Bioenergi

Flis och pellets

5 inlägg 4209 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flis och pellets

sakkis10  
#337971 Hej, på en pelletsfabrik som tillverkar cirka 100 ton på ett dygn alltså 24 timmar hur mycket flis behövs då?. Alltså hur mycket flis går det ungefär åt till 100 ton pellets?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis och pellets

Simon.M  
#337980 Borde det inte gå 100 ton flis på 100 ton pellets ?? Eller är det en massa tillsatser trodde det bara var pressat spån

Avatar Fallback

Re: Flis och pellets

jannee  
#337985 Flisen eller sågspånen måste torkas ned till ca 10% fuktighet dessutom tillsätts lite kalk. Troligtvis går det åt ungefär 120 ton flis (beror alldeles på hur fuktig sågspånen/flisen är) för 100 ton pellets Försök pågår att få pelletsen ännu torrare = ned till 5% luftfuktighet = betydligt bättre bränslevärde.
Lite mellan tummen och pekfingret 160 m3 kan väga ca 35 ton - beror alldeles på hur fuktig råvaran är och hur väl man kan packa det.
Senast redigerad av jannee tor 30 jul 2015, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Flis och pellets

JensSkoog  
#337986
sakkis10 skrev:Hej, på en pelletsfabrik som tillverkar cirka 100 ton på ett dygn alltså 24 timmar hur mycket flis behövs då?. Alltså hur mycket flis går det ungefär åt till 100 ton pellets?

Menar du å fråga hur många kubikmeter flis som går med till 100 ton pellets?

Användarvisningsbild

Re: Flis och pellets

sakkis10  
#337990 Japp, det var väl det som jag tänkt fått veta fast ton var också kul å veta. Men vet du ungefär hur många kubikmeter som behövs får du gärna skriva det :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).