ons 01 jul 2015, 19:24#335353
Det var en bra länk Niking.
Jag tänkte jag skulle fylla på med det jag har förkovrat mig om drönare också. Har påbörjat en text som återfinns här nedan. Passade också på att göra en video som tyvärr YouTube fibblade till lite vid uppladdning, men det är i alla fall en enklare genomgång av en hexacopter samt hur man startar, flyger och landar den.
Att köra drönare är kul, riktigt kul.
Har du minsta tekniska intresse kombinerat med lite intresse att köra radiostyra flygande farkoster och dessutom gillar att filma, ja, då kan en drönare vara något för dig.
Som komplement till artikeln ovan tänkte jag fylla på med lite mer information och även en liten film om hur man flyger en drönare och vilka komponenter som ingår i en drönare.
Ingående delar i en drönare.
1. Ramen
Ramen har till uppgift att placera ut motorerna och propellrarna så att drönaren kan flyga. Dessutom har ramen infästningar för elektronik, batteri innehåller oftast ett landningsställ. Ramen kan vara byggd i många olika material, men gemensamt för dem är att de ska vara så lätta som möjligt. Kolfiber, kompositmaterial och även aluminium är vanliga material. Ramen kan också vara modulbyggd eller hel. Exempel på modulbyggda är de lite större semi-professionella koptrarna. Anledningen till moduluppbyggnad är att man kan bygga om och till själv om man vill, dessutom är det enklare att byta ut delar av ramen vid en ev krasch.
2. Flygkontrollern
Flygkontrollern eller Flight Controller som det heter på Engelska är hjärnan/hjärtat i hela drönaren. Denna har oftast en eller flera RC ingångar och upp till 12 utgångar. Dessutom finns oftast anslutningar till ex en extern GPS. Flygkontrollern innehåller en mikroprocessor och ett gyroskop tillsammans med en accelerometer och styrs av RC-signaler från Radiokontrollern du håller i handen. Flera hundra gånger per sekund känner flygkontrollern av hur gyrot och accelerometern mäter av hur drönaren står tillsammans med att den tar emot kommande från Radiokontrollern. Denna data behandlar flygkontrollern och skickar sedan ut signaler till utgångarna.
3. ESC, Electronic Speed Controller
Från varje utgång från flygkontrollern går signalkablar till lika många ESC´s som det finns motorer. ESC:arna matas med spänning direkt från batterierna och den omvandlar denna likström till modulerad växelström i 3 faser som styrs linjärt utifrån hur mycket som flygkontrollern valt att ge just denna motor, just denna 1/100 sekund. ESC är en kraftomvandlare och kräver oftast kylning för de blir varma vid regleringen.
4. Motorer
Motorerna i en drönare/kopter är sk borstlösa växelströmsmotorer. De har alltså inga kol eller borst och det behövs ingen fysisk kontakt för elen för att de ska fungera. De är snabba, effektiva och relativt underhållsfria. De drivs av tre faser som kommer från ESC:en ovan.
5. Batteri
Batterierna i en drönare är nästan uteslutande av modellen Lithium-Polymer (förkortas LiPo). LiPo batterier kan hålla bra med energi för sin egen vikt och tål höga urladdningar. LiPo har som andra batterier celler som håller ca 4,10V per cell. Beroende på hur drönaren är byggd finns olika typer av storlekar på batterier, allt från 3-cells upp till 6-cells är vanligast. 3-cells kallas 3S batterier, 4-cells 4S och sedan 5S och 6S. Laddningen beror på storleken på batterierna, vanligast är från 2.000mAh till 22.000mAh, mindre drönare har mindre batteri och tvärtom.
Mer kommer ...
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!