mån 31 aug 2015, 23:27#340670
bjed0001 skrev:Jag tycker du har fel Niking. Lagar och förordningar finns idag fastslagna, lika så arbetsmetodik för att identifiera skog med höga naturvärden så det är bara att anpassa sitt skogsbrukade efter.
Ok, provar en ny liknelse. Det är som om att Åkare skulle åka fast för att ha brutit mot kör och vilotider, får böter på 200 000kr (har hänt!!!) och sedan får gnälla i Land om hur synd om dem de är, för "hur skulle de veta att man måste följa lagar och förordningar" och "hur ska de nu gå med ny lastbilen som var beställd". På samma sätt som att åkare måste anpassa sig till för exempel kör och vilotider måste skogsägare anpassa sig till rådande lagar och förordningar.
Sen kan jag också tycka att det är pissigt att inte få sköta sin skog efter eget huvud men att snyfta med att "jag hade ingen aning" eller att "jag hade allt räknat med de där pengarna" är ju bara fånigt. Som skogsägare och företagare behöver du inte kunna allt men är du beroende av inkomst från skogen bör du veta vad du har för skog. Och sätter du dig i en ekonomisk knipa för att SKS stoppar din "olagliga" avverkning och dröjer med att betala ut ersättningen får du banne mig skämmas för skydd av skog är vare sig något nytt eller något oförutsägbart...
För det första så tar det tid att ställa om det egna skogsbruket till nya regler. Inget som sker i en handvändning, då omloppstiden är 50-150 år (beroende på bonitet och trädslag).
För det andra ändrar reglerna betydlig snabbare än så. Och nu börjar det likna häxjakt, tycker jag
Skogsstyrelsen vässar klorna... Inte ok, anser jag.
För det tredje, så ser många skogsägare skogen som en ekonomisk reserv att ta till vid behov, t.ex. vid nyinvesteringar. Om denna reserv hux flux blir värdelös för att det påstås finnas något "skyddsvärt", så har jag all förståelse för att den drabbade känner sig kränkt, blir asförbannad och "gråter ut" i lantbrukspress för att varna andra skogsägare. Som sagt brukar det röra sig om mycket pengar när det ska slutavverkas.
För det fjärde så räknar man knappast med ett avverkningsförbud om man skickar in en anmälan. Visst, risken finns ju, ungefär som risken att bli påkörd eller drabbas av t.ex. hjärnblödning eller stroke. Men man räknar knappast med det (i alla fall inte jag).
Räknar man med att få ett avverkningsförbud, så är det ju rätt korkat att skicka in en avverkningsanmälan, anser jag. Då är det ju i så fall rovgallring eller dylikt som gäller. Sedan kan man möjligtvis skicka in en avverkningsanmälan för att man råkade hamna under kurvan...
Att behöva skämmas för att man hamnar i ekonomisk knipa p.g.a. avverkningsförbud, känns lika främmande som att behöva skämmas för en hjärnblödning eller stroke, eller att bli skadad i en trafikolycka där den andra var vållande.
/Niklas
/Niklas