Skördare

DAPT517 Mata fram

36 inlägg 17656 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#331331 Kan du inte under några förhållanden få någon matning alls framåt?

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331345 Hej, det går att köra framåt i felsökningsläge, kommer inte ihåg dock vilka utgångar som gick till..
Ska försöka ta bild på utskrift o infoga...
20150526_155549.jpg
20150526_155614.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#331351 Bild 2 var svår att tyda...den var tagen lite längre ifrån också....kanske dela upp den i två delar...

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331371
20150526_180956[1].jpg
20150526_180946[1].jpg
Ok, här kommer två foton... längst ned hackade det lite på printern, men där står det ngt om massalängd, vänta med kap samt nåt mer som är angivet i mm, samt nåt med massamärkning.

Det borde ju gå att gå in i programmet via tangentbordet och se vad som händer / inte händer vid order "MATA FRAM". Hur man gör det (om det nu går) står väl då i en särskild manual...??

mvh bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331569 Hej, kommer med goda nyheter, tror jag, kanske !!??
Hur som helst skulle jag flytta skördarn igår för att komma fram med skotaren och provade då för skojs skull MATA FRAM och då funkar det !!
Skillnad mot innan att det nu dröjt drygt 2 dygn sedan förra testet, troligen är det ngt register, minnesflagga eller nåt som förreglar och som tar lång tid för sig att återställas. Kanske..!!
Testade oxå att gripa kapat träd o köra aut/trädval, och då får man ju göra ett kap först för att kunna Mata Fram. Gjorde ett kap och kom ju faktiskt "Sågsvärd ute" upp, pga att jag lagt fast nolla på ingången tidigare. Stänger av datorn o på igen, felmeddelandet borta men går ju inte att Mata Fram, antar att jag får vänta i några dygn igen...ska kolla då samt montera givaren riktigt om det funkar då..

mvh bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#332626 Hej, lite uppdatering på eländet..
Har inte hunnit testa förrän nu. Provade iallafall att koppla/montera dit givaren som den ska vara direkt. Märker då att det är 24V ute i aggregatet, åtminstone där givaren ska kopplas in och med huvudbrytaren FRÅN!. Ska det vara så...???? mycket skumt tycker jag. Hursomhelst drar igång maskineriet men Mata Fram går ju såklart inte denna gången..., inga felmeddelanden, ing34 sågsvärd hemma lyser starkt vid hemmaläge o svagare när svärdet är ute..!! Givaren nu nyköpt från Alfta.

Är väl ingen annan råda än att försöka igen till helgen o felsöka,testa,simulera, testa, felsöka.....

//bruun280

   TS
Användarvisningsbild

Re: DAPT517 Mata fram

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332656 Har du kollat kabeln till givaren, och krankabeln. Det borde ju gå att leta upp donen där krankabeln är skarvad med kabel in i dapten, skuva ur stften och koppla in sågsensorn där, så kan du kolla om det fungerar då. har tyvärr inget elschema , så du får leta upp donet själv. borde vara ett niopoligt under plasten vid vänster knä om du sitter baklänges, men börja i elschemat. Jag gissar krankabel sista biten ner i aggregatet :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: DAPT517 Mata fram

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332657 Glömde en sak, 24v utan huvudbrytare brukar det vara på + till pulsgivare kanske felkopplat, annars kvarstår spådomen ovan.

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332666 Håller med,när huvudbrytaren är av ska du ha 24 volt enbart på pulsgivaren,detta gjorde man för att hålla fukt borta ur pulsgivaren.

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#332669
bruun280 skrev:Hej, lite uppdatering på eländet..
Har inte hunnit testa förrän nu. Provade iallafall att koppla/montera dit givaren som den ska vara direkt. Märker då att det är 24V ute i aggregatet, åtminstone där givaren ska kopplas in och med huvudbrytaren FRÅN!. Ska det vara så...???? mycket skumt tycker jag.

Simba har rätt, känner igen det också. Det var för att hålla givaren fri från kondens genom att låta den dra några milliampere....

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#332672 Hej tack för bra svar o åsikter, med konstant ström enbart till pulsgivaren menar ni väl till längdgivaren som antagligen är inkrementell !?. Dvs såglägesgivaren ska inte ha konstant ström..ska kolla det, matningen är skarvat via sockerbitar från kanske pulsgivarmatningen då. Ska oxå kolla kablaget ända in till dapten..lite konstigt är ju att lysdiod ing34 inte släcks helt vid opåverkad givare..osv osv

//bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#332689 Jo jag menade ju förtås längdpulsgivaren....
Induktiva gränslägesgivaren kommer jag inte ihåg som ständigt 24V-matad....den är ju helt kapslad...ingen luft inuti...

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332693 Är enbart längdpulsgivaren som ska ha ström när huvudbrytaren är avslagen,har du ström vid såggivaren hela tiden är nåt fel,kan va som pendomaster skrev att krankabeln är skadad och du får in tjuvström nånstans

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#337451 Hej igen, fått tag på schema för anslutningar till dapt, enl. ska även svärdhemma-givaren ha konstant 24V..
Vidare har jag kopplat effektmotstånd mot både nolla o 24V för att få säker "nolla" o "etta" vid olika lägen, det har ju inte heller hjälp.
Efter flera tester (o med flera andra fenomen när maskinen stått så länge ute i skogen) är det nog så att "svärd ej hemma" kommer efter ngn minut oavsett om jag gör ngt eller inte.
Rev då bort dapten och tog in den för koll och där signalen kommer in på kortet är åtmistonde 3 dioder brända , tror det är zenerdioder, Z55 o Z62 o en till. Antagligen är ngt mer bränt som jag ej ser med blotta ögat.
Är det ngn som har detaljschema på korten, eller vet var det finns, eller vet ngn som kan hjälpa till o laga den ingångskanalen.
Detta går ju o fixa iallafall, det beror ju på om integrerade kretsar är trasiga eller inte hur krångligt det blir, skönt iallafall att äntligen vara felet på spåret...

mvh bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

RCarlsson  
#342346 Hej
Jag har precis samma problem med min Dapt 513, har bytt till ny givare för svärd hemma och får samma problem.
Öppnade min plintbox på det betydligt mindre aggregatet (H732) mot ditt. Där hade den förra ägaren byglat jorden så datorn indikerade svärd ute, men då fungerar matningen för manuell körning, men ingen automatik. Har mätt alla signaler ända fram till datorn och där tycks det vara korrekt - tog med datorn till en firma i Göteborg som reparerar och bygger kretskort. De har datorn just nu och tillhörande kopplingschema för min Dapt (som fanns i böckerna till min maskin)
Enl första prognos från dem så skall de gått igenom min dator till mitten på nästa vecka - jag hoppas att det är några brända motstånd el dylikt för min del, annars vetif-n va jag skall göra.

Jag har även problemet med min längdmätning, datorn känner inte skillnad på vilken puls som kommer först, så oavsett om jag kör fram eller bak räknar datorn upp längden. (givaren ger rätt pulser fram till datorns kopplingsplint)

Min förhoppning är att firman hittar felen som jag tror är besläktade.

Dessa har nog säkert de motstånd du behöver - men vet inte säkert. Tikktronic 031-7057150 deras tekniker Dennis tittar på min dator imorgon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).