Skördare

DAPT517 Mata fram

36 inlägg 17660 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

DAPT517 Mata fram

bruun280  
#330850 Hej, har problem med "mata fram" funktionen på 762B. Trodde först att det berodde på att "Såg hemma" ingången(nr34) ej var aktiv(ej tänd). Felsökning på givaren, den växlar inte signal, alltid +24V, hur man ej simulerar, lossar plint 410 så det blir noll in och så att ingång 34 tänds ! Detta gjorde dock ingen skillnad, ingen utgång går till ändå. Hänger dit en annan givare som är hel och testar men ingen skillnad. Är det någon mer förregling för "Mata Fram" och ska det verkligen vara "nolla" in på ing 34 för att aktivera ingången vid hemmaläge på sågen ? Det är ju ingen avbrottssäker signal..!

tacksam för råd...

//bruun280



   TS
Användarvisningsbild

Re: DAPT517 Mata fram

Fredrik Reuter  
#330853 Hej,
Kan för dåligt om just Dapt 517.
Men på nyare datorer är ju inte bara sågssvärdsbegränsningen som stoppar mata fram utan också att pulser kommer från längdmätningshjulet.
I och för sig går det att manuellköra trots 0 pulser.

Men annars så känns det som du har felet inringat kanske, just kring givaren och ingången.

Hoppas fler ansluter, jag vet det finns flera på skogsforum som kan denna dator bra.

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330889 Funkar mata back normalt eller går han krypfart bakåt?

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#330903 Hej Simba, det verkar gå normalt bakåt, typ 4 utgångar eller nåt går till bakåt.
Att givaren gett upp är nog rätt klart, luktar riktigt elektronikbränt om den. Allt funkade dagen innan, nästa dag kap ett träd och så detta..!
I boken står det bara om "Såg hemma" som villkor för mata fram och den signalen får jag ju upptänd på dapt, kan nåt i sekvenserna kommit i otakt månne ?

mvh //bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330911 Hmmm,blir strax en sämre prognos då,Dapten är gjord på samma sätt som dom nyare 3000 och 300,dvs ifall det är nåt med givaren såg hemma så kan du inte mata framåt medan mata back går på kryphastighet eller samma som man använder när man tar i en stam en bit upp och kryper neråt mot fällskäret.
Att du kan mata full fart bakåt tyder på fel inne i dapten.
Ska se om jag har nåt schema på det men men...
Hur matar du fram förresten?
Har du en spak oxå förutom längd o stamslagsknapparna?
Lika dött på bägge?

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330915 Testa att sätta ner värdet för krypback väldigt lågt,matar han ändå full fart bakåt?

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#330929 Hej igen, fram/backmatning sker med knappar fram o back samt att det ska hoppa igång i auto vid trädslagsval-knapp. Nån spak har jag aldrig använt eller sett..
Matning back utan träd i agrigatet tycker jag var som innan, om det är nån krypfart eller inte har jag inte haft kläm på, det går nog iofs saktare än i auto.
Jag tror att jag angav trädslag/auto först innan jag fick släppa trädet. jag får kolla lite mer imorgon vad som händer o inte i olika driftmode...

tack så länge / återkommer

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331014 Kollat lite mer idag..mata back går i krypfart, ändrade från 40% till 10% och det märktes väl.!
Vid mata back går mata back 36, högtryck MV 45, Flytläge tilt 51, Högtryck 53 TILL samt K-tryck 57 FRÅN ingångar 12 ? 21? 22 ? 34 Såg hemma är TILL 27+28 längdpulsar blinkar.
Vid knapp mata fram går utg 48 MV Till TILL samt att valsarna går ihop.
Vid öppna matarvalsar går utg 48 FRÅN.
Vid test via DAPT felsökningsläge går utg 37 Mata Fram TILL och valsarna snurrar framåt !!???

är det ngn som har nån fundering? //

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331066 Jamen går han kryphastighet bakåt är prognosen bättre.Han får fortfarande in fel signal såg hemma,dvs han tror svärdet är ute.
Om du då har fel typ av givare lr vad kan jag inte svara exakt på nu.

