fre 27 nov 2015, 18:29#353799
Mangan skrev:Varför kallas det sex-spak när det finns sju spakar och han bara använder fem??
"Sexspak" blev ett system-begrepp när 2- och även 3-spak introducerades.
Innan 2-spakssystemet fanns kallades kranspakarna bara för....just "kranspakarna"....
En konventionell större kran hade vanligen 6 funktioner och en individuell spak för varje funktion...
När 2-spak-systemet introducerades i början av 1970-talet, var man ju tvungen att kunna skilja de olika system åt, och det blex "6-spaks-system" och "2-spakssystem". Sedan att vissa kranar tex saknade utskjut och hade 5 spakar, eller hade en extra pelar-tilt-funktion och hade 7 spakar, blev ju inget banbrytande, så de kallades också för "6-spaks"-system. 5-spaks 6-spakssystem eller 7-spaks 6-spakssystem....
Men det utvecklades ett mellanting också, 3-spak. 3-spak var nog det första försöket att begränsa antalet manöverspakar, genom att man ersatte 6 st linjära spakar med 3 st mekaniska koordinatspakar. Senare kom elekriskt on/off manövrering in och man utveckla 2 st mekaniska koordinatspakar som hade el-vippor på toppen av spaken. Elen dirigerade sedan on/off tryckluft till hydraulsliden. Dessa on/off funtioner blev de som inte krävde så mycket "finlir" dvs grip och utskjut. Vissa tycke att det var bättre att ha rotatorn på on/off för att kunna finlira med gripen.
I den här vevan skapade dåvarande Forskningsstiftelsen Skogsarbeten (idag Skogforsk) en Rådgivande Tekniker Grupp, RTG, tillsammans med bla grävmaskinsbranchen. (kranmönvringe på skotare och grävare var ju ganska likartade). RTG kom runt 1975 fram med en sk RTG standard för kranmanövrering, både 6spak och tvåspak fick en överenskommen spak-"följd". Man motiverade det bl a med att inskolningen av förare skulle underlättas om tex en skogsmaskinförare skulle skolas in som grävarförare, och vice versa. Ett annat motiv var att om en person av någon anledning hamnar under en kran och skadas, så kulle det iinte vara någ tvekan om vilken spak en annan förare skulle dra i för att lyfta bommen istället för att sänka den....
Så småningom, runt 1974-75 kom proportionella hydraulservo reglage med hydraulisk on/off. Runt 1978-1980 kom EHC, ElektroHydralicControl med on/off. Nu slapp man helt och hållet ha 5kg's hydraulspakar i armstöden, och hydraliken kunde hållas utanför hytt-miljön.
Minispakar EHC som hade alla funktioner proprtionella lät inte vänta på sig.
Detta med 1-spaksmanövrering och kranspetsstryning har varit varit ett Skogsforsknings projekt sedan början på 1980-talet och det har gått långsamt fram de senaste 10 åren då programmerbar datorstyrning och positionskontroll blivit mera hanterbart. Det finns väl idag en hybrid av kranspetsstyrning på John Deere maskinerna. Men det kan nog alla andra mera om än vad jag kan.....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A