Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 106235 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

sundelius  
#351027Seb du rör dig verkligen i mellan ytterligheterna som jannee sa :grin:

Hoppas denna blir lika läsvärd som din förra långkörare :smile:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

sundelius  
jannee skrev:Om det är snö vill säga syns det INTE alls där jag kört EN gång med traktor och vagn, däremot blir det FINA promenadstigar där basvägarna är. Har men en traktor som är smalare än 2 meter och inte alltför mycket sten behöver man inte ens tänka vad man lägger stickvägarna, nu är inte terrängen sådan utan sten på sten och där man vill köra står det finaste trädet :mrgreen:
Jag kör en liten sväng och när jag kommer till avlägget har jag runt 5 till 6 lösmeter massaved med mig. Hur många lass blir det med häst och kälke :?:
Två år efter jag gallrat finns inte ett spår efter mina utkörningar förutom basvägarna som är perfekta småstigar. Å andra sidan funderar jag nu i stället på att hyra in en H8 och i stället ta familjen med mig och dra till Thailand.
Föredrar nog mer smaken av en iskall Chang gentemot lukten av hästskit :lol:

Ta en åt mig med jannee, saknar denna dryck :smile:

röjar kalle  
#351045Problemet med hästkörning är att ha en häst som kan jobbet.Det tar tid att lära upp dom när dom väl kan jobbet funkar det bra.Har kört rätt mycket häst under åren. :-BD :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#351050Jag hoppar ihentligen inte.men visst det verkar så och det var lite meningen. Hästarna har jag haft sen 15år tillbaka. De senaste åren har det inte blitt så mycket i skogen. Men det var så mitt skogsintresse började. Detta gör jag inte av ekonomi/produktivitet etc. Det är kul o får ta den tid det tar. Det handlar om ca 1ha. Förra året 10. Då måste man tänka rationellt. Vi får se vad jag hinner, lite tänkte jag faktiskt på er. Kan vara kul o läsa om olika metoder men med samma skit bakom spakarna :wink:

TS
Användarvisningsbild

Seb macahan  
#351055Blandar ihop Janne och Mangan i bland.
Senast redigerad av Seb macahan fre 13 nov 2015, 19:35, redigerad totalt 1 gång.

TS

röjar kalle  
#351059En gammal hästkörare sa till mig har du bråttom köp motorcykel. :grin: :grin: :grin:

Blivande snickare  
#351061:lol: :lol: Tänkvärt!

Skogstinsen  
#351086Jag kan skriva imorgon då jag inte ser bokstäverna längre! Har blivit full på Bellman öl....Och ingen jävla thai skit! PS: inte jag personligen som skriver. :-)

Elfving  
#351091Om du gör allt rätt (placering av vägar, virkeshögarnas utformning och placering, samt avläggets placering) så är denna typ av skotning minst lika effektiv som ATV med vagn (gäsp, hobbyprylar :)).
För att få jobbet att flyta bra måste avlägget finnas på en plats med naturlig lutning eller väldigt låga travar på plan mark.
Det är trivsamt att köra fram med häst men hopplöst att räkna hem ekonomiskt. Det finns uppdrag där beställaren av speciella skäl vill ha det framkört med häst och då kanske det ser annorlunda ut ekonomiskt.
Om man har möjlighet att utföra dylika jobb så kan man nog blunda för den tveksamma ekonomin och se det som ett rent nöje, vilket det är!

Användarvisningsbild

Erre  
#351094Kör med häst alla ni som kan och har möjlighet!!!!
Kan man komma närmare moder jord än att använda en annan levande varelse i sitt brukande av skog å mark?
Bensin å diesel slukande maskin kan slänga sig i väggen.
Detta är kvalitetstid på hög nivå!

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Seb macahan skrev:Rubriken säger väl allt?
Vintrarna är ju inte helt tillförlitliga här ner så vi får se hur det går med släpa, eventuellt behöver jag få tag i en lunningsbalk på hjul. Tips mottages gladeligen då inte internet-världen direkt är sönderannonserad av firmor som bygger sådan utrustning (Österby Smedja & SJM känner jag till)

Ser frem til rapporter på din kjøring :smile:

Om du søker på internett etter "ulvins kombidrag" hitar du kanskje noe som passer. Det er en norsk produsent som eksporterer til "hele" verden. Det finnes både bøyle og kombi drag og de kan kjøres både med og uten hjul. Understellet er det samme, man tar av bøyledraget og setter dit en banke så har man en lunnigsbalk evnt med bakvagn.
Det jekke systemet han har på bøyle darget er meget smart. Det enda negative jag har hørt er at utrustningen er lite tung om man måste flytta manuelt for å komme til stokkene. Selv har jeg noe som ligner hans bøyledrag men fra en lokal produsent lite klenere byggd.

Produsenten finnes på blocket https://m.blocket.se/varmland/kombidrag_63391467.htm

Lite bilder og video:

Bild

Bild

Krokmark  
#351101En kille i grannbyn lever på att köra i skogen med häst, avverkar halva dagen och kör ut halva dagen.
Han har ofantligt mycket att göra och ska man boka honom så får man ha LÅNG framförhållning.
Så ekonomiskt kan det vara mycket bra om man har rätt grejer och bra hästar.
Helt suveränt vid känsliga markförhållanden, ATV är för vuxna "barn", inget annat...

Chuck Norris  
#351103Alla gör naturligtvis som de vill. Jag har dock lite svårt att förstå att man kan/vill lägga sin tid på något så oerhört ineffektivt som hästkörning (och ATV för den delen). Det är enligt mig ungefär som att klippa gräsmattan med sax när det finns gräsklippare.

Att timtaxan skulle vara bra är ju bara nonsens.

Krokmark  
#351105Nonsens?
Att leva på det visar snarare på motsatsen.
Nu handlar det ju givetvis inte om att dra enstaka stockar utan om ordentliga lass med kranvagn så det rör på sig vill jag lova.
Att du anser det ineffektivt visar mer att du inte vet vad du pratar om, med rätt grejer och bra hästar så ligger man inte långt efter maskinell hantering.
Sen handlar detta som sagt inte om enbart om ekonomi.

Skogstinsen  
#351113Det man inte vet har man ingen aning om, Chuck norris. Men då tar man reda på fakta innan man pratar.
Räkna på bortfallet i stickvägen traktor 2.2 bred eller häst 1 meter, mer än 50% bredare. Men nu ska ju träden ställas bredare isär. Ja du fattar.
Jag vet vad som försvinner då jag har en Fiat 80-90dt med 10tons kärra. Och jag kör till basvägen med häst, för att sedan köra med traktor o gripkärran.
Stickvägen syns inte ens när snön har smält på våren, och då kanske ja har kört ut 150fub efter den. Basvägen håller inte ens här uppe i Värmland, Hagfors. Även om jag har trampat vägen dit med 4hjulingen/skotern då jag högg ner skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).