Traktorer och processorer

Vilken traktormodell skulle ni sett ... ?

46 inlägg 24274 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken traktormodell skulle ni sett ... ?

stegmaster  
#349527 Blev lite inspirerad av en tidning jag just läste, var denna fråga kom upp.
Vilken traktormodell skulle ni sett att man aldrig tog ur produktion???
En valmet 755 t.eks skulle inte vore dumt om man kunne köpt en sprillans ny.
Eller en fullutrustad valtra 6350, kanske??
Eller gillar ni dom nya som finns??
Hadde vore kul att höra va ni andre tycker/gillar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

tallen100  
#349529 BM Victor :wink: :smile: Enbart för motorljudets och hållbarhetens skull. Komforten har ju faktiskt blivit bättre på senare traktorer :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Hema  
#349539 Holder C870, A872

Och/eller Skogsutrustad likt denna A60

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

rikard_e  
#349550 kan nog hålla med där om valmet 505-705, bra traktorer, känns som en otrolig kvalité samtidigt är det inte inblandat allt för mycket el, utan rätt driftsäkra utan småproblem.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

stegmaster  
#349563 Ja dom där Holder ser riktig trevliga ut til mindre uppdrag. :grin:

Annars er det vel som ni er inne på att stora skillnaden på nytt och gammalt er att det bytt från stålplåt til plast/glassfiber på karosserien, och inte minst all elektronik som finns på nya.
Självklart höjs komforten med nyare traktorer, men frågan er hur alt detta funkar om 15-20 år???
Och vem vil köpa en begagnad traktor til lilla gården som man får fylla både diesel och urea/ad-blue på.? :sad:

Kunne inte en sprillans ny volvo 814 vore trevlig som dragare, eller???

Sen kunne en Fendt GTA(dom utan huv) vore trevlig, dock hadde man nog fått köpt en begagnad uavsett, för vil minnas dom va rett dyra nya.
Här en skördar variant.


   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

sim  
#349564 Valmet 602 turbo 4 WD, pröjsar gärna "nypris" för en sådan.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Hema  
#349645
stegmaster skrev:Ja dom där Holder ser riktig trevliga ut til mindre uppdrag. :grin:

Annars er det vel som ni er inne på att stora skillnaden på nytt och gammalt er att det bytt från stålplåt til plast/glassfiber på karosserien, och inte minst all elektronik som finns på nya.
Självklart höjs komforten med nyare traktorer, men frågan er hur alt detta funkar om 15-20 år???
Och vem vil köpa en begagnad traktor til lilla gården som man får fylla både diesel och urea/ad-blue på.? :sad:

Kunne inte en sprillans ny volvo 814 vore trevlig som dragare, eller???

Sen kunne en Fendt GTA(dom utan huv) vore trevlig, dock hadde man nog fått köpt en begagnad uavsett, för vil minnas dom va rett dyra nya.
Här en skördar variant.


Fendt:n är helt klart intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349674 Jag har alltid varit svag för Volvo BM 430


Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Hema  
#349679 Mina sommarminnen ute i morfars stuga, är av hans kompis Melkers 430, det ljudet är förknippat med flera positiva minnen. :)

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

tallen100  
#349680 Ja det är ingen dum traktor, undrar om det inte sitter likadan motor i Mf 135?

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349909 En 755 eller 855 fast med fram/back låda typ Hitech hade jag köpt tvärt :D

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

TheJo  
#349912 Helt fel för skogsbruk, men är rätt stuk på en traktor, John Deere 4X55.
Ford 9600, eller helt enkelt allt med framåtlutad front och hytt.
Swedtrac hade gärna fått fortsätta sin produktion.

Men mer praktiskt så skulle det nog bli en Valtra 6350.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

ananders  
#349916 Volvo bm 400 är helt klart min favorit.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349926
tallen100 skrev:Ja det är ingen dum traktor, undrar om det inte sitter likadan motor i Mf 135?


Jo, det är samma Perkins AD3.152

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

molnia  
#349939 om man bara tänker på trådtiteln, viken traktormodell skulle ni vilja sett..?
jag skulle vilja ha sett en MF 135, 4WD och midjestyrd, fabriksbyggd kraftig lastare, lite åt Hemas spår där. :lol:

sen X05 och framförallt X55 med fram/backlåda,lika många växlar framåt som bakåt, krypväxel och dubbelkomndo, "skogstak" och något mer utrymme för fötterna bakåtvänd än vad det är i 705 original. jo stepnos hade den gärna fått haft lite mer också. :-BD
Valmettraktorerna som byggdes om på Rollo i Danmark fick ju både hydrostatisk och mekanisk drift... hade inte smakat fel de, istället för turbinkoppling.. \M/
ja jag kom på det, när vi ändå drömmer om det omöjliga, släng dit New hollands "super steer" också.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).