mån 16 nov 2015, 21:12#351679
isteskog skrev:Håller med Sundelius! Jag är med i Mellanskog i stället! De jobbar för den enskilde skogsägaren.
Du förefaller vara en klok man Isteskog - utifrån vad jag läst av dina inlägg här på forumet.
Kan du utveckla det där lite (ber om ursäkt om jag missat någon ironi ovan)?
Gör Mellanskog större lobbyarbete eller opinionsbildningsarbete på nationell nivå som jag har missat (har hyfsad koll på Södra men inte de andra skogsägarföreningarna)?
Jag upplever att skogsägarföreningarna (läs Södra) börjar likna de privata virkesköpande aktörerna mer och mer. Det är väl kanske logiskt då även skogsägarföreningarna har byggt ut sina industrier och behöver jaga råvara likt de andra aktörerna (är en inspektor ute så känns det som att de har krav på sig att ha med ett kontrakt med x antal kubik tillbaka till kontoret). Jag förutsätter att Mellanskog lever under ungefär samma premisser.
Jag säger inte att LRF är felfria, men jag har svårt att se någon av de virkesköpande organisationerna som har tillräckligt fokus eller resurser till att lägga på omvärldsbevakning, skriva remisser och bedriva aktivt lobbyarbete. Föreningen Naturbrukarna i all ära, men när de starkaste fienderna mot jord- och skogsbruket är "naturvårdsorganisationer", ivrigt påhejade av LST och NVV och hållna om ryggen av EU så tror jag att det är viktigt med en organisation på äganderättens sida som har en kritisk massa (sen tycker även jag att LRF är för flata i vissa frågor). Sen är väl LRF i dagsläget en småföretagar- och landsbygdsorganisation minst lika mycket som en renodlad organisation för jord- och skogsbruk, vilket säkert gör det svårare att tillgodose en viss delgrupps intressen.
Då jag ser en splittrad markägarkår/brukarkår som det sämsta tänkbara förefaller LRF, med dess fel och brister, som det minst dåliga alternativet.
Sen kan jag tycka att det är mycket opsykologiskt att inte höja en medlemsavgift lite varje år utan att göra en jättejustering på ett bräde (och dessutom i samband med att man tar bort en del av försäkringsskyddet).
Nu bedriver jag ingen stor verksamhet, men jag tror ändå att jag kan räkna hem medlemskapet i form av rabatterna knutna till detsamma (räknar både för privat konsumtion och i rörelsen).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain