an och hängde på 10 ton I-balk i frontbladet, så fick man en Timberpro med "bra" viktfördelning...
Och hur blir det med trailer vid transport mellan skiftena?
Denna går kanske inte på ett dunderbygge utan måste köras på en större svanhals eller liknande. Då kan hela grejen med en maskin vara borta även där om man måste hjula den kilometervis för att maskintrailern inte kommer in på skogsbilvägen?
När den går som skördare så borde också Timberpron ha kanske 22 ton på framboggien. Det är 22 ton på 2,5 m2 och där tror jag dagens skördare "tassar lättare" oavsett modell eller skodon.
En sak till som jag tror redan diskuterats är också att kranen sitter på framboggien, det blir då svårare att häva lasset i sneda passager eller om det skär ner i ett blöthål på ena sidan. De gånger (iofs ganska få) jag kört skotare så använde jag kranen med ett knippe fler gånger för att skära ner - hur är det för er andra?
Som avslutning så kanske ovanstående låter väldigt krasst och negativt. Men som jag skrev i mitt första inlägg så brinner jag för teknikutveckling och jag hoppas att jag missat något väsentligt i detta som gör att jag har fel. Jag är det förste i så fall att korrigera detta.
Och något som i alla fall kan vara positivt för Timberpron:
1. Volvomotorn, den tror jag på.
2. 12 meters kran (om de hade beställt denna)
3. Vridbart rede så den kan gå som drivare och utmana ex X19.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!