Till och med mångåriga vedproducenter i min närhet har konverterat till bergvärme.
Tror ni det kan bli likt "tidningsdöden"?
Bengt.Svensson skrev:Annars är det väl fler än någonsin som värmer sig med ved, fast det kallas för fjärrvärme i stan.
JensSkoog skrev:Bengt.Svensson skrev:Annars är det väl fler än någonsin som värmer sig med ved, fast det kallas för fjärrvärme i stan.
Men där använder ni nu sopor från Norge och Italien efter vad jag läst, och det gynnar inte exakt skogssektorn 😡
Elfving skrev:Har sedan några år kompletterat vedpanna+ackumulatorer med en markvärmeslinga och en värmepump som jobbar direkt mot ackumulatortank med fast kondensering. En relativt billig uppgradering och möjligheten att elda som tidigare finns kvar och används vid köldknäppar.
Eftersom tidigare uppvärmningslösning hade elpatron för resor och även sommarhalvåret, så är det oerhört intressant att min förbrukning enligt statistiken som finns på vattenfall.se gick ner motsvarande 750 kr per månad under sommarhalvåret då bara varmvatten behövs till dusch (ja, jag är lat:)).
Jag hade inte kalkylerat med att tjäna pengar även när det är varmt ute! Tänker er för ni som eldar med ved, så fort elpatron används blir kalkylen väldigt besvärlig i jämförelse med värmepump! En dag med elpatron kostar lika mycket som fyra med markvärmepump vid samma väderförhållanden!
Har två små barn så jag antar att det är deras dusch och badvanor som ligger till grund för skillnaden.
Hema skrev:Elfving skrev:Har sedan några år kompletterat vedpanna+ackumulatorer med en markvärmeslinga och en värmepump som jobbar direkt mot ackumulatortank med fast kondensering. En relativt billig uppgradering och möjligheten att elda som tidigare finns kvar och används vid köldknäppar.
Eftersom tidigare uppvärmningslösning hade elpatron för resor och även sommarhalvåret, så är det oerhört intressant att min förbrukning enligt statistiken som finns på vattenfall.se gick ner motsvarande 750 kr per månad under sommarhalvåret då bara varmvatten behövs till dusch (ja, jag är lat:)).
Jag hade inte kalkylerat med att tjäna pengar även när det är varmt ute! Tänker er för ni som eldar med ved, så fort elpatron används blir kalkylen väldigt besvärlig i jämförelse med värmepump! En dag med elpatron kostar lika mycket som fyra med markvärmepump vid samma väderförhållanden!
Har två små barn så jag antar att det är deras dusch och badvanor som ligger till grund för skillnaden.
Den där lösningen gillar jag. Ju mer man eldar desto mer pengar spar man, men man blir aldrig utan värme och det kostar inte skjortan. Fast installationskostnaden kan ju bli ganska dyr. Jag menar 750:-/mån, det blir en del år innan installationen är avbetald. Fast borrhål eller nedgrävd värmeslinga är en engångskostnad. Men att ha möjlighet till redundans det är inte heller gratis. Jag gillar det som sagt.
JensSkoog skrev:Bengt.Svensson skrev:Annars är det väl fler än någonsin som värmer sig med ved, fast det kallas för fjärrvärme i stan.
Men där använder ni nu sopor från Norge och Italien efter vad jag läst, och det gynnar inte exakt skogssektorn 😡