Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

ÖSA Historiska Förening

10 inlägg 14257 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA Historiska Förening

Palakangas  
#339984 Några entusiaster i Alfta har bildat en förening för att bibehålla hur mycket ÖSA betydde för skogsbrukets mekanisering. Det tycker jag är enastående bra. 2-3 oktober är det ÖSA-nostalgi. Självklart ska jag dit. Några av mina berättelser om Lille Victors Äventyr har med just ÖSA och Alfta att göra. [url]http://ösa.se/[/url]



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: ÖSA Historiska Förening

johan eriksson  
#339987 Historierna om lille Victor är ju helt lysande. :grin:

Avatar Fallback

Re: ÖSA Historiska Förening

Palakangas  
#339989
johan eriksson skrev:Historierna om lille Victor är ju helt lysande. :grin:

Tackar för det Johan. Länge sedan jag skrev berättelserna men kanske det blir ett kapitel till efter besök på ÖSA nostalgidagar. Men Busen Bison har nog gått hädan på grund av sitt missbruk av startgas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA Historiska Förening

totte  
#340006 Lille Viktor :?: Busen Bison :?: Det verkar som det är nåt jag har missat helt :!:

Men heder åt Ö H F, vad ÖSA betytt i svenskt skogsbruk kan knappast överskattas.

Avatar Fallback

Re: ÖSA Historiska Förening

Palakangas  
#340010
totte skrev:Lille Viktor :?: Busen Bison :?: Det verkar som det är nåt jag har missat helt :!:

Men heder åt Ö H F, vad ÖSA betytt i svenskt skogsbruk kan knappast överskattas.

Googla på " Lille Victors äventyr " totte. Ja det är bra att ÖSAs roll i skogen bevaras. Det ska ju bli ett 30-tal ekipage som demonstreras och visning av smedjan där allt startade mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA Historiska Förening

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344482 Imorgon bär det av till Alfta för att titta på lite nostalgi :ugeek:
Är det fler som ska dit?

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Historiska Förening

totte  
#344496 Vi är väl många, tyvärr, som inte skall dit. Men ha det riktigt kul och glöm inte kameran.

Avatar Fallback

Re: ÖSA Historiska Förening

Palakangas  
#344620 Var till Alfta i dag. Ett strålande höstväder och många besökare. Maskiner, maskiner och åter maskiner. I smedjan där allt började satt Kurt Persson som var med från början. Han berättade på ett lysande sätt om episoder och dråpligheter från en svunnen epok. Han borde få en egen film..

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA Historiska Förening

Palakangas  
#473537 Nu är det dags igen. 70-80 ekipage väntas. För två år sedan kom cirka 2000 besökare. 29 och 30 september. Gallringsdagarna är i mitt tycke fel i kalendern 🙏 . Ni som är med i mittmedias nättidningar kan läsa mer.
http://www.helahalsingland.se/gavleborg ... er-i-alfta
Magne

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA Historiska Förening

Erre  
#708747


Kanske kan passa här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).