Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61432 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298952 Då är det dom eftersläntrarna jag får hoppas på.
Du säljer bara torr ved Vedproducent?

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#298960
herjman skrev:Då är det dom eftersläntrarna jag får hoppas på.
Du säljer bara torr ved Vedproducent?

Nej inte helt och hållet. Finns några på våren också som får lite men det är mindre än 10 % av årsvolymen ett normalår. Sen har det hänt att det gått iväg lite större volymer på lastbil till någon grossist men bortsett från det så är det mindre än 10 %

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#299033
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Då är det dom eftersläntrarna jag får hoppas på.
Du säljer bara torr ved Vedproducent?

Nej inte helt och hållet. Finns några på våren också som får lite men det är mindre än 10 % av årsvolymen ett normalår. Sen har det hänt att det gått iväg lite större volymer på lastbil till någon grossist men bortsett från det så är det mindre än 10 %


Okej alltid intressant att höra hur ni stora gör

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

plutten  
#347902 Hur har vedsäsongen startat? Själv har jag sålt kanske lite mindre spisved än tidigare år, medan efterfrågan på pannved har ökat. Har någon annan liknande erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

stegmaster  
#347905 Mesteparten av min ved er solgt, har endast några få m3 at sälja i vinter.
Nästa sesong er redan bra igång.
Fått hem 10lass med björkved. Blir Ca 60-70 stk 1m3 säcker.
Drog igång klyvningen i går, då var riktig skitväder för att vara i skogen.
Ble klar med 18m3 säcker.
Några bilder från senaste mnd.

1445802498_20150921_135808.jpg

1445802517_20151010_134120.jpg

1445802522_20151024_135901.jpg

1445802525_20151024_135915.jpg

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Granstorp  
#347916 Tycker nog att vedförsäljningen har startat ganska bra, blev tidigt av med ganska mycket barrved vilket jag har överskott av i år! Var senast idag och levererade 3m3 björkved till en kund med kamin! Hade tänkt att dra ner på tjänsten gällande transport, men det är många som är skeptiska till att hyra släpkärror så inom rimliga avstånd så får jag nog fortsätta att erbjuda transport! Har i år slutat att använda 1,5m3 Big-Bags då jag tröttnat på att dom lätt går sönder, räcker att man får en reva så spricker dom sedan likt en damstrumpa! Har även varit med om att lyftöglorna gått av på ett flertal säckar och detta är rent livsfarligt! Har istället gått över till 1m3 pallsäckar som jag skickar med vid försäljning! Beställde nya säckar idag från Espegard, 50st kostade 1400kr och det blir betydligt billigare och smidigare hantering. Upplever också att veden torkar betydligt bättre i dessa säckar! Nu har problemet istället blivit att ha tillräckligt med lastpallar...

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#347924 Bästa året för mig då veden tog slut i mitten av sommaren, perfekt så slipper man hålla på med presenningar :grin:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

özach  
#348042 och räkna pengar slipper du också !

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#348158 Verkligen inte, säljer det ju torrt under sommaren också ;)

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#348159 Denna hösten har varit extremt mycket. Norska marknaden är däremot nattsvart. Nästan lika bra det så man har ved till alla svenska kunder. Valutan och lite extrakostnader gör att det är bättre att sälja i Sverige för 670 kr m3 nu när efterfrågan är så stor. Säljer heller inga grossistvolymer till norska vedhandlare då priserna och efterfrågan är bättre i Sverige. Även pannveden har ökat extremt mycket av någon konstig orsak som jag inte begriper. Det är ju det lilla jag sysslar med så den var slut i Augusti.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Fredrik Reuter  
#348165 Hej,
Vilken spännande info!
Det går ju lite stick i stäv med några andra trådar där vi diskuterat att vedeldningen generellt gått ner till förmån för bergvärme odyl.

Det ska bli spännande att följa detta, är det främst "myseldarna" som ökar för er?

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#348178 Tror nog luftpumparna bidrar till ökat vedeldande och inte mindre. Ersätter man direktverkande el med luftvärmepump så ska man ju ha en braskamin också för att klara sig. Antalet braskaminer har ju aldrig varit så stort som nu. Luftvärmepumpen har ju nackdelen att den är som sämst och dyrast när den bäst behövs. Minns vintern 2010 när elpriset periodvis låg på 14 kr kWh. Blir inte så billigt då inte med luftpump. Men det är kanske inte det första man tänker på med dagens priser på 15-20 öre kWh. Nu höjer man fasta avgifterna i stället.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

jannee  
#348185 Är väl också en hel del som tidigare köpt massaved och arbetat upp veden själva som numera gått över till att köpa "färdig" ved. Även har det som komplement till luft - vatten eller luft - luft, efter att tidigare bara haft ved.
Den något äldre generationen arbetade upp sin ved själva - de är numera på utdöende, den yngre föredrar att köpa eldningsfärdig ved.
För övrigt verkar det som att de som installerar luft - vatten och luft - luft verkligen har högkonjunktur.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#348642 Är bland dom dyraste i mitt län och kommer även i år att sålt slut på veden innan jul, tänk på det ni som säljer torr ved under 500:-/m3
Positivt också att man upptäcker fler nya, knappt använda maskiner till salu så att konkurensen och prisdumpningen lättnar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).