Skotare

kockum 836b

41 inlägg 19219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34107 nädå... bara en tanke... man vill ju veta så mkt som möjlgt :wink: iofrsig så har jag ett par band till en hemek 3/4 liggande. ska se om de passa... de som följer med e nå liknande ring kedjer fast ringarna e fyrkantig och en grov brodd i varje kant :? tyvär bara till bakre hjulen på boggien :cry:. om man lastar säg 10ton vart i h-vete ska man ägga kran för att det ska nöta minst :? :?:

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34178 Man kan klämma ihop gripen och låta den ligga och rulla på lasset. Det fungerar bra så och är inget att oroa sig särskit för.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34311 man kanske ska tänka på att lasta efter hur terängen ser ut... tittade på elmia classic att de går att lassta 15000kg :shock: är inte de lite vansinne med tanke på hur "vek/tanig" infästningen mellan vagn och midja ser ut.. :? brytningen blir ju exrem... vad tror du "kl-820" är lagomt lass i kuperad teräng :?: btw: du råka inte veta av en instruktionsbok.. tidigare ägare hade bara en reservdels lista( oxå ett pluss) men man vill ju vete oljer, smörjschema. o liknande. 8)

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34343 Nja, jag vet inte jag, men det känns väl tveksamt att det ska gå lasta 15 ton, alltså platsmässigt. Jag tror nog det funkar att lasta så att man tar sig fram så att säga.

Smörjchema, det är väl en nippel i varje led samt en i hytten för kopplingspedalen :wink:

Oljor.
-motor -- motorolja tex 15-40 (DS)
-hydraul -- mineral 32 , 46
-växellåda -- API-GL-4
-differential fram och bak -- för våta bromsar (ex transwayWB statoil) (Ford M2C53A)
-reduktionsväxel -- API-GL-4
-boggie -- Mja, API-DM men det är nog hypoid som är bästa valet även här. Skulle boggien råka läcka lite så rinner den ju inte ut lika fort heller så det är bara + :roll: Det är riktiga lager i hela boggien så det är ingen risk att någon bussning rinner ut när du tappar ut oljan.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34455
Ferguson skrev: lägg gärna ut bilder man e lite nyfiken på detta "Hitec från -60talet" :)

Höstservice av drift, byte luftslang, elkabel, och svivel.
Kopplingen syns lite dåligt ser jag i efterhand, sitter under elventil.

Fel datum i kameran :oops:

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34497 Aha, det är så det ser ut!

Dum fråga men varför har man två små motorer istället för en stor?

Om man ska prata kraft i driften igen, ger sig kopplingen före motorerna eller tvärtom?

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34501 Mja, jag har nog inget riktigt bra svar men det är väl ett lätt sätt att skapa en mindre och snabbare eller större och starkare men långsammare anläggningsyta :? eller så hade kockum ett större lager motorer som skulle avyttras. Kockums Söderhamn hade själv stor tilltro till den här driften eftersom de byggde en hel del bomprocessorer på denna modell. Men dessa kom oftast med påsvetsade dragöglor samt en rejäl wire :)

Om det finns ett tänkt frånslag och det finns det kanske :?: så kan det ju även sitta i elventilen. Jag har aldrig funderat så noga på det här. Men om allt fungerar och motorerna är justa så är min erfarenhet att det inte släpper. Det kan ju även släppa på pumpens huvudtrycksbeg.

Det här får nog någon annan med mera koll gå in och reda ut.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34552 [quote="kl-820"]Nja, jag vet inte jag, men det känns väl tveksamt att det ska gå lasta 15 ton, alltså platsmässigt. Jag tror nog det funkar att lasta så att man tar sig fram så att säga.

plats tro ja inte de e nå problem med på den maskin som jag har tittat på :) stakarna mätte nästan 2.30m :shock: ( hemmabyggt) kanske därför midjetappen till vagnen e svetsad :? tackar för oljeschema :D

   TS
Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34883 har fått hem den nu :) hittade en skotare under all skit.. :lol: har kollat hydraulen och de visade sig att ena motorn intre driver.. den har tendenser att driva men de verka som att de inte vill haka i :?: båda sider driver på låg men inte högra sidan på hög... har dragit åt skf muttern och glappet minskade betydligt... hur mycke vågar man dra..? sen undrar jag om de finns diff och isånnafall hur den funkar..

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34912 Du tar troligtvis ut trycket till kopplingen från ena motorn. Därför får du ingen drift på högfart förän du slår på rätt motor. Ta reda på var slang för matning av elventilen som styr till och frånslaget av vagnsdrift sitter.

Har du en haknyckel med momentmöjlighet så skall den väl dras ca. 70kpm har jag för mig, men jag tror inte det går att dra för hårt. Själv är jag en stor anhängare av huggbit och hammare.

Diff finns, enkel och effektiv. Du ser luftklockan för påslaget i bakvagn bakom drivaxlarna. Titta efter gammaldags blå klocka. Lika under hytten för framaxel.

Har föresten kollat lite på säkringen för driften och det bör vara stora pumphalvans huvudtrycksbeg. som skall skydda driften.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34915 okay.... elen e inge vidare på min maskin.... ska det sitta någon strömbrytare som sköter diffen.... verkar annars vara en jädrans bra maskin.. bekvämt att kunna flytta utan att behöva vända sig... annat mot hemeken jag hade innan 8) har ju även en smv21a men den kan man inte jämföra med. måsteiaf byta grip o rotator... för närvarande en gammal hiab lastbilsgrip med stående kolv och ej runtomsvängande.

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34916 Det var sådan grip och rotator på domhär från början.

För att aktivera diffen drar du "blinkersspaken" uppåt. (om allt är som det ska)

Föresten ang diffspärr bak så är det blåa som syns tillvänster en bit bak på den större av bilderna jag lade in som är tryckluftsklockan för diffspärr bak. Och den sitter faktiskt framför drivaxlarna :oops: får skylla på teflon i stället för hjärnceller :roll:

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34931 hehe... okay 8) jag måste nog byta hela elen bak pluss elventilen tro ja.. när jag drar spaken uppåt så tappar jag tillslagstrycket till driften :? sen när jag kör högra motorn har jag heller inget tryck till tillslaget( trumman)har haft isärventilen och rengjort men utan resultat :( skriker som fn i stora h-pump. har fyllt 20l olja men skriker endå... behövs kanske mer.

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34932 Det där med att du bara har drag på högfart på en av motorerna är inte nödvändigtvis något fel. Du tar ut tryck till kopplingen bara från den ena av motorerna. Titta på min bild så ser du att trycket tas från den Högra (till vänster på bild). Följaktligen driver det inte på högfart, om du inte startar rätt motor. På lågfart går bägge motorer, men tryck till kopplingen tas fortfarande bara ut från den ena motorn.

Systemet tar väl ca. ett halvfat. Vingpumpar tycker inte om att gå utan olja....... det blir hack i banorna som vingarna pressar olja på. Sedan är det mera oljud kring en sådan här typ av pump än kring tex. en kugghjulspump. Knattrar det för mycket och slangarna skakar så kan väl pumpen vara dålig, ungefär samma symtom som när det kaviterar.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34935 vet inte vad jag tänkte men hade i huvet att det va samma som 836 4hjuling :oops: börjarförstå systemet nu när jag läste igenom tidigare skrifter :) slangarna skakar inte och orken finns men bara impulser :? om jag tar full grip så lyfter den en bit,stannar,skriker lite och lyfter en bit till... osv
samma med drivningen den "gungar"sig fram.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).