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#331076 Kan inte se i kommentarsfältet att du slutgiltigt har uteslutet fel på den induktiva såg hemma givaren...
Antar att det är en givare, antingen PNP eller NPN, som har tre kablar, brun svart och blå. Den Blå är alltid negativ, +24V, "jord" eller noll (Volt).
Vid PNP så är Brun matad med "+24V", och svart år utgående positiv signal "+24V", när sensorn är aktiverad. Den signalen går väl troligen till något relä innan Dapten får signalen. Det reläet måste troligen också vara aktiverat för att matningen skall fungera.
Efter att ha ha konstaterat om det är PNP eller NPN, prova att bygla reläspolen eller sensorn så att Dapten får sin signal, och se om inte matningen fungerar då. Men mät först vilken spänningsnivå kaphemma-sensorn har och bör vara matad med. Borde var 24V...
Om det är en NPN sensor så är utgående negativ signal på den bruna kabeln, "-24V", dvs sensorn jordar reläet...
inductive_sensor.jpg

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331111 Hej, det är ju något skumt fel det här...när det slutade fungera(efter första trädfället för dagen) syntes inget felmeddelande typ "Sågsvärd ute". Det meddelandet har alltid kommit innan då svärdet fastnat ute vid kap. Tittade vidare på lysdioderna på dapten o såg att 34 "såg hemma" ej lös. Kollar då sensor "svärd hemma" och konstaterar den ej växlar signal vid påverkan utan att det alltid ligger +24V på svart dvs signalen till dapt, lossar då på svart så logisk nolla blir på signalen vilket medför att ingång 34 "såg hemma" tänds på dapten. Tyvärr funkar det inte ändå och inget felmeddelande vad jag än gör. Tänker då att det är någon sorts inventerad ingång som ändå måste ha strömavkänning och kopplar dit en givare löst hängande för att kunna simulera lätt, förvisso en PNP, så att opåverkad ger "nolla" och tänder ingång 34. Fortfarande ingen skillnad på någonting hur jag än mixtrar.
Den gamla givaren är helt klart kass då den ej växlade signal samt att efter demontage kan man lukta riktigt bränt.
Jag kan ej se i några papper/elschemor några reläer, det kanske finns men det behövs vanligen inte till "industridator" när allt är 24V.
Spänning samt utsignal från den nya testgivaren är 24V och korrekt..
Fortfarande mycket konfunderad // gokväll // bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#331123 Logiken ska ju vara den att allting behöver aktiveras med positiv spänning för att det ska gå mata. Dvs svärd hemma ska ge positiv spänning till ett eventuellt relä, som i sin tur ska "dra" och signalera svärd hemma. Om det nu inte är nåt relä, så lär det väl vara nån ingångstransistor eller resistor på Dapten. Tror inte styr och program (PROM) kretsarna drivs med 24V.
Fan, jag häll ju på med Dapt517 under några år, och byggde senare om till 3000. Men jag behöver fräscha upp minnet.
Fungerar skrivaren så du kan skriva ut en parameterlista. Det ska ju bli en halvmeter lång ca 10 cm bred utskrift med alla styrparametrar och aktuell inställning. En komplett kopia av den, skulle kunna skaka liv i mina hjärnceller...
Jag ska snoka runt lite för en instruktionsbok på dapt517. Jag har mina källor, men det kan ha blivit bortslängt vid det här laget...det är 25 år gammalt...

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331134 Hej Akkamaan, håller med om att åtminstone en sådan här signal borde vara avbrottsäker. Fakta är dock att ing34 "såg hemma" tänds vid 0V. Det blir ju ingen skillnad om jag påverkar givaren så det blir 24V signal (då släcks ing34). Skrivaren ska fungera, ska försöka med utskrift ikväll.
Det är nog riktigt att det finns typ transistorer, optokopplare etc. på in/ut-gångar då internkretsarna troligen arbetar med ca 3-5 volt nånting.

mvh bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#331292 Hej igen, har nu pratat med representanter på John Deere Forestry samt Alftaprodukter som båda i princip menar att det borde funka, särskilt som när man "jordar" ned Såg Hemma signalen ! Då ska det gå att köra fram/back åtminstone i manuellt. Har försökt nu en gång till med kapa, simulera, nolla ur, gripa släppa, stopps dapten, omstarta dapten...mm mm o inget hjälper.
Nånting måste ha hängts sig i programmet, nån flagga el dyligt, det kommer ju inget felmeddelande heller.
Printade ut hela styrregistret men kan inte se ngt där som hör ihop med detta fenomenet.
Återstår väl att försöka med nån sorts fabriksåterställning av dapten, hur göra det o hur spara tillbaka prislista, inställningar etc. !!??
Som sagt var det här var väldigt skumt...
//bruun280

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#331330 Kan du fota av listan på styrregistret och posta, skulle vilja skaka liv i några gamla hjärnceller... :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).