lör 29 aug 2015, 13:16#340446
Hej,
Ny användare här!
I samband med en averkningsanmälan har jag skogsstyrelsen varit på plats och konstaterat att (små!) delar av området utgörs av nyckelbiotop och de har nu meddelat detta och bett mig inkomma med en skriftlig anmälan om samråd (som skall innehålla kartor m.m.).
Har någon erfarenhet av vad man egentligen behöver skicka in? Jag tycker de efterfrågar precis det material som vi skickat in i vår avverkningsanmälan????!
Jag förstår inte riktigt hur/varför områdena har blivit klassade som nyckelbiotoper då det inte nämns något om röd eller svartlistade arter. Det förekommer en lista om att det finns "gammla stubbar", gammal gran och "låga av barr/löv". Beskrivningen passar in på en större del av vårt skog enligt mig.... Aktuell skog är dock fjällnära och jag antar att detta också påverkar bedömningen.
Jag har haft telefonkontakt med skogsstyrelsen och frågat ifall det hade underlättat ifall jag exkluderade de områden de märkt ut som nyckelbiotoper och kommit in med en ny/uppdaterad anmälan, men fick då till svar att det inte spelar någon roll då den nya anmälan isf kommer att gälla områden som GRÄNSAR till nyckelbiotoper och resultatet då blir detsamma!!!????
Hur långt ifrån biotopområdena man får bedriva skogsbruk har jag dock inte förstått. Finns det någon allmänt gällande "gräns"? Stämmer resonemanget som de har?
Skogsstyrelsen har rent generellt gjort klart att de inte tycker att vi skall avverka överhuvudtaget på det område vi anmält och vad jag har förstått så lutar det åt förbud ifall vi efter samverkan går vidare med vår anmälan.
Vad jag har förstått kan man ev. få ersättning vid förbud. Har någon erfarenhet av sådan och kan berätta hur det isf har gått till samt hur ersättningen beräknades? Eller är det en "förhandlingsfråga"?
Jag är inte främmande för att låta skogen stå och "tjäna mindre" på detta då jag tycker det kan ha ett visst naturvärde, men det finns givetvis en ekonomisk gräns.
För min del skulle denna avverkning ge ett betydande ekonomiskt tillskott, men p.g.a lokal förhållanden så skulle också avverkningskostnaderna bli ganska höga. Kan detta påverka ev. ekonomisk ersättning?
Tacksam för all hjälp/erfarenhet av frågorna ovan.
Jag har sökt en del på forumet och sett att det finns en del som haft liknande erfarenheter och frågeställningar, men jag känner att jag fortfarande har många funderingar och frågor kvar...