Traktorer och processorer

Zetor 6340 -97 & Farma T7

94 inlägg 38016 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346565 Tänkte göra en projekttråd om nya traktorn. Kommer lägga upp bilder på allt vi kommer göra med den.
Bland annat hur vi fäster ventilpaket, eventuellt bygga bukplåt osv.
Det kan ju vara användbart för någon då denna modellen liknar Zetor 7245 och den serien.

Hämtade den i onsdags så har inte hunnit göra något annat än att beställa piggkedjor till bakhjulen. Vi provar först med bara kedjor bak så får vi se hur det går!

Lite bilder kanske :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346570 Så zetor har portalkonstruktion på bakaxeln, höjer de frigång något eller flyttar de bara bakhjulet bakåt?

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

martiniholma  
#346575 Ser fin ut och ska bli kul att följa! :)

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

rikard_e  
#346577 Rolig tråd, kommer följa denna med intresse! Är nästan i samma sits som dig, fast med en äldre traktor.

Vad blev det för Kedjor? pris, om du nu vill berätta? jag har letat kedjor på lite alla möjliga ställen.

Zetor efter John deere's inblanding från 80-talet höjde kvalitén otroligt mycket.
Vad jag har hört är det inga större brister utan håller samma standard som dom flesta andra västeuropeiska märken.
Tror den har som många andra fått ett dåligt ryckte och därför är mindre populär.

6340 har en mycket trevligare hytt än de äldre modellerna, var och tittade på en 7340 men den stod något högt.

Roligt, och mycket trevligt, hoppas det går bra för dig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346581 gnisten83 : Har inte en blekaste aning tyvärr, men jag gissar på att det är för att det ska bli mer frigång!

rikard_e : Det blev OFA piggkedjor, kostade 5650 kr. Har samma kedjor bak på våran 4718 och är mycket nöjda med dom!

Tror också att de har fått dåligt rykte, allt känns väldigt gediget och bra på Zetor tycker jag! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

rikard_e  
#346596 Portalaxlarna bygger ca 20 cm på 6340 och 7340.

Är det 16,9-34 bak? Vart fick du tag på så billiga tapio? har kollat på swedol, det är dom billigaste jag hittat, där ligger mina 16,9-30 på 6800 kr.

Har kört med Tapio på min ford, riktigt trevliga kedjor, lätta att lägga på, goa på vägen och helt super i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

stegmaster  
#346600 Hadde själv en 7745 i flera år, och det var inget mer fel på den traktoren mot andra märken.
Tung, med bra dragformåga i skogen, trevligt med luftkompressor, och mange olika pto varvtal.
Enaste stora minuset var dårliga bromsar. (man fick trycka på pedalen så man fick krampa i foten om ville bromsa med lite lass bakom):
Men driftsäkerheten var det ingel fel på tycker jag.

Det som nog gör at dom klassas som sämre en samtidiga märken, er nog at dom er ganske enkla i utförandet.
Inte mange modeller t.eks med växelspaken mitt i golvet på denna tiden(97), bullret i hytten er nog ochså i högsta klassen. (åtminstone på 45 serien, som jag har erfarhet från).

Oavsett, grattis til fin traktor, och lycka til. :-BD
Kommer följa tråden med interesse. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346602
rikard_e skrev:Portalaxlarna bygger ca 20 cm på 6340 och 7340.

Är det 16,9-34 bak? Vart fick du tag på så billiga tapio? har kollat på swedol, det är dom billigaste jag hittat, där ligger mina 16,9-30 på 6800 kr.

Har kört med Tapio på min ford, riktigt trevliga kedjor, lätta att lägga på, goa på vägen och helt super i skogen!

Japp, det är 16,9-34 bak!
Skickar PM om vart vi köpt dom :smile:
Jodå, dom drog riktigt fint i vintras och är inte alls mycket slitet på dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346716 Smörjde den ordentligt idag och har provkört den en del, går riktigt fint!

Nu har vi även kommit fram till hur vi ska få in ventilpaketet på ett bra sätt.

Plåten på bilden nedan där jag har markerat med grönt. Den funderar vi på att ta bort då den går att skruva loss.(8 skruv)
Då är tanken att bygga en ny och ta bort rutan och även bygga ut den lite bakåt. På så vis tror vi att det går att få in paketet på ett vettigt sätt! :smile:

Men det är inte helt säkert att vi kommer göra så, men det vore ju enklast! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

rokon  
#346901 Grattis till en bra traktor med en av marknadens bästa och kraftigaste bakaxlar, jag har en från samma tidsperiod ur samma serie men den modellen heter 4340. Jag har en Trima lastare på min och tänker någon gång bygga en bukplåt till min traktor och tänker då nyttja trimalastarens fästjärn som går bak till bakaxeln, så jag tipsar dig att skaffa sådana fästjärn då de ger ett plant stöd för plåten som ligger något under skyddet för kardanaxeln till framaxeln. Jag köpte min traktor begagnad och den tidigare ägaren hade tagit bort den nedre bultade rutan där bak och byggt en av plexiglas med öppning för ventilpaketet till huggarvagnen, nu köpte jag endast traktorn av honom, men han stod på knä bakvänt på stolen när han körde kranen. Min traktor har den så kallade skogshytten som är något smalare och utan passagerarstol. Något som jag även gillar med min är att den beställdes med vändlåda för fram -back växel. Jag har piggkedjor till bakaxeln och den drar väldigt fint men kommer man i snedlut på senhösten när marken är som glaserad av is och kör över en björkstam så glider hela framdelen av traktorn i sidled så det blir väl kanske piggkedjor där fram i alla fall så småningom.
För övrigt så lyckades jag i tät skog trassla in mig i en fura som tryckte nedre fotsteget till hytten mot däcket varvid jag i all hast kapade bort nedre fotstegen på bägge sidor, då tappade jag en finurlig funktion då det nedre fotstegets balkar utgör ett stöd för batterilådan när den skall dragas ut. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346905
rokon skrev:Grattis till en bra traktor med en av marknadens bästa och kraftigaste bakaxlar, jag har en från samma tidsperiod ur samma serie men den modellen heter 4340. Jag har en Trima lastare på min och tänker någon gång bygga en bukplåt till min traktor och tänker då nyttja trimalastarens fästjärn som går bak till bakaxeln, så jag tipsar dig att skaffa sådana fästjärn då de ger ett plant stöd för plåten som ligger något under skyddet för kardanaxeln till framaxeln. Jag köpte min traktor begagnad och den tidigare ägaren hade tagit bort den nedre bultade rutan där bak och byggt en av plexiglas med öppning för ventilpaketet till huggarvagnen, nu köpte jag endast traktorn av honom, men han stod på knä bakvänt på stolen när han körde kranen. Min traktor har den så kallade skogshytten som är något smalare och utan passagerarstol. Något som jag även gillar med min är att den beställdes med vändlåda för fram -back växel. Jag har piggkedjor till bakaxeln och den drar väldigt fint men kommer man i snedlut på senhösten när marken är som glaserad av is och kör över en björkstam så glider hela framdelen av traktorn i sidled så det blir väl kanske piggkedjor där fram i alla fall så småningom.

Tackar!
Roligt att någon här inne har en liknande traktor! :smile:
Det sitter inga fästen till lastare i nuläget men vi ska försöka få tag på det och kanske en lastare i framtiden.
Ja, det får gå en vinter med kedjor bara bak så får vi skaffa fram till nästa vinter!

Kört mycket med den i skogen? Hur funkar det tycker du? :smile:

Om du har bild på plexiglasrutan så får du gärna lägga upp den i denna tråden!

   TS
Användarvisningsbild
rokon  
#346909 Jag har kört 400 timmar med min, det mesta på skogsskiftet hämta vindfällen med starkran huggit upp rågångar vintertid i -16 till minus 20 grader och meterdjup snö, men då fick jag packa snön med skopan och köra på den packade snön, svåra isiga passager med lastad 7 tons skogskärra av äldre snitt då ett äldre proffs som har en BM 868 skotare sedan den var ny med förvåning konstaterade att jag tagit mig fram där med mitt fulla last utan drivning på boggin, men jag säger att bra piggkättingar är värt halva traktorn. Någon bild vet jag ej om jag lyckas med, då jag ännu inte har lagt upp någon, men vem vet kanske jag kan klara det med nya klösbrädan (mobilen) någon gång. I kallt väder behöver jag motorvärmare då min modell saknar kallstartanordning. Jag har låtit byta huvudbrocylinder på min samt något år senare själv bytt kopplingens huvudcylinder samt slavcylinder, billiga reservdelar och man behöver inte dela på traktorn som en fick göra på en modell(kommer inte ihåg vilken) av fergusson

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346927 Okej det låter ju bra! :wink:

Har hört att dom är skapligt lättskruvade :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#346943 Mycket intressant tråd då jag har en zetor 5245 själv med lastare och funderat hur man skulle kunna få dit en bukplåt, just när man försöker köra upp nya stickvägar skulle det vara tryggt. Även hur jag ska få in hydraulpaket i hytten är funderingar som just nu går runt en smula. Kommer att följa din tråd med intresse.

Jag har även funderat på att vätskefylla hjulen, inget du funderat på ?

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#346949
husqvarna_med_sthil skrev:Mycket intressant tråd då jag har en zetor 5245 själv med lastare och funderat hur man skulle kunna få dit en bukplåt, just när man försöker köra upp nya stickvägar skulle det vara tryggt. Även hur jag ska få in hydraulpaket i hytten är funderingar som just nu går runt en smula. Kommer att följa din tråd med intresse.

Jag har även funderat på att vätskefylla hjulen, inget du funderat på ?

Kul att du gillar tråden!
Tror inte vi hinner göra bukplåt iår, så får ta det lugnt i skogen under vintern.

Nej, det har jag inte tänkt på. Vet inte hur pass bra den tar sig fram i skogen än. Men det kanske är en bra idé! :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).